127 שעות: בעצם רק תשעים וקצת דקות, וזהו.

אם לומר את האמת, אני לא ממש אוהב את דני בויל. אבל "127 שעות" הוא דני בויל במיטבו, what ever that means.

האמת שאני ראיתי רק שלושה סרטים של בויל: את "טריינספוטינג" ראיתי רק בגלל שהכריחו אותי (איזה עניין עם עבודה סמינריונית. אל תשאלו). סבלתי קשות. ולפני שנתיים היה את הסרט הזה שזכה באוסקר. שמאלץ דביק ואנרגטי. וזאת מילת המפתח אצל דני בויל: אנרגיה. בויל משחית כמויות עצומות של אנרגיה בסרטים שלו. זה מרשים לפרקים, אבל אותי זה בעיקר מעייף. הוא משתמש באינספור טריקים בימויים, מתקיף את האוזן והעין בכמויות עצומות של מידע, ואם אפשר, בבת אחת. "נער החידות ממומביי" היה סוג של התברגנות של הבמאי הזה. והמגמה הזו ממשיכה עם "127 שעות", שמאלץ דביק, שמצד אחד נחלץ מהמתקתקות שלו בעזרת ההתקפה הכל חושית של הקולנוען הזה, ומצד שני, הרבה פעמים בויל מאוד מגזים בטריקים שלו, עד שמה שנותר הוא להרים ידיים ולחזור לסיטואציה הבסיסית, שלפעמים , תחת ידיו של התסריטאי, היא פשוט סכרינית מדי.

ולפינת הקיטור: למה, לעזאזל, הסרט הזה לא מופץ באופן סדיר בארץ? מה , "סרטם החדש של הבמאי והתסריטאי שהביאו לכם את זוכה האוסקר ושובר הקופות "נער החידות ממומביי" היא לא סיסמה שיווקית מספיק טובה? האם המפיצים חסים על נפשם הרכה של הצופים בגלל המראות הקשים שיש (כביכול) בסרט?

ובכן, אחרי שראיתי את הסרט, בואו נשלוף מהזכרון באקראי, סתם כך, סרט אחר שהוקרן בארץ רק לפני שנה. סרט צרפתי שנקרא "נביא". 20 דקות לתוך הסרט יש שם סצינת חיסול מחרידה, ריאליסטית, ומשפריצת דם. הרבה יותר דם וצרחות יש שם מאשר ב"127 שעות". הסצינה שם הרבה יותר קשה לצפייה. ובכל זאת, הסרט ההוא הופץ (ולא מעט באו לראות אותו). ו"127 שעות" לא. תעלומה. מצד שני, צריך לומר ש"נביא" סרט הרבה יותר טוב מ"127 שעות". אה…הבנתי. המפיצים לא מביאים לארץ סרטים לא טובים.

127 שעות. לפחות הפוסטר יפה

כידוע, "127 שעות" מבוסס על סיפור אמיתי של מטפס הרים שנקלע לבעיה כאשר במהלך טרק במדבר נפל וידו נתקעה תחת סלע. 127 שעות הוא היה שם. 5 יממות. כדי להינצל הוא היה חייב לקטוע לעצמו את היד (צפירת הרגעה: כשדם לא מגיע לאיבר בגוף במשך חמישה ימים, הוא כבר מת מעצמו. הקטיעה, למרות שיש בה קצת דם, פחות נוראה ממה שזה נשמע). הסרט עוקב אחרי אותן יממות. 5 ימים ובן אדם אחד. אבל דני בויל הוא לא רוברט זמקיס. הוא לא יכול לעקוב אחרי בן אדם אחד במשך סרט שלם כמו שזמקיס עשה ב Cast away  (שתורגם בארץ ל"להתחיל מחדש"). אז הוא עובד קשה מאוד כדי לא לשעמם את הצופה (כאילו שטום הנקס שעמם): מוזיקה רועשת, מסך מפוצל, זויות צילום משונות (כשהדמות הראשית שותה מים, בויל תמיד מצלם אותה מתוך הבקבוק. מניירה שכזאת. וזאת רק דוגמה), חיתוכי עריכה מהירים, ועוד כהנה וכהנה טריקים של בימוי. רובם מיותרים, מכיוון שג'יימס פרנקו, ממש כמו טום הנקס לפני כעשור, מספק את הסחורה: הוא מעביר אותנו דרך כל מצבי הרוח שעוברים על אדם אחד שנמצא עם עצמו במשך חמש יממות, והוא עושה את זה טוב. והאמת שהתסריט עושה גם מהלך יפה של פלאשבקים, כשהוא ממחיש את מחשבותיו ומצבי רוחו בכל תחנה בזמן. אבל התסריט גם גולש מדי פעם להגזמות מתקתקות מדי (אני מוכרח לשרוד בשביל ההורים שלי!), ובנוסף, אחרי שהוא כבר יוצא משם, הוא עדיין נמצא לבד בארץ שוממה, ועדיין יש לו מסע עד הארץ המובטחת, וזה נמשך קצת יותר מדי.

