פרסי אופיר 2012: עלטה

לפעמים דברים הם לא מה שהם נראים.

כשקראתי את התקציר של "עלטה", וראיתי שאני כמעט לא מכיר אף אחד מהעוסקים במלאכה (וגם שלא שמעתי על הפרויקט הזה קודם), הייתי בטוח שמדובר בסרט עצמאי ודל תקציב של בוגר אחד מבתי הספר לקולנוע. הייתי בטוח שמדובר בסרט פוליטי של אחד שרצה להגיד משהו שבוער לו להגיד, אבל די חששתי מההתמודדות של אותו במאי עם חוסר כסף.

כשהתחיל הסרט, ועלו הכותרות, מיד ניתן היה להבחין בטעות: "עלטה" מומן ע"י הקרן לקולנוע וע"י ערוץ 10 (הללויה. ערוץ 10 תומך ביצירה ישראלית מקורית). "עלטה" מתגלה כסרט מושקע (למרות שלא אהבתי את הצילום. אבל זה בקטנה) שמתמודד בכבוד עם נושא חשוב: מקומם של פלסטינים הומוסקסואלים בחברה (או יותר נכון, חוסר האפשרות שלהם למצוא את מקומם).

אבל העובדה שערוץ 10 תמך ביצירה הזו היא גם הבעיה העיקרית שלי עם "עלטה". בסופו של דבר, "עלטה" הוא סרט שמשויף בדיוק למימדי המסך הקטן. הכל בו מדויק ומופק לגודל הנכון, בלי להרגיז אף אחד, ובלי באמת להזיז אצלי משהו רגשי. הכל שם בסדר, ואין לי באמת משהו רע במיוחד להגיד על הסרט הזה. אבל אני לא מוצא מקום בשבילו בהפצה קולנועית מסחרית (ומכאן נובע: אין לו לטעמי מקום בפרסי האופיר). "עלטה" יתאים יותר ליום שידורים מיוחד עם פאנל מומחים ושיחה מאירת עיניים על המצב של פלסטינים הומוסקסואלים.

העניין עם "עלטה" שהוא באמת בסדר כזה. אבל אין בו העזה. אין בו באמת סיפור סוחף עם שיאים קורעי לב. "עלטה" הוא סרט למצקצקי לשון. יש בו שיאים מתוכננים מדי, עם גלריה של שחקנים בסדר גמור (המיכאל אלוני הזה אחלה. מועמדות?), ועם תסריט בסדר גמור, ועם הכל בסדר גמור.אבל זה יותר מדי בסדר גמור. יותר מדי מתוכנן. סינטתי למדי. וזה השאיר אותי באויר כזה, לא מרוגש מספיק (או למעשה, לא מרוגש בכלל).

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

2 מחשבות על “פרסי אופיר 2012: עלטה

  1. מתוך גלובס 07.09.2011:
    "בשנים האחרונות מקפיד הערוץ לעמוד במחויבויותיו בתחום הקולנוע, ועל-פי דוח הרשות השנייה לשנת 2010, לערוץ הוכרו 4 מתוך 8 מיליון שקל להפקת סרטים ישראליים.
    מתחילת 2010 ערוץ 10 השקיע בלא פחות מ-13 סרטים ("מאיה", "פובידליה", "רוק בקסבה", "מבול", "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", "ז'ה טם, איי לאב יו טרמינל", "הערת שוליים", "פלייאוף", "עד סוף הקיץ", "הקונגרס", "עלטה", "הנותנת", "לא רואים עלייך")."

כתיבת תגובה

