אוסקר 2012: ההימורים

אז זהו. הגיע הזמן. גם אני רוצה לשחק במשחק הזה. עוד פחות משבועיים האוסקרים. הגיע הזמן לשים את הקלפים על השולחן.

אני אוהב לחשוב על האוסקרים כעל שילוב של איכות ומסחריות. הרי יש אין ספור דוגמאות לסרטים שזכו למרות שהיו סרטים טובים מהם ברשימת המועמדים. אבל יש גם את אפקט הקמפיין. למי יש אורך נשימה יותר גדול להתמיד בקמפיין עד לרגע האחרון. ומצד שני, אם לא היה בסרטים המועמדים איזשהו ערך קולנועי, הם לא היו מועמדים מלכתחילה. כך שזה בכל זאת מרתק אותי, מירוץ הסוסים הזה.

כבר כתבתי ואמרתי את זה כמה פעמים השנה: המירוץ השנה הוא מירוץ של סוס אחד. אין לו מתחרים. קוראים לו "הארטיסט". בפעם המי יודע כמה מוכיחים האחים ויינסטין את מגע הקסם שלהם. הם הצליחו לקחת סרט לא אמריקאי, שחור-לבן, ואילם, להפוך אותו להצלחה מסחרית, ולמועמד המוביל לזכיה באוסקרים. והם גם הצליחו לשמור את הקמפיין בחיים כבר קרוב לשנה. הבכורה של "הארטיסט" היתה בפסטיבל קאן, באביב שעבר. זה מאוד לא פשוט למשוך קמפיין אפקטיבי למשך כל כך הרבה זמן. סרטים אחרים שהיו אמורים להתמודד עם "הארטיסט" על האוסקר נשחקו בדרך ("מאניבול", "החפרפרת", "העזרה"), או שפשוט היו לא מספיק טובים, והמירוץ שלהם נגמר עוד לפני שהתחיל ("ג'יי אדגר"). כך שבסופו של דבר, "הארטיסט" נשאר לבד. היחיד שעוד יכול אולי, בסיכוי פעוט, לדגדג את "הארטיסט" הוא "הוגו". הוא זוכה להערכת המבקרים, והוא בידיים של במאי ותיק ואהוב (מרטין סקורסזי), אבל הדיבור סביב "הארטיסט" הוא כל כך חזק, שקשה לי לראות את "הוגו" אוסף משהו חוץ מפרסים בקטגוריות זניחות.

משונה במיוחד הוא הסיפור של "קרוב להפליא ורועש להחריד". הסרט החדש של סטיבן דאלדרי היה אמור להיות מזללת פרסים. אבל הוא נכנס למירוץ בשלב מאוחר מדי, והביקורות המעורבות שהוא זכה להן קברו את הסיכוי שלו. לא היה זמן לקמפיין לעשות בקרת נזקים. ובכל זאת הוא הצליח להיכנס לרשימת המועמדויות – כמועמד לפרס הסרט הטוב ביותר, ולפרס שחקן המשנה (מה שמוכיח בעיניי שאם הסרט היה יוצא קודם, הוא גם היה משיג יותר). בשורות הבאות אני מגיש את ההימורים שלי לפרסים השנה. אני בדרך כלל רע בהימורים, ובשנים שעברו קלעתי בול ב-12-14 קטגוריות מבין ה-24. השנה אני מעריך שאקלע נכון ליותר, אבל זה גם לא חוכמה, בשנה שיש בה רק מתמודד אחד, בעצם.

והזוכים באוסקר, לפי הערכתי, בשנת 2012, הם:

סרט: "הארטיסט"

שחקן: ז'אן דוז'רדין, "הארטיסט".

עד לפני כשבוע הייתי אומר ג'ורג' קלוני, אבל לחיצה על דוושת הקמפיין מצידם של האחים ויינסטין (למשל, בסרטון המשעשע הזה), בתוספת הזכייה שלו בפרס האקדמיה הבריטית לפני כמה ימים סגרו את הסיפור להערכתי.

שחקנית: מריל סטריפ, "אשת הברזל".

קודם כל, אני חייב לומר שלטעמי "אשת הברזל" יתמודד בסוף השנה על התואר "הסרט הגרוע של השנה". עד כדי כך שנאתי אותו (והאמת שכבר ראיתי השבוע סרט שייתן לו פייט רציני. "אנקת גבהים" בבימויה של אנדריאה ארנולד יוצא בשבוע הבא, והוא מאכזב מאוד). אבל מריל סטריפ עצמה היא תופעת טבע. הרבה לפני שהסרט יצא היא כבר היתה ברשימת המועמדויות. ואחרי שהסרט יצא, היא הצליחה לצוף מעל הביקורות הלא טובות לסרט, ולזכות לתשבוחות על משחקה. האמת – מגיע לה. היא שחקנית מעולה, גם אם פילידה לויד לא ממש נותנת לה מקום להוכיח את זה, לטעמי. אבל דעת הקהל כל כך חזקה כאן, שנדמה לי שהיא תיקח את האוסקר.

