אוסקר שפה זרה: מקבץ שלישי

מאז שפרסמתי את המקבץ השני לפני 5 ימים, הצטרפו למירוץ עוד 10 מדינות. לאף אחת מהן אין סיכוי ממשי. יש ביניהן כאלו ששלחו סרטים קשים לעיכול, ויש כאלו ששלחו סרטים שנראים נחמדים, אבל חסרי כל באזז. ובכל זאת, הנה 10 השמות שנוספו למירוץ בימים האחרונים(הלינקים מובילים לטריילרים):

בולגריהTILT. בימוי: ויקטור צ'וצ'קוב. קראתי קצת על הסרט, ראיתי את הטריילר כמה פעמים (הלינק הוא לאתר הרשמי), ולמרות שכבר בתחילת הטריילר הוא מסביר מה זה TILT, אין לי מושג על מה הוא מדבר. הבנתי שזה כנראה סרט אנרגטי מאוד, על אהבה, סקס, סמים, ופשע על רקע התמוטטות הגוש הקומוניסטי וההשפעה שהיתה לזה על בולגריה בתחילת שנות ה-90. וזהו פחות או יותר. האמת שלפי הטריילר זה נראה סרט די מסחרר חושים, אבל קשה לי לראות אותו עובר לשלב הבא. זה קצת אלים מדי, גס מדי, בוטה מדי לחיך האמריקאי.

ליטאבחזרה לזרועותיך. בימוי: קריסטיונאס ולידז'יונס. דרכיהם של אב ובת נפרדות בעקבות נסיבות שמלחמת העולם ה-2 גורמת. 17 שנים לאחר מכן הם מוצאים אחד את השניה שוב, והפעם בברלין, ממש לפני שחומת ברלין, אותה אחת שתיפול בסוף שנות ה-80, מוקמת. הטריילר לפחות נראה יפה ומלוטש, אבל נדמה שזו רק מסכה המכסה על סרט פרימיטיבי למדי. אין לו סיכוי.

רוסיהשמש בוגדנית 2. בימוי: ניקיטה מיכאלקוב. הפתעה. הועדה שבחרה את הסרט שייצג את רוסיה באוסקר השנה התלבטה בין שני סרטים בעלי פרופיל בינלאומי גבוה: "אלנה" של אנדריי צויגניאצב ("השיבה"), שהיה השנה בקאן, ו"פאוסט" של אלכסנדר סוקורוב, הזוכה הטרי בפרס הראשון בפסטיבל ונציה האחרון. לבסוף בחרו בסרט אחר לגמרי: סרט ההמשך של ניקיטה מיכאלקוב ל"שמש בוגדנית". המקור זכה באוסקר הסרט הזר בשנות ה-90. סרט ההמשך, הידוע כבר כסרט הרוסי היקר בהיסטוריה, הביא גם לביקורת עצומה כלפי מיכאלקוב עצמו. נדמה שמיכאלקוב, שהיה יקיר המבקרים בשנות ה-80 וה-90, לא עשה סרט טוב מאז…ובכן, מאז אותו "שמש בוגדנית" המקורי. רגע…זה לא לגמרי מדויק. סרטו הקודם היה "12", גרסה רוסית ל-"12 המושבעים", שהגיעה, מה אתם יודעים, עד מועמדות לאוסקר. אז אולי זה הגיוני לגמרי ש"שמש בוגדנית 2" ישלח לאוסקר. מצד שני, קראתי גם דיווחים על כוחנות אגרסיבית מצידו של מיכאלקוב בכל הנוגע לניהול ענייני הממסד הקולנועי ברוסיה, וגם שלבכורת "שמש בוגדנית 2" הגיע אפילו ולדימיר פוטין. לכן גם אני לא מוציא מכלל אפשרות הטיה בהצבעת הועדה שהחליטה לשלוח את מיכאלקוב לאוסקר השנה. הרושם שאני מקבל שדרמת המלחמה הרעשנית הזו היא גם מגוחכת למדי, ולא תדגדג את האוסקרים השנה.