אם לומר את האמת, לא כל הדברים שדני בויל עושה רעים. יש בסרט כמה סצינות אפקטיביות למדי: לטעמי, האקספוזיציה, עם שתי הבנות, חיננית למדי, ויש באמצע גם סצינת גשם אחת סוחפת. אבל על כל עבודה מרשימה של בויל עם מוזיקה וצילום הוא מוסיף "לכלוכים" של סגנון יתר מוגזם מאוד, שהזכירו לי בדיוק למה אני לא אוהב אותו.

סרט די סביר בסך הכל, "127 שעות" (למרות שגם אני תוהה מה לעזאזל הוא עושה באוסקרים), ומי שאהב את סרטיו הקודמים, כנראה שיהנה גם מזה. אתם רק תצטרכו לעבוד קצת יותר קשה בכדי לאתר את ההקרנות הסינמטקיות הבודדות שלו:

"127 שעות" יוקרן מחר בסינמטק חולון, ומחרתיים בסינמטק הרצליה. ואני יודע לפחות על עוד הקרנה אחת בסינמטק תל אביב בחודש הבא.

איתן ווייץ

Eithanwe@012.net.il

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “127 שעות: בעצם רק תשעים וקצת דקות, וזהו.

  1. אז לא ראית את שני הסרטים הטובים שלו: "Shallow Grave" ("חברים לרצח") ו-"A Life Less Ordinary" ("חיים לא רגילים"). הם שונים מאוד מהסרטים שראית. אשמח לשמוע דעתך עליהם לכשתצפה.
    איתן לתומאס: אוי, הדחקה. את "חיים לא רגילים" דווקא ראיתי. שכחתי לגמרי מהסרט הזה. לא התלהבתי. זה היה סרטו האמריקאי הראשון, וככה זה גם נראה. אמריקאי.ולא נראה לי שאראה את "חברים לרצח". אם ראיתי כבר 4 סרטים של הבמאי הזה, ומאף אחד מהם לא התלהבתי, אז אולי כדאי להניח לזה.

  2. צריך להבין שבתוך הקבוצה הזאת "מפיצים" יש סוגים שונים עם כללים שונים. נביא הופץ על ידי סרטי שני, שגם מתמחים בהפצת סרטי איכות לקהל מצומצם, וגם עובדים עם חברות הפקה והפצה קטנות יחסית, אירופאית יותר, שנותנות להם יד חופשית. 127 שעות הוא סרט של מייג'ור, של אולפני פוקס, ועל כן מופץ בארץ על ידי מטלון. גם מטלון רגילים להפיץ סרטים מסחריים בהפצה נרחבת לקהל רחב, וגם פוקס הם אלו שמכתיבים להם את מרבית התנאים, כולל איך יראה הפוסטר וכמה עותקים יהיו.
    זה לא אומר שזה בסדר ש127 שעות לא מופץ – גם אם פוקס קבעו זאת, עדיין הנציג בארץ יכול וצריך להתעקש – אבל אי אפשר להשוות בין התנאים השונים לגמרי של נביא ו127 שעות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s