שחקנית משנה: אוקטביה ספנסר, "העזרה".

לפני כמה חודשים, עוד היה סיכוי ש"העזרה" ייתן פייט רציני ל"ארטיסט". אבל הקמפיין שלו דעך, והוא נותר עם סיכוי בשתי קטגוריות מרכזיות: שחקנית, ושחקנית משנה. בקטגורית השחקנית מריל סטריפ עקפה את ויולה דיויס. אבל בקטגורית שחקנית המשנה אין כזו. אני הייתי מצביע לברניס בז'ו, שריגשה אותי מאוד ב"ארטיסט", אבל אני לא באמת רואה סיכוי שהיא תנצח. ג'סיקה צ'סטיין זוכה להערכה רבה (ומוצדקת, לטעמי), אבל על סרטים אחרים מהסרט שעליו היא מועמדת. מליסה מקארת'י סימפטית, אבל אני לא מאמין שסרט כמו "מסיבת רווקות" יקבל אוסקר. וג'נט מקטיר, שעושה תפקיד מצוין ב"אלברט נובס" (בקרוב אצלנו על המסכים) פשוט חסרת מזל שנפל בחלקה לשחק בסרט בינוני למדי (גם גלן קלוז, שמועמדת לפרס השחקנית על אותו סרט, תפסיד בדיוק בגלל זה). אז מה שנשאר הוא השם שהוביל מלכתחילה: אוקטביה ספנסר, "העזרה".

שחקן משנה: מקס פון סידוב, "קרוב להפליא ורועש להחריד"

זאת, להערכתי, תהיה ההפתעה הגדולה של הערב. כבר כחצי שנה כל הפרסים בקטגוריה הזו הולכים לכריסטופר פלאמר, על תפקידו ב"בגינרס". הסרט עצמו זוכה להערכה מינורית, והפרס, כפי שנהוג לומר, הוא יותר על "גוף עבודתו" של פלאמר לאורך השנים. אבל בחודש האחרון, עם התגברות הקמפיין של הסרט של דאלדרי, הוא הצליח בכל זאת להיות מועמד לשני אוסקרים. ושחקן המשנה מ"קרוב להפליא ורועש להחריד" גם הוא כבר לא צעיר (באפריל הוא יחגוג 83. כריסטופר פלאמר צעיר ממנו ב-8 חודשים), וגם הוא מוערך. אבל הסרט של דאלדרי חם עכשיו, ועל המסכים עכשיו, ו"בגינרס" היה על המסכים בתחילת השנה, והתקרר מאז. ולכן אני מעריך שבסופו של דבר, יהיה זה מקס פון סידוב שייקח את הפסלון הביתה.

בימוי: מישל האזאנאויזיוס, "הארטיסט"

פרסי הסרט והבמאי הולכים בד"כ ביחד. ומישל שם-משפחה-בלתי-אפשרי לוקח את הפרסים בזמן האחרון בכל מיני טקסים. הוא ייקח גם את האוסקר להערכתי.

צילום: גיום שיפמן, "הארטיסט"

לפני כמה שנים עמנואל לובצקי צילם את אחד הסרטים המדהימים לטעמי של העשור האחרון, "הילדים של מחר". הוא היה מועמד לאוסקר – ולא זכה. השנה הוא מועמד לאוסקר על עבודתו ב"עץ החיים" של טרנס מאליק, שלמרות שהיה שנוי במחלוקת, אף אחד לא ערער על יופיו הויזואלי הניכר. גם יאנוש קמינסקי, שצילם לסיבן ספילברג את "סוס מלחמה" עשה עבודה נהדרת. אבל מה שיכריע כאן, לדעתי, הוא אפקט העדר. רוב הפרסים ילכו ל"ארטיסט", אז גם זה.

תסריט מקורי: מישל האזאנאויזיוס, "הארטיסט"

עד לפני כשבוע הייתי אומר "חצות בפריס" של וודי אלן. למעשה, אני חושב שאם הסרט המתוק הזה היה יוצא למסכים החורף ולא בקיץ, היה ניתן להריץ אותו לאוסקר כמתחרה רציני ל"ארטיסט", אבל למרות האהבה הגדולה (והמוצדקת) שהסרט הזה זוכה לה (הוא הסרט קופתי ביותר בקריירה המאוד ארוכה של וודי אלן), הקמפיין שלו פשוט לא מחזיק. וגם כאן, אפקט העדר יכריע.

