ברבור שחור ברבור לבן

פסטיבל "ברבור שחור" בעיצומו: יאיר רוה פרסם את ביקורתו כבר בסוף השבוע שעבר; אתמול ב"הארץ" מוסף "גלריה" הקדיש ארבעה עמודים שלמים לסרט הזה; והשבוע נטלי פורטמן לקחה את גלובוס הזהב על משחקה בסרט.  בד"כ פסטיבלי פרסום ופמפום שכאלו גורמים לי דחייה, כי הם בד"כ מכסים על ערווה אמנותית רדודה בהרבה רעש וצלצולים. אבל המקרה של "ברבור שחור" שונה: מדובר באחד הסרטים הטובים ביותר שראיתי בשנה האחרונה. מסע מטורף ברכבת שדים.

נטלי פורטמן ב"ברבור שחור"

שוט ראשון של הסרט: הפרימה בלרינה רוקדת על במה חשופה. רק ספוט-לייט מאיר עליה. הצילום הוא מרחוק, והתמונה כולה מגורענת. כבר בשוט הראשון מפרק הבמאי דארן ארונופסקי את התמונה למרכיביה הפיסיים (הגרעיניות), ובכך מכניס אותנו אל תוך הסיפור לא רק ברגש, אלא בגופנו ממש. שוט שני: רגליה של הרקדנית מטופפות על הבמה. הסרט מתרכז מאוד באפקטים הגופניים של בלט, והשוט הזה מתרים את זה. שוט שלישי: צילום מהכתף, רועד ותזזיתי, של הריקוד. מבטא את הנשמה הסוערת של האמן (אמנית). סצינה שניה: "אמא, חלמתי חלום…"

כלומר, כבר מהתחלה מכניס אותנו ארנופסקי אל תודעתה המעורערת של גיבורת הסיפור. ושאר הסרט הוא מסע עמוק אל תוך האפילה החבויה בתוך כל אחד מאיתנו, ובעיקר אל תוך האפילה הנדרשת, לפי ארונופסקי, בכדי ליצור יצירת אמנות (מחול ברובד הכי מיידי, וסרט או כל יצירה אחרת, ברובד מקביל). ויותר מכך: המסקנה המטלטלת של הסרט היא שרק כאשר ניתן לברבור השחור (ליצר הרע) לנצח, רק אז תיווצר השלמות (ומצד שני, המחיר על כך כבד מאוד). לא לחינם שמו של הסרט הוא "ברבור שחור".

באופן אישי אני די סולד מריקוד באופן כללי, ובלט באופן יותר פרטני. זה מאוד משעמם אותי. ולכן, אחת המעלות של "ברבור שחור" בעיניי היא העובדה שהסטורי-ליין הבסיסי נפרש בפשטות כבר בהתחלה: מנהל הלהקה (וינסנט קאסל. נהדר בתפקיד פרובוקטיבי, אבל לא מוחצן מדי. אמין לגמרי) בוחן רקדניות להפקה חדשה של "אגם הברבורים". הוא אומר: "כולנו מכירים את הסיפור…", ואז הוא פורש את עלילת "אגם הברבורים" בשניים-שלושה משפטים. לא מסובך מדי, אבל מניח את היסודות בצורה ברורה למה שמעניין בעיקר: ההתמודדות הנפשית של גיבורת הסרט עם דרישות התפקיד. ונטלי פורטמן, גיבורת הסרט, מוצגת כבר מהתחלה (באותה סצינה ראשונה) כבחורה מעורערת. מצד שני, פורטמן אכן מצוינת כאן: היא אמנם לא יציבה, אבל לכל אורך הסרט היא אמינה, ולא מתפרקת בהיסטריה. לכל אורך הסרט, היא, כמו כל "ברבור שחור", כאגרוף קפוץ של רגשות. כל השבחים שמורעפים עליה מאז בכורתו של הסרט בפסטיבל ונציה בשנה שעברה מוצדקים.

מראה אל תוך הנשמה המעורערת

אלמנט חשוב נוסף שחשוב לשים אליו לב בעת הצפייה בסרט הוא המראה. להסתכל במראה, באופן כללי, זוהי לא רק פעולת עזר לגילוח או למריחת ליפסטיק. זוהי פעולה של מבט אל תוך הנפש. ו"ברבור שחור" עמוס מראות והשתקפויות. זהו סרט על מאבק מתמיד בין הברבור השחור והברבור הלבן שנמצאים כל העת בתוך נשמתה של הגיבורה הראשית. והשימוש המבריק שארונופסקי עושה בייצוגים שונים של הדואליות הזו הופכים את "ברבור שחור" ליצירה מרתקת ומרגשת.

"ברבור שחור" הוא סרט אדיר, אבל הוא לא לכל אחד. ארונופסקי הוא פנומן החודר אל תוך הנפש, אבל הוא לא עושה זאת ברגישות, אלא בברוטליות. דרך התמונה המגורענת וצילומי הרגליים מאותה סצינה ראשונה עובר ארונופסקי לייצוגי גוף קשים, והסרט הוא חדירה בוטה אל הנפש דרך הגוף. ייצוגי הגוף המדממים שבסרט ייגרמו לכמה אנשים להסיט את מבטם מהמסך, אבל לפי ארונופסקי, זה נדרש. ממש כמו בסרטו הקודם (וההרבה פחות טוב) "המתאבק", גם כאן ייצוגי הגוף הם פיזיים ובוטים, וכאן, הרבה יותר מהרבה סרטים אחרים שראיתי, הגוף משמש פורטל כניסה אל תוך נפש מעורערת. זה נדרש והכרחי, ברוטלי וכואב, אבל בלתי נמנע – עד ליצירת הבלט (והסרט) המושלם.

בשני מקומות שונים ראיתי השבוע התייחסות של אנשים שראו את הסרט הזה אל "רתיעה" של רומן פולנסקי, ואכן יש ב"ברבור שחור" משהו מן הסרט ההוא, החודר אל תודעה מעורערת של אשה, אבל אני הלכתי בראשי גם אל "אנטיכרייסט" של לארס פון טרייר, שבכלים של סרט אימה יצר מסע מטורלל וברוטלי אל תוך נפש האמן (פון טרייר בעצמו). ב"ברבור שחור" יש מן העולם של שני הסרטים האלו, ובעיקר, מן העולם של ארונופסקי בעצמו, במאי עילוי שיוצר סרט שהוא מסע מחריד ומטלטל אל הטירוף של האדם בכלל, ושל האמן בפרט.

"ברבור שחור" עולה מחר ברחבי הארץ. לראות.

איתן ווייץ

Eithanwe@012.net.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s