קר עד העצם: "עצם מעצמי ובשר מבשרי לזאת יקרא אישה"

תראו מה זה. זה בדיוק מסוג הסרטים שהמפיצים גונזים בארץ. הם חושבים הרבה זמן, ובסוף לא מוציאים אותם. אבל כשהם כבר מחליטים להפיץ בכל זאת, הם עושים את זה מול הסרט הכי מדובר של השנה – "נאום המלך". כל עם ישראל ילך בסוף השבוע הזה לראות את מיסטר דארסי מגמגם, ובדרך ישכחו את "קר עד העצם", וחבל, כי זה סרט ראוי. הנה טקסט שכתבתי עליו לפני כמה שבועות, מיד אחרי שצפיתי בסרט (מאז הוא הספיק לקבל 4 מועמדויות לאוסקר, כולל לשחקנית האלמונית והנהדרת. הם לא יזכו, אבל הסרט לגמרי שווה את הכסף שלכם).

=======================================

איזה כיף שיש סרטים כאלו. סרטים טובים שכאלו, שאמנם רחוקים משלמות, אבל כאלו שמסמנים כשרון מרתק שמעניין יהיה להתחקות אחריו בעתיד. כזה הוא "קר עד העצם".

איזה מזל שמפיצים את הסרט הזה בארץ. כבר היה בקלות אפשר להמר שהסרט הזה ייגנז, ביחד עם עוד הרבה סרטים מדוברים אחרים.

איזה בעסה שלוקח למפיצים בארץ כל כך הרבה זמן עד שהם כבר מביאים סרט: "קר עד העצם" היה הזוכה הגדול של פסטיבל סאנדאנס בינואר 2010. הסרט עולה בארץ עכשיו, כשפסטיבל סאנדאנס 2011 כבר מפמפם את הסרטים החדשים של השנה הקרובה. ביוני 2010 הסרט הופץ בארה"ב, ומאז מתחיל באזז שמתגבר לאט לאט על מועמדויות לאוסקר. מדובר בעיקר על השחקנית הראשית, ג'ניפר לורנס, אבל גם על עוד כמה מועמדויות.

אז על מה כל הרעש?

עמוד השדרה הסיפורי של "קר עד העצם" עומד כבר לאחר כ-5 דקות מסך: רי דולי, בחורה כבת 17, שמטפלת באח קטן ובאחות קטנה עוד יותר, וגם באימה שאינה בקו הבריאות הנפשית, מקבלת ביקור מהשריף, שמודיע לה שאביה, שהיה בכלא בשנים האחרונות והשתחרר לא מכבר, אמור להופיע לדיון בבית המשפט. כערבות האב העמיד את הבית שבו גרה משפחתו. אם הוא לא יופיע למשפט, המדינה תיאלץ לעקל את הרכוש. רי דולי יוצאת למסע לאתר את אביה.

ג'ניפר לורנס ב"קר עד העצם". שומרת על הבית האמריקאי

לקח לי כחצי שעה להתאהב בסרט הזה. ההתחלה שלו מהירה מדי: פרנסיס ובר, במאי קומדיות צרפתי מקצועי ומיומן, ידוע בכך שהוא מעמיד את הסיטואציה הבסיסית של הסרט שלו עוד לפני שכותרות הפתיחה הסתיימו. זה מצוין לקומדיה. זה לא בריא לדרמה. ההתחלה של "קר עד העצם" מתארת, בכמה סצינות קצרות, את שגרת חייה של הגיבורה, אבל לא נותנת לי מספיק זמן להרגיש אותה לפני שמגיעה "המכה" (הודעת השריף). לאחר מכן, יוצאת רי דולי לגשש את דרכה בחיפוש אחר אביה, ועוברת במספר תחנות, והכל כאילו לפי ספר הדרכה לתסריטאים מתחילים "כיצד לכתוב סרט מסע". רק לאחר כחצי שעה, כאשר רי דולי מתחילה לחזור אל אותן תחנות שבהן היתה כבר, מתחיל העולם של הסרט להתמלא ולהתעבות, והדרמה מתחילה לעבוד.

ואז לאט לאט מתחוור הנושא של הסרט: גיבורת הסרט, בחורה צעירה בעולם אגרסיבי של גברים, מתנייעת מתוך חוסר ברירה, נחבטת בקירות אבל לא מוותרת, עד שתמצא דרך בעצמה, דרך נשית. העולם של דרום ארה"ב של היום נראה ב"קר עד העצם" נחשל, עצוב, עני, שובניסטי, ונבער. הבחורות יולדות מוקדם (אחת מחברותיה של הגיבורה כבר מטופלת בתינוק), והגברים גסים ומאיימים. אבל אלו יהיו הנשים שיפתרו את הבעייה. הסרט, שמובל ע"י גיבורה נשית, ומבוים ע"י בימאית אישה, הופך למניפסט פמיניסטי. ברגעים מסוימים (בעיקר באותה חצי שעה ראשונה) זה נראה דידקטי מדי, אבל אחר-כך זו תמונת העולם המלאה שמצטיירת שהופכת את הסרט הזה ליצירה שמציגה מראה לא מחמיאה למציאות האמריקאית, בתקווה לשינוי.

התסריט של הסרט, שמעובד מספר באותו השם, לא שלם (למשל תהיתי: אם האבא נעדר, האם משוגעת, והבת הגדולה עסוקה כל היום בענייני כביסה-אוכל-ילדים-סוסים-כלבים, מאין מגיעה הפרנסה השוטפת?), אבל את רוב הסרט מחזיקה שחקנית אלמונית בשם ג'ניפר לורנס. כל המחמאות שקראתי, ושעוד תקראו עליה – מגיעות לה. לורנס ממש חיה את הדמות, ויודעת להגיש את הרפליקות שלה באינטונציה הנכונה – לא תוקפנית, לא מתלהמת, אבל אסרטיבית והחלטית. היא מכירה את השטח למרות שלורנס עצמה הודתה בראיון שהיא לא גדלה בסביבה כזו. וסצינה אחת עם האמא היא פשוט שוברת לב. הבמאית, שעושה מספר טעויות (למשל, יש בסרט סצינת חלום קצרה שהיתה צריכה לעוף בעריכה), בסך הכל מובילה את הסיפור ביד בוטחת, משתמשת במוסיקה במשורה, אבל בצורה אפקטיבית, ויוצרת סרט, שלמרות שיש בו כמה חסרונות, הוא בסך הכל יצירה שלמה, דרמה מרגשת ומעניינת על מסעה של אישה צעירה אחת בתוך עולם של גברים.

"קר עד העצם" שווה את הכסף שלכם. לגמרי.

איתן ווייץ

Eithanwe@012.net.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s