העולם גדול והישועה מעבר לפינה: רואים 6-6

היי, שלום. לא כתבתי כמה ימים כי…הייתי קצת עסוק, וגם כי לא ראיתי סרטים. אתמול ראיתי שניים. שניים וחצי בעצם. על אחד, "127 שעות", אני אעלה פוסט מחר (סרט סביר בעיניי, לא יותר). על השני, סרט בולגרי עם שם ארוך, "העולם גדול, והישועה מעבר לפינה" (גם כן סביר ולא יותר) אני אכתוב כאן. אבל לפני כן:

בין שני הסרטים נכחתי בהקרנה של סרט ישראלי קצר (קצת יותר מחצי שעה). לסרט קוראים "חמץ" (טריילר), והוא זכה בפסטיבל חיפה האחרון בפרס דרמת הטלויזיה. הסרט לטעמי יפה אבל בוסרי. אין בו הרבה סיפור: בחורה מבית דתי חוזרת הביתה מן הפנימיה לחופשת הפסח. היא מגלה שאימה האלמנה כבר נמצאת בקשר חדש שעומד להבשיל לכדי נישואים. וזהו. הבת קצת מתירנית ומרדנית, האם מקפידה על המצוות. אין שום דבר חדש בסרט: רק דרמה ישראלית משפחתית (שוב), המתעסקת בלי הרבה שאר רוח בציבור הדתי (שוב). לא רע מדי, והאמת שלא רע בכלל, אבל הבמאי הזה (אלון לוי) עוד צריך להשתפשף: השימוש שלו במוזיקה מראה על חוסר בטחון, ולא הכל עובד. אבל יש דבר אחד מצוין בסרט, ובגללו אני בכלל מתעכב עליו: את תפקיד האמא מגלמת ריימונד אמסלם. ראיתי אותה כבר ב"שבע דקות בגן עדן" ובסרט נוסף שעדיין לא הופץ שנקרא "בין השמשות" (היא אדירה שם). אתמול החלטתי סופית: אמסלם הצטרפה בעיניי לשחקניות האלו שאם אראה את שמן על הפוסטר – אני בליינד הולך לסרט, לא משנה על מה הוא.

ריימונד אמסלם. נפלאה

יש באמסלם משהו כל כך אינטלגנטי, רגשית, והיא מצליחה ליצוק חיים גם בדמויות כאילו סטריאוטיפיות: ב"חמץ" היא האמא שמקפידה מאוד על המצוות ועל הצניעות, וסצינה אחת בה היא מתעמתת עם ביתה באמבטיה חזקה מאוד, אבל היא גם יודעת להימנע מצעקנות, ויוצרת דמות אמינה לגמרי.במראה החיצוני שלה היא מזכירה לי את אסי לוי: שתי נשים עם פנים שמשדרות קושי, אבל בעוד לוי תקועה כבר כמה שנים בכלוב של אביבה (היא היתה מצוינת ב"אביבה אהובתי", ואח"כ עשתה וריאציה מסוימת על זה בעונה השניה של "בטיפול". בסדרה של איתן ענר על בית המלון היא כבר ממחזרת את עצמה), אמסלם יודעת לגוון בבחירת התפקידים שלה, ועדיין להיות מצוינת בכל אחד.

=======================================

ולבולגריה: לפני כשנתיים, הסרט עם השם הארוך הזה הגיע עשה רעש קטן בסצינת הפסטיבלים בעולם, ונדמה לי שהוא אפילו הגיע לשורטליסט של האוסקר הזר (לא הגיע למועמדות הסופית). רק עכשיו מישהו בארץ החליט להפיץ אותו. בעותק דיגיטלי. איזה מזל שהמקרן בסינמטק תל אביב הוא מקרן משובח, והתמונה חדה וברורה, ועדיין: אין על פילם. הרגשתי קצת מרומה.

ואיך הסרט? ככה. לא ממש הבנתי על מה הרעש. נחמד, אבל חסר ייחוד. ובעיקר, בלי הרבה כשרון בימוי, ועם מעט מאוד תסריט. הסרט נע על קו בולגריה-גרמניה, ועל ציר שנות ה-80 – ההווה. בתחילת הסרט, משפחה בולגרית שחיה כבר הרבה זמן בגרמניה נכנסת לאוטו בדרך הביתה, לבולגריה. יש תאונה. האב והאם נהרגים, והבן (בסוף שנות ה-20 שלו) נפצע וסובל מאמנזיה. הסבא, אלוף שש-בש, מגיע מבולגריה לבית החולים בגרמניה לטפל בו. בחלק השני של הסרט הם פותחים במסע אופניים חזרה לבולגריה, ומחכים שהזכרון יחזור. סוג של סרט מסע עם נופים יפים, אבל בלי הרבה דברים שקורים בדרך, ובעיקר עם הרבה פלאש-בקים לעבר.

הסבא ונכדו משחקים שש-בש ב"העולם גדול וגו…". יפה, אבל לא מעניין.

לא שזה סרט רע. אבל הוא לא ממש מעניין. לבד ממיקי מנולוביץ' בתפקיד הסבא, שיש לו את הדבר הזה שנקרא "נוכחות קולנועית", כל השאר לא ממלאים תפקיד שממש איכפת לי ממנו. נדמה לי שהסרט ניסה להגיד משהו כמו: בחיים חשוב מזל, אבל עוד יותר חשוב מה אתה עושה איתו (יש לא מעט שש-בש בסרט), אבל הדבר עובר בצורה מגושמת, דרך רקע היסטורי לא ממש  מטופל (הסרט רק מרפרף על חיים והלשנות תחת משטר קומוניסטי) ודרך דמויות לא מעניינות. גם כאן השימוש במוזיקה לא טוב: יש שימוש בסוג של מוזיקת מעליות, והרבה, ולמרות שהצילום בתנועה יפה, הסרט נתן לי את ההרגשה שיותר מכל זה סרט מלוקק ומתחנף, ולא משהו כן ואמיתי.

שלא תבינו אותי לא נכון: לא סבלתי בסרט, ויש בו כמה סצינות נחמדות, ואפילו אחת מקורית (במשחק השש-בש המכריע, שלא ממש אכפת לי מי ינצח בו, שני השחקנים זורקים 6-6. ובכל זאת אחד מנצח, בעזרת טריק תסריטאי חביב), הוא די זורם בנעימים. אבל זה לא סרט שכדאי לצאת מהבית בשבילו. זה סרט שאם אתם נפגשים בו בשעת ערב מאוחרת בטלויזיה, אולי כדאי להישאר לצפות בו.

איתן ווייץ

Eithanwe@012.net.il

3 מחשבות על “העולם גדול והישועה מעבר לפינה: רואים 6-6

  1. הסרט מוקרן ב – 35 ממ פילם ולא כפי שתיארת, חובבנות זו לא מתאימה לך, נא חדד את חושיך, הסרט אגב נפלא
    איתן לגיל: וואלה? זה לא נראה כך, לפחות לא בהקרנה שהייתי בה (בסינמטק תל אביב). ועל איכות הסרט אנחנו חלוקים.

  2. אתה מוזמן לפנות לסינמטק ולקבל אישור לכך שכל ההקרנות לסרט היו בפילם 35 ממ.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s