משחקי רעב: לשחק את המשחק

רגע, סטופ-כדור-הארץ: מה פתאום אני הולך לראות את הסרט הזה בכלל? איך קרה שאני, האיש שלא נכנע להייפ, ולא הלך לראות את "אווטאר", האיש שעד היום לא ראה את "טיטאניק" שכל העולם ראה (בקרוב שוב על המסכים. ב-3D. כדי להוציא מהארנק שלכם את מעט הכסף שעוד נשאר שם) – איך קרה שהלכתי לראות את מפלצת הבלוק-בסטרים החדשה, את יציר התאגידים שלא יודע שובע (א-פרופו שם הסרט, כן?!)

טוב, יש לי תירוץ: הנושא של הסרט מעניין אותי. אני אנטי-ריאליטי. זה מעצבן אותי. אני מקפיד להימנע מכל הסוגה הטלויזיונית (הבזויה, לטעמי) הזו. בלי כוכב נולד, בלי הישרדות, בלי האח הגדול, ובלי הסבא המפגר. ולפי מה שקראתי, הסרט הזה היה אמור להיות ביקורתי כנגד הז'אנר הזה. היה אמור להיות (עוד נגיע לזה).

וחוץ מזה: מאוד-מאוד התרשמתי מג'ניפר לורנס ב "קר עד העצם" (וגם ב"חיים הכפולים של וולטר"), והסתקרנתי לראות מה היא עושה עם הקריירה שלה.

שורה תחתונה: כן, ג'ניפר לורנס טובה גם כאן. אבל היא, פחות או יותר, הדבר הטוב היחיד בסרט הזה (טוב, בסדר. גם וודי הארלסון).

ג'ניפר לורנס ב"משחקי רעב". היא טובה, הסרט לא.

לפני כעשור יצא לי לראות סרט יפני בשם "באטל רויאל". זה היה סיפורה של כיתת בית ספר שנשלחת לאי בודד, ונזרקת אל תוך משחק אכזרי שהמנצח בו הוא האחרון שנשאר בחיים. לא סרט גדול זה היה, אבל הוא יותר טוב מ"משחקי רעב", בעיקר בגלל שהוא היה קיצוני, מוזר, משונה, אכזרי, וגם עם הומור (שחור, אבל הומור). הכל שם נבע מהתסריט ומהשחקנים (בראשות, איך לא, טקאשי קיטאנו. סדיזם וקיטאנו הולך טוב ביחד). "משחקי רעב" הוא חיקוי עלוב של אותו סרט יפני. בכל המקומות ש"באטל רויאל" (טריילר) פשוט סיפר את הסיפור שלו, "משחקי רעב" לוחץ בכוח. הוא רוצה לרגש בכוח. בכל רגע. בכל שניה.

במעמד הכניסה ל"משחקי הרעב" לובשים שני המתמודדים המרכזיים תלבושות מרשימות במיוחד. הבחור אוחז בידה של הבחורה, והיא מוציאה את ידה מידו, בהפגנתיות. הוא אוחז בידה שנית, ומשכנע אותה: הם יאהבו את זה. היא מבינה שעל אף מרדנותה המובנית, היא צריכה לשחק את המשחק, ולו קצת, והיא נעתרת. הם מרימים את ידיהם המשולהבות אל-על, לקול תשואות הקהל.

"משחקי רעב" היה צריך להתנדנד בין שני הקטבים האלו: ביקורת כנגד הקניבליזם הזה תוך כדי שהוא משתתף במשחק. אבל בפועל הוא בעיקר תצוגת תכלית קניבליסטית. הבמאי, גארי רוס, מבהיר כבר בהתחלה, שהוא הולך ללחוץ בכוח. הצילום של הסרט בלתי אפשרי. הוא רועד כל הזמן, מצולם מהכתף, לרגעים בלתי ניתן לצפייה. הרעיון ברור: זה צילום דוקומנטרי. ריאליסטי. אבל באותה נשימה הוא שולף אותי החוצה מהסיפור. זה עובר כמניירה בימויית, כרצון להכריח אותי להתרגש. הוא משלב במגושמות פלאש-בקים, ובעיקר הוא מנסה לעצב בבימוי עולם מניפולטיבי, ממש כפי שקברניטי הריאליטי מתחמנים את צופי הריאליטי.במקום למתוח ביקורת על העולם הזה, הוא מצטרף אל אותו עולם, נטמע בחוקיו.

בסוף שנות ה-90 היה סרט אחד מבריק שנקרא "המופע של טרומן" שם, טרומן ברבאנק (ג'ים קארי המצוין) היה האדם היחיד שלא ידע שהוא בעצם נושאה של תכנית ריאליטי עצומה. עם התקדמות הסרט, הסרט הציג את הבמאי כמניפולטור שמנסה לשכנע שזה בעצם בסדר. ב"משחקי רעב" זה עובד בצורה מקרטעת. פתאום משנים את החוקים של המשחק, למשל. מה פתאום? ראשית זה הופך את מנהלי התכנית לרשעים גמורים (בניגוד למה שאד האריס עשה ב"מופע של טרומן": הוא אמנם חשב עצמו לאלהים, אבל באותה נשימה הוא היה מכמיר לב, כי נדמה היה שהוא באמת מאמין בזה). שנית, זו מניפולציה שרק מדגישה שבסיפור היה חסר משהו בסיסי. הביקורת היתה צריכה לעבור גם בלי מניפולציה קיצונית ומשונה שכזו. וזהו רק סימפטום. "משחקי רעב" היה צריך להסתמך על תסריט מבריק, שבמרכזו משחק מוחות בין נערה מרדנית ופקחית לבין ממסד עוצמתי ואכזרי. במקום זה, הוא בעיקר מתאר את הטמעותה של אותה מרדנות במערכת. ואת מה שחסר הבמאי מנסה להשלים בצילום עצבני ועריכה קליפית. זה לא עובד.

גם עיצוב העולם העתידני נראה בעיקר קריקטוריסטי. אנשים עם שיער צבעוני מגוחך, נשים עם שמלות בלתי אפשריות. הביקורת היתה צריכה לעבוד בלי כל ההצטעצעות הזו. זה היה צריך להיות סרט מרשים, נקי, קשוח, בוטה, אכזרי. במקום זה סרט מקושקש, מלוכלך, רכרוכי, רגשני-דה-מיקולו, ויותר משהוא ביקורתי הוא בסופו של דבר משחק את משחק הריאליטי יותר טוב מכולם.

מה שבטוח, את סרט ההמשך (ויהיה סרט המשך. לצערי) אני כבר לא אלך לראות.

איתן ווייץ

Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “משחקי רעב: לשחק את המשחק

  1. שואוו כל כך נכון. הספר מרשים, נקי וקשוח. הסרט ממש לא.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s