פסטיבל חיפה 2011: בציר ה-17 באוקטובר

אתמול לא הייתי בחיפה (אילוצי עבודה), אבל הבלוג עבד נחמד אתמול. בעשרת חודשי פעילות הבלוג הפצפון שלי, אתמול היה היום עם מספר הכניסות הגדול ביותר. אז נכון, עדיין יש דרך ארוכה מאוד לפני (בכל זאת, לא מדובר באלפי אנשים. סך הכל כמה מאות), אבל נחמד שקוראים את מה שאני כותב (אם כי יש מקום לשיפור בסקציית התגובות. רמז, רמז).

והיום נסעתי שוב לחיפה. ראיתי היום רק שני סרטים. אחד טוב, ואחד לא טוב, אבל שניהם בעייתיים מאוד.

אריראנג – קים קי דוק

ראשית יש לומר: זהו סרט לאוהדיו השרופים של קים קי דוק בלבד. ואולי לא להם – אולי רק לחרוכים קשות מביניהם. וגם הם כנראה לא יאהבו את הסרט הזה.אבל להם זה יתן תשובה לאיפה הוא נעלם בשנים האחרונות.

קיםקידוק, קיםקידוק, קיםקידוק. במאי-תסריטאי-שחקן-עורך-צלם "אריראנג"

אני לא אוהד חרוך של קים קי דוק, אבל אני בהחלט אוהב את סרטיו. "אריראנג" הוא סרט בעייתי מהרבה בחינות, אבל העיקרית שבהן היא שמדובר בסרט דוקומנטרי מבוים. מסתבר שבמהלך צילומי סרט בבימויו  ב-2008 התרחשה תאונה שכמעט גבתה את מותה של אחת השחקניות. המקרה הזה הכניס את קים קי דוק להלם, והוא הפסיק לעשות סרטים. שאלות של אשמה, אחריות, והאם יש בכלל ערך לעבודה שלו שיתקו אותו, והוא התבודד בבקתה בהרים המושלגים. בשנה האחרונה הוא הרגיש שוב את העקצוץ הקולנועי, אבל הוא עדיין חשש לחזור. אז הוא קנה מצלמה קטנה וצילם את עצמו. הבעיה העיקרית שלי עם "אריראנג" היא שקי-דוק מנסה לשחזר את המשבר שהוא עבר מול המצלמה, אבל הוא בעצם משחק אותו, ולא עובר אותו באמת. הוא הרי לא צילם את עצמו במהלך אותן שלוש שנות משבר. רק בתחילת 2011 (כפי שהוא מציין במפורש בסרט) הוא התחיל לצלם. ולכן כל מה שהוא עובר בסרט בעצם מזויף ולא אמין.

מעבר לכך יש בעיות עריכה בסרט (מספיק אם אציין שבעשר הדקות הראשונות של הסרט לא נאמרת מילה. בשעה שאחריה אין רגע אחד של שקט), ובעיקר הרגשה שקים קי דוק הוא פשוט אדם גאוותן ומלא מעצמו. הוא מדבר (בין היתר. הוא מדבר המון. יותר מדי) על ההצלחה של סרטיו בחו"ל (והוא אפילו מציין שסרטיו הוצגו בישראל), על כך שסרטיו הביאו כבוד למדינה (לקוריאה), ועל החזון הקולנועי שלו. בסצינה ארוכה אחת הוא צופה בסרט שלו ובוכה (הוא צופה ב"אביב, קיץ, סתיו, חורף, ו…אביב" היפהפה), והוא מסיים את "אריראנג" עם מונטאז' שלו תמונות של על הסט, בפסטיבלי קולנוע, ושל פוסטרים של סרטיו. וחוץ מזה, הוא מקלקל לעצמו את הסצינה הכי יפה בסרט, בה הוא שר את שיר הנושא ומזיל דמעה, ומיד חותך לחדר העריכה כדי ללגלג על הטיפש שמתרגש משיר שכזה.

סרט לא נעים לצפיה, "אריראנג". אני מקווה שסרטו העוד יותר חדש (מסתבר שקי-דוק חזר לקצב שלו מפעם) יותר טוב.

אכלתי, שתיתי, נחתי, נחתי, נחתי. העברתי שלוש שעות

"מיכאל" – מרקוס שליינזר

מצד אחד, מדובר בסרט משובח למדי. ללא מוסיקה בכלל, עם סצינות ארוכות וסבלניות, צילום מדויק ויפה, ומשחק מקפיא דם. מצד שני, יש בסרט הזה משהו מסוכן. הבמאי הצליח לגרום לי לסימפטיה אמיתית לפסיכופט שהוא הדמות הראשית. בסוף הסרט הייתי ממש עצוב לנוכח גורלו המר.

מיכאל, הדמות הראשית, הוא לכאורה גבר רגיל, עם עבודה רגילה, שמנהליו מעריכים אותו, ואף שוקלים לקדם אותו ולהעלות את משכורתו. אבל הוא גם פדופיל. הוא חטף בעבר ילד, אותו הוא מחזיק נעול במקלט בביתו. הוא דואג לו לאוכל ולשתיה, הוא מלביש אותו, מטפל בו כשהוא חולה, ומידי פעם הוא גם מקיים עימו יחסי מין. ככה, ברגיל. כל בוקר הוא הוא יוצא לעבודה, וכשהוא חוזר, הוא יורד למקלט, פותח את המנעול, מדבר עם הילד, מאכיל אותו – ואתם יודעים את ההמשך. ככה, ברגיל. התסריט של הסרט מתפתח לאט, והוא מעניין ומטריד. קשה להמליץ על סרט שכזה, קר כקרח, משובח קולנועית, אבל באותה נשימה גורם להרגשה מאוד לא נעימה.

גבר וילד. "מיכאל"

הערת צד: לפני קרוב לעשור, עולם הקולנוע רעש לנוכח סצינה בה ניקול קידמן נכנסה לאמבטיה עם ילד ב"לידה". כשהגיע הסרט (המשובח) לארץ נוכחתי לראות שזה לא בדיוק כך, ואמנם יש סצינה כזו בסרט, אבל הדרך שבה צולמה מעידה שזה לא בדיוק קרה כך במציאות. ב"מיכאל" אין סצינות סקס (יש אחת, אבל לא עם הילד). לעומת זאת יש סצינה אחת בה חושף גיבור הסרט את אבר מינו בפני הילד. ומדובר בטו-שוט, כלומר, רואים את שני האנשים (את הגבר ואת הילד) בפריים, כך שאין כאן מקום לשקר. זה אכן קרה גם במציאות. וזה כבר מעבר לדיון "פורנוגרפיה בסרטים מסחריים רגילים ("האדיוטים", "אינטימיות", "אימפריית החושים") – כן או לא?". זאת כבר פדופיליה.

איתן ווייץ

Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s