תסריט מעובד: ארון סורקין וסטיב זאליין, "מאניבול"

בשנה שעברה לקח ארון סורקין אוסקר מוצדק על "הרשת החברתית" השנה הוא חזר (בשיתוף עם סטיב זאליין) עם סרט שזכה לאהבת המבקרים, וגם לסימפטיה מסוימת אצל הקהל. לטעמי, התסריט של "מאניבול" יותר טוב מהסרט עצמו, ובשילוב עם ההערכה ששני התסריטאים האלו זוכים לה, נראה לי שזה הפרס היחיד ש"מאניבול" ייקח.

סרט בשפה זרה: "מר לזר", קנדה.

זו הקטגוריה המושמצת ביותר. כבר כמה שנים שהסרטים הפייבוריטים לא זוכים. נדמה לי שמאז "הכל אודות אמא" ו"החיים יפים" לא היו זכיות של סרטים שהיוו קונצנזוס. נדמה לי שגם השנה יישמר ההרגל המגונה הזה, אם כי הפעם אני לא מצטער על כך. "פרידה" האירני מרגש לפרקים, אבל גם מעיק לא פעם. גם דרמת השואה הפולנית נדמית מעיקה למדי, וישראל או בלגיה לא נמצאות על הרדאר של אף אחד. וקנדה, שנדמה ששלחה השנה סרט פשוט אבל מרגש, כנראה תפגע בול לטעם של האקדמיה עם סרט חביב ולא מזיק.

אנימציה: "רנגו"

השנה פיקסאר פישלו עם "מכוניות 2", סרט רעשני ולא טוב. אז הקטגוריה השנה התמלאה בסרטים אירופיים חביבים שאין להם סיכוי לזכות ("חתול בפריס" ו"צ'יקו וריטה") ובסרטי פופקורן שאין להם סיכוי לזכות ("קונג פו פנדה 2" ו"החתול של שרק"). מה שמשאיר אותנו עם "רנגו", סרט שזכה להצלחה אצל הביקורות יותר מאשר אצל הקהל, אבל על זה בדיוק כתבתי כשאמרתי בתחילת הפוסט שהאוסקרים הם שילוב של איכות עם הצלחה מסחרית.

ושאר הקטגוריות, בקצרנות:

סרט אנימציה קצר: "לה לונה" (טיזר טריילר). ראיתי קטעים מהסרטים המועמדים, ו"לה לונה" נראה הכי מרשים. וחוץ מזה, הוא של פיקסאר (חלק מהמומחים אומרים שסטטיסטית זה אמור לעבוד דווקא לרעתו. אני לא מסכים).

ניהול אמנותי: "הוגו". הרי פטור בלא כלום אי אפשר. יפצו את "הוגו" בקטגוריות המשנה.

תלבושות: "הוגו". ראו נימוק בקטגוריה הקודמת.

דוקומנטרי: "פינה", וים ונדרס. מצד אחד, זהו סרט ללא עלילה, עם הרבה ריקודים. מצד שני, זהו סרט שזכה להד לא קטן בעולם, ונדמה לי שלמרות שבקטגוריית השפה הזרה התעלמו ממנו, לא יוכלו להתעלם ממנו בקטגוריית הדוקומנטרי.

דוקומנטרי קצר: "תקרית בבגדד החדשה". אין לי מושג. לא ראיתי אף אחד מהסרטים. אבל אני מהמר על הסרט הזה, בגלל שהוא נוגע במלחמה.

סרט קצר: "חג שבועות" (טריילר). אני יורה באפילה, אבל נדמה לי שמשהו בנושא הדתי שבסרט אמור לגעת בלב של חברי האקדמיה.

איפור: "אשת הברזל". אחת הסיבות שיביאו למריל סטריפ את האוסקר היא  עבודת האיפור בסרט, שהופכת אותה לדומה מאוד לדמות שהיא מגלמת. נדמה לי שאי אפשר יהיה להתעלם מזה.

שיר מקורי: "החבובות". הקטגוריה המגוחכת ביותר בטקס השנה. רק שני סרטים מועמדים השנה בקטגוריה הזו: "החבובות" ו"ריו". אני מהמר על "החבובות". בגלל הנוסטלגיה.

מוסיקה: "הארטיסט".

עריכה: "הארטיסט"

עריכת סאונד: "נערה עם קעקוע דרקון"

מיקס סאונד: "נערה עם קעקוע דרקון"

אפקטים: "הארי פוטר"

אז זהו. אלו ההימורים שלי בכל 24 הקטגוריות. השנה המירוץ קצת משעמם. יש רק סוס אחד. עכשיו לפחות יהיה לי קצת עניין. לראות בכמה קטגוריות ניחשתי נכון.

איתן ווייץ

Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת:Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s