פסטיבל קולנוע צרפתי: פוליס

כשבחנתי את תכניית הפסטיבל הצרפתי לראשונה, שני סרטים מיד קפצו לי לעין. שניהם היו בפסטיבל קאן בשנה שעברה, שניהם קיבלו ביקורות מצוינות בחו"ל, שניהם דיברו חזק בסזאר השנה (במועמדויות. פחות בפרסים), ושניהם נרכשו להפצה בארץ, ועדיין לא מצאו מסך ישראלי (למרות שמאז השבוע שעבר, "לב" כבר עושים סימנים שהם מתחילים לשמן את גלגלי ההפצה של "המלחמה הוכרזה", כנראה בעקבות התגובות הטובות, כולל אצלי בבלוג).

וכמו ש"המלחמה הוכרזה" לא אכזב, ואף עלה על הציפיות, גם "פוליס" לגמרי שווה את ההייפ.

"פוליס" כשמו כן הוא: דרמת משטרה. הוא מתאר את הנעשה ביחידת משטרה המטפלת ברווחת ילדים. והוא סוג של "חוק וסדר", כלומר, יבש למדי, אבל הוא מפורט מאוד, מקפיד להיצמד לכל אחד ואחד מהשוטרים והשוטרות ביחידה גם בעבודה, וגם בחייהם הפרטיים, והוא בעיקר מצוין בתיאור הדינמיקה הקבוצתית. למעשה, הסרט הזה מסחרר למדי בתיאור הקבוצה. היו רגעים שחשבתי ש"פוליס" דומה לנסיון של אריק רוהמר לביים דרמת משטרה. הרבה דיבורים, מעט אקשן. אבל מייוואן, הבמאית היפהפיה (שגם משחקת בסרט) לוקחת סרט שעל פניו הוא שגרתי למדי, ומצליחה לגרום לו להיות מרתק. את זה היא עושה בזכות המנעות מכמה וכמה מהמורות שהיו הופכות את "פוליס" לדרמת טלויזיה שגרתית. ראשית, בניגוד לנהוג בסרטים וסדרות מסוג זה, אין בסרט היצמדות לסיפור אחד מרכזי, לחקירה אחת מרכזית. מבנה הסרט הוא יותר אפיזודלי, והוא עובר מסיפור לסיפור לסיפור. כל הילדים שהתעללו בהם, שהתעללו בחבריהם, או שהם סתם קורבן של נסיבות – כולם עוברים בסך בעוד יום עבודה של היחידה לרווחת ילדים במשטרה. הפרצופים של תיקי החקירות משתנים. הפרצופים של אנשי היחידה לא. ודווקא הפיזור הזה מאפשר להתרכז יותר במה שקורה בין החוקרים לבים עצמם. וכאן הכניסה מייוואן אלמנט מסוכן נוסף, אבל גם בו היא מטפלת בחוכמה: אחת הדמויות בסרט היא של צלמת (בגילומה של מייואן בעצמה). היא מגיעה מחוץ ליחידה, ומסופחת אליה כדי להכין תיק תמונות שיתעד את היחידה בעבור אחד המשרדים הממשלתיים. זהו טריק תסריטאי שחוק ומיושן, שמאפשר לנו, לצופים, להיכנס אל תוך גוף סגור בעזרת מישהו מבחוץ. אבל מייוואן נוהגת בחוכמה, והיא משאירה את הצלמת ברקע, כדמות משנה, ובמהלך הסרט היא הופכת לעוד אחת מהחבר'ה (אפילו רומן שמתפתח בינה לבין אחד החוקרים, עוד קלישאה חבוטה, עובר חלק, כעוד אפיזודה בחיי השוטרים האלו).

יחידת המשטרה של "פוליס". ראשונה מימין, בגבה אלינו: מייוואן, השחקנית-במאית.

הסרט מתאר את חיי השוטרים המסורים האלו בצורה ישירה, ללא התייפיפות. כל המסירות המקצועית נמהלת עם כל החולשות האנושיות, וכל המתחים, הידידויות, האיכפתיות, העזרה ההדדית, וגם היריבויות המרות – הכל נמהל אל תוך "פוליס" במין תערובת של צחוק ודמע (כן, יש גם לא מעט הומור אפקטיבי למדי בסרט הזה). "פוליס" הוא יצירה שלמה, עגולה, ומלאת אהבה ומסירות של מייוואן לאנשי יחידת רווחת הילדים במשטרת פריס.

ובכל זאת, מילת ביקורת אחת: דווקא בגלל שהסרט מציג מקרים קשים בצורה לכאורה בנאלית – דווקא בגלל זה, הסצינה האחרונה בסרט היא גם הסצינה הכי חלשה בו. היא סצינה סופר-אובר-דרמטית שכמו לקוחה מהסרטים הפומפוזים שמהם הצליחה מייואן להימנע במשך כל שאר הסרט. ובנוסף, מכיוון שאין ממש סיפור אחד מרכזי שיחזיק את הסרט, אפשר היה להפסיק את הצפיה בו בכל נקודה. ומצד שני, לא ממש רציתי. הסרט כל כך זורם, כל כך חי, שכל הדמויות האלו, שנתמכות במשחק משובח של קאסט רחב (בחלקם מהמפורסמים בשחקני צרפת), הופכות מהר מאוד (בעזרת דיאלוגים מצוינים) לחברים הכי טובים שלנו. אם לא הייתי צריך לאכול לפעמים, הייתי בכיף מבלה עוד שעתיים עם החבר'ה האלו.

"פוליס" אינו משתמש בטריקים בימויים כמו ואלרי דונזלי ב"המלחמה הוכרזה", אבל הוא צפייה מרתקת ומומלצת מאוד. אני לא יודע אם הסרט הזה יופץ בארץ, אבל אם לא, כדאי לנסות לתפוס אותו בהקרנות הנוספות שלו בפסטיבל: ביום חמישי, ה-29/03, בסינמטק ראש פינה, וב-04/04 בסינמטק חולון.

איתן ווייץ

Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “פסטיבל קולנוע צרפתי: פוליס

  1. הי איתן.
    אתה צודק , אתה צודק כמעט בכל מילה, רק צריך לבדוק אם סיום הסרט גם הוא מבוסס על מקרה שהיה.
    הרי מצויין בפתיחת הסרט שהסרט מבוסס על מקרים שהיו…
    בכל מקרה, סרט אנושי ומרגש, שפותח צוהר לאגף במשטרה שבדרך כלל לא זוכה לחשיפה שכזו.
    בעיניי, העריכה של הקטעים שבהם השוטרים משחררים לחץ ומבלים, נהדרת.
    אגב, סימנתי לך לפני הסרט ולא ראית, יכול להיות שהפסדת טרמפ ?
    רוני.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s