אלברט נובס: זוהר בצדדים, צולע במרכז

יש לי בעיה עם הסרט הזה. מצד אחד, אני אוהב את הבמאי הזה. הוא ידוע בסרטיו העדינים, הנשיים, והרגישים. הוא ידוע בסרטיו הצנועים והלא ראוותניים. והוא גם ידוע בסרטים שהם מצד אחד סוג-של-נסיוניים, ומצד שני הם קומונקטיביים לגמרי. והנה מגיע סרטו החדש, וזהו סרט שבו הוא בוחן מיניות שהיא לאו דווקא נשית, והפעם הוא פונה לעשייה קולנועית קלאסית, הידועה גם בשם הגנאי "דרמת תלבושות". גלן קלוז בתפקיד הראשי היא שחקנית שהולכת איתו כבר מספר פרויקטים, אבל מבחינות אחרות, מדובר בנסיון של הבמאי גרסיה לעשות סרט שהוא מיין-סטרים יותר, אולי בנסיון לקבל הכרה רחבה יותר ממה שחווה עד עכשיו. אבל עם כל האהבה שיש לי לבמאי הזה, אני חייב להודות שמדובר בפרויקט החלש ביותר שהוא הוציא תחת ידיו במהלך כל הקריירה שלו.

שלא תטעו: לא מדובר בסרט רע או מעצבן. ויש בו אפילו, בסרט הלא מספק הזה, כמה רגעים מרגשים למדי. אבל הם טובעים בים של בינוניות מתסכלת. מבוסס, עד כמה שהבנתי, על סיפור אמיתי, הסרט מתמקד בדמותו/ה של אלברט נובס, איש/אשת משק בית במלון באירלנד בתחילת המאה ה-20. אלברט נובס ידוע ומוכר לכל הסובבים כעובד מסור, מקצועי, ובעל נסיון רב שנים. ברמה האישית הוא מתבודד, ולא ידוע עליו הרבה מעבר לכך. אף אחד לא יודע את סודו הגדול ביותר: הוא בעצם אישה. ביקור במלון של עובד תחזוקה חיצוני יפקח את עיניו/עיניה של אלברט נובס לאפשרויות החיים המאושרות באמת. הוא/היא יגלו פוטנציאל לחיים מאושרים באמת, הרבה מעבר לקיום הסביר, אבל האפור שלו/שלה. ומשם הדברים מתחילים להסתבך.

גלן קלוז בתפקיד אלברט נובס

כל מה שקשור בבחינת אותה ספקולציה, במבט אל החיים האפשריים האחרים בסרט הזה עשוי נפלא, בעיקר תודות לאינטראקציה המצוינת בין שתי שחקניות נפלאות: גלן קלוז בתפקיד הראשי, וג'נט מקטיר בתפקיד משנה. יש בין שתיהן חברות אמיתית של שני בני אנוש שרוצים לעזור אחד לשני לעבור את הדבר הזה שנקרא חיים. הצרה של הסרט היא שזהו רק הקטליזטור לשאר הסיפור, והקטליזטור הזה תופס תפקיד משני. הסיפור המרכזי בסרט הוא רדיפתו/ה של אלברט נובס אחר אחת המשרתות הצעירות במטרה לשכנע אותה להתחתן איתו/ה ולהקים משפחה. גלן קלוז, בתפקיד הראשי, פשוט מצוינת בדרך שהיא מעבירה כמעט דבר והיפוכו: אלברט נובס, בגילומה של גלן קלוז, הוא/היא עובד מסור, מסודר, מנומס, ומקפיד על כל כללי הטקס הבריטיים הישנים. בעיקר הוא שומר על פנים חתומות למראה העשירים המתהוללים המתארחים במלון. אבל גלן קלוז גם יודעת להביע את סערת הרגשות המתחוללת מתחת למעטה הקפוא לכאורה. הצרה היא שהסיפור אינו סיפור אהבה, ולכן חלק גדול מאוד מהאפקט הולך לאיבוד. המשרתת האומללה אינה מושא האהבה כאן. זהו סיפורו/ה של אלברט נובס, וההצלחות הקטנות, והאכזבות הגדולות שבדרך להשיג את מבוקשו/ה: חיים מושלמים, כמו שהוא ראה בהתחלה. המשרתת כאן היא כלי ריק, לא אדם מלא. היא מכשיר להגשמת מאוויים. וזה צורם. מה גם שמיה ואסיקובסקה שמגלמת אותה היא מהשחקניות הפחות אהובות עלי כרגע (בגרסה האמריקאית של "בטיפול", שרודריגו גרסיה ביים, היא גילמה את התפקיד שהיה בגרסה הישראלית של מאיה מרון. הגברת מרון אוכלת את ואסיקובסקה בלי מלח).

כל שברון הלב שבסיפור שבין אלברט נובס והמשרתת קורס למראה הכימיה המסכנה בין השחקניות, ולמשמע תסריט מקרטע. בנוסף, גרסיה מנסה להחיות ולהעשיר את העולם של אלברט נובס בדמויות משנה, אבל הן קרטוניות וחסרות עומק, ובמקרים מסוימים פשוט בזבוז של שחקנים מצוינים: ברנדן גליסון עוד איכשהו עובר, אבל ג'ונתן ריס מאיירס, שחקן נפלא בעיניי (אם לא ראיתם את Match point של וודי אלן, אנא השלימו מיד את החסר) מבוזבז כאן לחלוטין בסצינה וחצי שאין בהן כלום מלבד צעקניות מיותרת.

בתפקיד מנהלת המלון ניתן להבחין בשחקנית פאולין קולינס. באופן אישי שמורה לי פינה חמה מאד בלב לשחקנית הזו. את החלק שבעל-פה של בחינת הבגרות באנגלית שלי (פעם, מזמן, מעבר להרי החושך) עשיתי על "שירלי ולנטיין", הסרט היפהפה שהביא לקולינס מועמדות לאוסקר. לפי "אלברט נובס" היא מזדקנת יפה, עדיין עם אותן גומות חן בלחיים, אבל היא שחקנית הרבה יותר טובה ממה שהתסריט מאפשר לה, או מאיך שגרסיה מביים אותה כאן.

כך שלמרות שהטריגר לסיפור של אלברט נובס עובד מצוין, בעזרתן של שתי שחקניות נהדרות, הסיפור עצמו מפוספס ומקרטע.

איתן ווייץ

Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s