קולומביהצבעי ההר. בימוי: קרלוס סזאר ארבלאס. לא שמעתי על הסרט הזה דבר, וכנראה שהוא לא יגיע לשום מקום, אבל זה בדיוק מסוג הסרטים שלפחות לפי הטריילר נדמה לי שחבל שכך. סיפור הרפתקאות לילדים המתרכז בחברות בין בני 6. במהלך משחק כדורגל, הכדור נבעט בטעות אל שדה מוקשים, והילדים צריכים לחשוב על תכנית נועזת להחזיר את הכדור משם. זה נראה סרט חמוד לאללה, אבל לרוע המזל, זהו סרט חסר באז, ולכן קשה לי לראות אותו מתקדם. אבל כן הייתי רוצה לראות אותו, נגיד בפסטיבל קולנוע.

בוסניה והרצגובינהבלוודיר. בימוי: אחמד אימאמוביץ'. אזהרה: צפייה בטריילר, המכיל תמונות קשות, היא על אחריותכם. מזעזע: סיפוריהן של נשים המחויבות למצוא את עצמות אהוביהן שמתו במלחמה. הטריילר מצביע על סרט שלא נרתע מתמונות קשות (ואולי אף מתרפק עליהן), ובנוסף, זה נראה גם קצת אקספרימנטלי (שילוב של שחור לבן וצבע, ואולי גם שילוב של דוקומנטרי ועלילתי). אין לסרט הזה סיכווי.

אירלנדכאילו שאני לא שם. בימוי: חואניטה ווילסון. הסרט הוא אירי, אבל הוא מתרחש בבוסניה ודובר בוסנית, והוא עוד סיפור של זוועות המלחמה שקרעה את מדינות יוגוסלביה לשעבר. אישה אחת נלקחת מביתה ונכלאת עם נשים אחרות במקום סגור. כשהחיילים בוחרים בה כדי "לבדר" אותם, היא תצטרך לעשות משהו דרסטי כדי לשרוד. הסרט הוצג במספר פסטיבלים ברחבי העולם (נדמה לי שגם בישראל. לא ראיתי אותו), והוא כנראה סרט משובח למדי (הוא זכה בפרס הסרט ובפרס הבימוי של האקדמיה האירית), אבל הנושא של הסרט נראה לי קשה מדי לעיכול לאקדמיה האמריקאית.

ברזיל יחידת עילית (2). בימוי: ז'וזה פאדיליה. לפני כמה שנים זכה "יחידת עילית 1" בפרס הראשון בפסטיבל ברלין היוקרתי. כשהוא הגיע לארץ, ראינו שמדובר בסרט אולטרה-אלים על יחידת העילית של המשטרה בריו-דה-ז'נירו, ועל השחיתות שנמצאת בכל פינה במשטרה הברזילאית. ההצלחה היחסית של הסרט הראשון הובילה לחלק השני, שהוא (כנראה) עוד מאותו הדבר – יריות, התפוצצויות, סמים, פשע, שחיתות – והכל בקולנוע אגריסיבי מאוד. אין לסרט הזה סיכוי באוסקר.

סלובקיהצועני. בימוי: מרטין שוליק. זוכה פרס חבר השופטים בפסטיבל קארלובי-וארי האחרון (שם "בוקר טוב מר פידלמן" לקח פרס ראשון), "צועני" של מרטין שוליק (במאי סלובקי ותיק ומוכר) מתרכז בקהילת צוענים בסלובקיה, ובסיפורו של אחד מהם, צעיר בן 15, שבעקבות מות אביו, נדחף אל מעשי פשע. הטריילר מצביע על סרט לא רע בכלל, וגם הפרס שקיבל בפסטיבל הצ'כי כנראה מאשש את זה, אבל קשה לי לראות את הסרט הזה פורץ את גבולות מדינתו.

ויטנאםטאנג לונג – שאיפות גדולות. בימוי: לו טרונג נין. דרמה היסטורית על ילדותו ובגרותו של לי קונג הואן, שבבגרותו נודע בשם לי טאי טו, המלך הראשון בשושלת לי (בשנים 974-1028). הטריילר מרשים ביותר, ומצביע על רמה טכנית גבוהה, ועל כך שהסרט הוא אפוס מפואר למדי, אבל נדמה לי גם שמדובר, בסופו של דבר, בסרט שידבר יותר לקהל ויטנאמי, ופחות לקהל בינלאומי, ולכן נדמה לי שגם כאן, סיכויי האוסקר לא גדולים.

