טומי לנג כותב לקולנוע מזוית אישית

במסגרת הקרנות האקדמיה של תחרות האופיר הישראלית אני משתדל לראות את כל הסרטים המתמודדים על הפרס, ולעקוב כאן בבלוג שלי אחרי התחרות. אני מצרף לכל סרט התרשמות אישית שלי, שמבוססת בעיקר על טעמי הפרטי.

במהלך הזמן גיליתי שלא מעט חברי אקדמיה ישראלים וסתם אנשי קולנוע עוקבים אחרי הבלוג הזה (רובם בשקט ומרחוק). לפעמים אני מקבל מהם גם תגובות במייל. אחת כזו הגיעה לתיבת המייל שלי אתמול, ובסוף המכתב הופיעה גם השאלה האם אני אפרסם את המכתב שלו. אז הנה אני מפרסם.

טומי לנג הוא במאי הסרט "טיארה" שהוקרן לפני כחודש במסגרת הקרנות האקדמיה. כתבתי עליו כאן. לנג קרא את מה שכתבתי, ושלח לי את המכתב הבא:

(צריך להעיר שטומי לנג מעיד על עצמו שהוא דיסלקט, וכותב בשגיאות כתיב. בטקסט להלן השתדלתי לתקן את מה שיכולתי. כמו כן, לנג צירף למייל כתבות על סרטו מאת אנשים יותר מכובדים ממני – דובדבני, שניצר – וכולם כתבו דברים טובים על הסרט).

בוקר טוב איתן,

חבר שלח לי לינק לביקורת שלך על הסרט "טייארה".

אני מודה לך על תשומת הלב שלך לסרט שלי. העברתי אותה גם לרוברט הניג, השחקן הראשי.

 לגבי יתר הדברים, אני חושב שאתה צודק שסרט שנעשה ב32.000 ש"ח, וניראה כך. זה סרט בלי פוסט פרודקשן. מצולם בפי.די. 170

 קצת רקע: הסרט צולם ברובו לבד עם השחקנים, ב – 8 ימי צילום כולל השלמות. עזרו לי שתי בנות בחלק מימי הצילום בהסעות והכנת הסנדוויצ'ים. לכן אתה רואה פנסים, הצבע לא תוקן וגם מיקס לא קיים. (אגב, בסרט החדש*, עשיתי פוסט פרודקשן והסרט נראה מצוין. להגיד לך שזה הופך אותו לטוב יותר, לא בטוח, אבל זה אני)

 לא נעלבתי ממה שכתבת, כי זאת האמת. הבעיה ,שבכילו הדיאלוג שביננו, לא נלקחו בחשבון , התוכן האוטוביוגרפי  המדויק של הסרט, הסיפור שכתוב היטב, המשחק  הטוב של רוב השחקנים.(לעניות דעתי).

הז'אנר של קולנוע עלילתי אוטוביוגרפי, כמעט ולא קיים. כשעושים סרט ללא כסף וצוות טכני, צריך לבחור מה באמת חשוב לי. ויתרתי על רמה גבוהה של הטכניקה של הסרט, לטובת התוכן ,ומשחק השחקנים. בעיני  פחות חשוב הצד הטכני, חשוב הסיפור, הכנות, והאמינות. ואת זה השגתי לדעתי.

 אצרף לך כמה ביקורות של הקולגות שלך,  מתוך רבות, שהתייחסו פחות לעניינים הטכניים.

 למזלי, הסרט הוקרן במשך חודשים, בשנה שעברה בכל הסינמטקים וראו אותו מעל 10000 אנשים, ללא כל פרסום. את הסרט אני ממשיך להקרין בהקרנות פרטיות עם דיון בסופן.

 חבל שמבקרי הקולנוע לא נוכחים אף פעם בהקרנות של האנשים הרגילים, ולא רואים את התור שנוצר לאחר ההקרנה כדי לדבר איתי , על כל נושא, על קולנוע עצמאי, על מערכות היחסים בזוגיות השניה והשלישית…על הסמים של ילדינו..וכו..

 תמיד היה פער גדול בין התיאוריה למעשי.

 את הסרט אני מקרין שוב ביום רביעי* זה. אתה מוזמן לשלוח את החברים שלך, אולי הם יחשבו אחרת.

טומי לנג

*ביום רביעי הקרוב מתוכננת הקרנת אקדמיה נוספת של ל"טיארה". ההקרנה באה במקום "זוג או פרד" הוא סרטו החדש של לנג, שאמור להיות סרט המשך ל"טיארה" (וכנראה פרש מהתחרות).

ואני אומר: הכל טוב ויפה, ומה שחשוב בסופו של דבר הוא לא פרסים, אלא היכולת להגיע לקהל כמה שיותר רחב (קושי שגם במאים גדולים ומכובדים הרבה יותר מלנג נתקלים בו בשנה האחרונה. תשאלו, למשל, את איתן פוקס, ש"הסיפור של יוסי" היפה שלו לא מצליח להגיע לכמויות הצופים של סרטיו הקודמים). אז למה, לכל הרוחות, הסרטים האלו הוכנסו לתחרות האופיר מלכתחילה? האם לנג חשב שהוא יקבל דחיפה של פרסום, פרסים, ושיווק בעקבות חשיפת הסרט בפני כמה מאות חברי אקדמיה (וקומץ עיתונאים ובלוגרים כמוני)? הרי אין לו באמת סיכוי מול מפלצות ממומנות כמו "העולם מצחיק" או "רווקה פלוס" (דובר קוסשוילי).

טומי לנג עושה עבודה קשה מאוד בלהביא את הסרט שלו אל כמה שיותר אנשים (ובמידה מסוימת הוא מצליח. במכתב שלו הוא כותב שיותר מ-10000 צופים כבר ראו את "טיארה". בהתחשב בהפצת הגרילה שבה לנג נוקט, זה מספר יפה מאוד). אני חושב שלהכניס את הסרט הזה לתחרות האופיר היתה מהלך מיותר.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

נ.ב. עדכון נוסף: במבט על לוח ההקרנות המעודכן של האקדמיה אני רואה שבינתיים הרשימה התכווצה, וסרט נוסף פרש מהתחרות: "שבלולים בגשם" של יריב מוזר. וכעת אנו עומדים על 31 סרטים. הקרנת האקדמיה הבאה: ביום רביעי הקרוב (אחרי "טיארה"): סרטו החדש של ענר פרמינגר, "החיים בינתיים" (לשעבר "שלום בית". אהבתי את סרטיו הקודמים. אני מסוקרן).

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s