קולנוע ישראלי 2011: פרויקט מיוחד. "הערת שוליים" של יוסף סידר

הפוסט עודכן 18/12/2010, 10:20.

בחודשים האחרונים שוחררו לאקרנים מספר סרטים ישראלים מסקרנים שנכשלו בקופות. רוב המבקרים קיבלו בחמימות את רוב הסרטים, אבל הקהל לא. בניסיון לחפש את הסיבות להפניית הגב של הקהל לסרטים הישראליים, ניתן לשער מספר השערות: אולי זה בגלל שהקהל כבר התרגל לקבל סרטים עם איכות יוצאת דופן כ"בופור" או "ואלס עם בשיר", והוא כבר לא מסתפק בסתם סרטים טובים כמו "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" או "המדריך למהפכה"; אולי זה בגלל ריכוז גבוה מהרגיל של עיבודים לספרים, שהקהל לא יכול ו/או רוצה לעכל; אולי זה ריכוז גבוה מדי של סרטים ישראליים על המסכים בתקופה קצרה מדי (שמישהו כבר יפסיק עם המנהג הזה להפיץ סרטים ישראלים רק במרווח שבין יולי לאוקטובר); אולי ההצלחות הגדולות של הקיץ ("התחלה" האמריקאי ו"זוהי סדום" ו"פעם הייתי" הישראלים) גרמו לסוג של שובע בקרב קהל שוחרי הקולנוע באופן כללי.

קרוב לודאי שמדובר בשילוב של כל הסיבות. לא נראה לי ש"התפרצות X " שיצא למסכים בסוף השבוע האחרון ישנה את התמונה. לא מדובר בסרט רע, אבל זהו גם סרט שרחוק מלהלהיב. סרט שזורם בנעימות, אבל ללא ממש עניין (ושוב, עיבוד לספר). המבחן הגדול של הקולנוע הישראלי יגיע לדעתי בסוף ינואר, עת יוצא "מבול" לאקרנים. מדובר בסרט פשוט וקומוניקטיבי. גיא נתיב מפתיע בסרט מאופק, מדויק ומרגש, שאמור למצוא בקלות קהל. כל מספר מתחת ל-100 אלף צופים ידאיג אותי.

עדכון: "מבול" התקבל לפסטיבל ברלין, ויוצג שם במסגרת Generations. עוד סיבה למה הסרט אמור להצליח.

ואחרי שהמשבר יעבור (אני מאוד מקווה שכך ייקרה), ניתן יהיה להעיף מבט קדימה אל הסרטים הישראליים של 2011.בימים הקרובים אני מתכוון להעלות סדרה של פוסטים הסוקרים את הסרטים הישראלים המסקרנים של  2011.

הראשון מהבציר הישראלי של 2011 שיופץ יהיה סרטו החדש של יוסף סידר, "הערת שוליים" (בטבלות ההפצה מתוכנן כרגע הסרט לצאת בסוף מרץ). יוסף סידר חוזר על הטריק המוצלח של "בופור", ומשחרר את סרטו לאוויר שנקי יחסית מסרטים ישראליים. סידר גם מקווה להימנות על סרטי התחרות של פסטיבל ברלין שיתקיים בפברואר, ולקבל רוח גבית מהבאזז התקשורתי שייווצר שם. לאחר "בופור", שזכה בהצלחה קופתית גדולה, בפרס הבימוי של פסטיבל ברלין, ואף במועמדות לאוסקר, היה צפוי שיוסף סידר ימצא את דרכו אל פרויקטים גדולים יותר ויומרניים יותר. במקום זאת, נדמה שסידר פנה הפעם אל פרויקט בסקאלה קטנה יותר. סרטו החדש, "הערת שוליים", מספר על שני פרופסורים המתחרים ביניהם על פרס ישראל. שני הפרופסורים הם גם אב ובן. יוסף סידר (שמכיר אישית את סיפור הסרט – אביו הוא ביו-כימאי שזכה בפרס) ליהק לתפקידים הראשיים בסרטו את ליאור אשכנזי ואת שלמה בר-אבא, שחוזר למסך הגדול לאחר היעדרות של 22 שנה (מאז "נישואין פיקטיביים").

שלמה בר אבא ב"הערת שוליים" של יוסף סידר (צילום: רן מנדלסון)

יכולותיו של יוסף סידר כבמאי ברורות ומוכחות, וכל פרויקט חדש שלו מעורר עניין. שני סרטיו הראשונים של סידר זכו בפרס האקדמיה הישראלית, והשלישי, כאמור, כבר חצה את גבולות המדינה, והפך למועמד לאוסקר. כל פרויקט חדש של סידר מעורר סקרנות, וממקם אותו אוטומטית כמועמד מוביל לפרס האקדמיה הישראלית, וכהצלחה קופתית פוטנציאלית, וכך גם הפרויקט החדש.

איתן ווייץ- Eithanwe@012.net.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s