קנדהמר לאזאר. בימוי: פיליפ פאלארדו. סרט שמגיע מעוטר מטורונטו (פרס הסרט הקנדי הטוב ביותר), ומלוקרנו (פרס חביב הקהל), אבל מקריאה על הסרט ומצפייה בטריילר נראה לי שהוא נוסחתי מדי, חסר עומק, ולא ממש סוחף. מורה ממוצא אלג'יראי מגיע לבית ספר קנדי ללמד כמורה מחליף. הוא מצליח לסחוף את הילדים, אבל אז מתגלה טרגדיה בעברו, והפערים התרבותיים בין מזרח למערב מתגלים, כמו גם האיסלאמופוביה שמתפרצת. זה לא נראה לי סרט רע, אלא רק צפוי מדי. לא נראה לי שהסרט יגיע רחוק.

איתן ווייץ

Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

2 מחשבות על “אוסקר שפה זרה: מקבץ שלישי

  1. לא הייתי פוסל על הסף את יחידת עלית 2. הוא קיבל ביקורות מעולות וזוכה להצלחה מסחרית מטורפת בברזיל ובדרום אמריקה. לפעמים האקדמיה בוחרת סרטי פשע קשוחים (עיר האלוהים, צוצי, אפילו עג'מי).

  2. הפעם עשיתי את זה רק,באיחור של יום… 🙂
    רוסיה – אולי את האנשים שלא מכירים מה קורה בקולנוע הרוסי הבחירה די מפתיע,אבל אני לפחות יכול "להתגאות" שצדקתי כשאמרתי לdzong2 שמהנל בלוג מעניין על הקרגוריה (תבקר,בערך בסביבות יולי-אוגוסט,הוא מפרסם איזה מדינות יבחרו באיזה סרטים) שרוסים יבחרו בסרט של מיכלאקוב….מה שכן,צדקת שהעסק שם די מסריח (וברגע זה אתה יכול להבין איזה אקדמיה טובה יש לנו 🙂 מי שבוחר את הנציג הרוסי היא וועדה שיש בא,רק שמונה חברים,חלקם הגדול הוא קרובי משפחה או סתם מקורבים של מיכאלקוב,ומה שקורה בפועל שלרוב יש החלטות די הזויות….
    דרך אגב,יותר נכון היה לקרוא לסרט שמש בוגדנית 3 או לפחות שמש בוגגנית 2.5…כי זה הוא חלקו השני של ההמשך (הראשון יצא בשנה שעברה)…האיכות של הסרט די בינונית (לפחות בהשווא לשאר סרטיו),מה שכן,כל פעם (3) שהוא יצג את רוסיה,זה נגמר לפחות במועמדות…

    לIDANS, דבר ראשון "עיר האלוהים" לא זכתה בקטגוריה הזרה,מה ששנה אחר כך די הביך את האקדמיה כשאחרי שיצא בבתי קולנוע בארצות הברית זכה 4 מועמדויות (צילום,בימאוי,תסריט ועריכה).
    צוצי,הוא גם סיפור מאוד שונה מיחדיה עלית…אני ראיתי אותו לפני כ-5 שנים (אחרי שהוא זכה באוסקר),אבל נראה לי שאין בו סצנות אלימות ממש קשות.אל תשכח שיש שם סיפור מרגש.
    עג'מי,גם פו הסיפור לדעתי די שונה,משום מה יש לי תחושה שעג'מי נכנס לרשימת התשע דרך וועדה המיוחדת (שבוחרת 3 מתוך 9) ושם כבר הכל אפשרי…קשה לי להאמין שבשנה שמצטיירת כמאוד חזרה יש סיכוי שדווקא הסרט הברזילאי תהיה בין השלושה (ובטח שלא אתל הוועדה הגדולה).
    ועוד משהו,זה סרט ההמשך,כשהסרט הראשון לא היה יצג את ברזיל.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s