קוסמופוליס: הכלכלה מתמוטטת. מעניין את ה-&!$*% שלי.

נו, מה יהיה?

לפני כמה שנים בלעתי בשקיקה סרט אחרי סרט בפילמוגרפיה של דיויד קרוננברג. ראיתי את רובם. הסרטים שהוא עשה בסוף שנות ה-70 ותחילת ה-80 הם מופת של סרטי אימה פילוסופיים, שמונעים בעיקר מפוביות די יוצאות דופן מנשים באופן ספיציפי, וממיניות באופן יותר כללי. ואז הוליווד גילתה את קרוננברג, אבל הוא לא התקלקל. הוא המשיך להדהים עם "קראש" הבוטה (שלא כל כך אהבתי) ועם "הסטוריה של אלימות" האדיר. עכשיו קרוננברג כבר בגיל גבורות, והוא עדיין עם רוח עזוז יצירתית. אבל אולי אין לו יותר מה למכור. "שיטה מסוכנת" היה סרט דברני ויבש כאדמת טרשים, וסרטו החדש, "קוסמופוליס" אמנם מסוגנן ומרהיב הרבה יותר, אבל זו רק מעטפת נוצצת. בפנים זה שוב סרט דברני ובלתי נסבל כמעט, בעיקר כי הוא מ-ש-ע-מ-ם.

לדיויד קרוננברג היה כנראה משהו להגיד על המשבר הכלכלי העולמי, על הפער העצום והמתרחב בין עניים לעשירים, ועל ההשפעה של כל זה על שפיות האנושות. אולי. לא ממש הבנתי. "קוסמופוליס" הוא סרט מלא עד לעייפה בדיאלוגים, אבל אלו בעצם סוג של מונולוגים. אנשים לא באמת מדברים אחד עם השני ב"קוסמופוליס". הם מדקלמים מניפסטים. הם מדברים גבוהה-גבוהה-גבוהה-גבוהה. זה סרט שמתפוצץ לעייפה מטקסטים אקדמיים שלא אומרים לי דבר. גם אנשים מבריקים לא מדברים בד"כ ככה. גם אם את/ה תלמיד/ה חכם/ה, וגם אם את/ה נמצא/ת בחברת תלמידים/ות חכמים/ות כמוך, גם אז את/ה תמצא/י זמן בתוך הדיונים המקצועיים להגניב משפטים כמו, נאמר: "תביא לי בבקשה פחית קולה", או "אמא שלי הזהירה אותי מאנשים כמוך". משפטים כאלו שיעידו שיש לב פועם מתחת לפלצנות המדוברת. משפטים שאנשים רגילים, גם אם הם חכמים מאוד, אומרים. אין את זה ב"קוסמופוליס". זה סרט שהוא בעקרון רצף של מילים מסובכות מאוד שנאמרות ע"י אנשים שאין לי מושג מי הם ומה הם רוצים ממני לעזאזל.

רוברט פטינסון ב"קוסמופוליס". קר ומנותק.

ועל זה מוסיף קרוננברג חטא על פשע: הוא מבודד את הסיטואציה מהסביבה, והופך אותה ללא ריאליסטית. עבודת הפס קול ב"קוסמופוליס" מאוד מעניינת: בד"כ יושבים מעצבי פס-קול ובונים טרקים על גבי טרקים של סאונדים שלא נמצאים בחומר המצולם כדי להפוך את העולם של הסרט לעשיר יותר, אנושי יותר, אמיתי ומוחשי יותר. הרבה פעמים תוכלו לשמוע תוספות של סירנות בסאונד, למרות שלא נראה כל אמבולנס בפריים, או קולות של צרצרים בסצינות ליליות. זה מוסיף המון חיים לסיטואציות דרמטיות. "קוסמופוליס" עובד הפוך: הכל שקט. סאונד הסביבה בחלק גדול מהסרט יורד לאפס. כאילו הכל הוקלט באולפן מבודד מכל רעש. והאפקט של הבחירה השגויה הזו הוא ניכור שלי ממה שקורה על המסך. תוסיפו לזה את הדיאלוגים שעוברים לי מעל הראש, והתוצאה: סרט שאני לא ממש מבין מה הוא רוצה ממני. אין לי דרך להתחבר לאנשים שאומרים את הטקסטים האלו. אלו לא אנשים. אלו קרטונים מהלכים. אלו הרצאות כלכליות שנישאות בפני ע"י רובוטים חסרי רגש בתוך עולם מעוצב וקר. וגם כלכלנים שיצפו בסרט יאבדו את עצמם מהר מאוד. לא בגלל שהם לא יבינו על מה הם מדברים, אלא בגלל הניתוק של כל הדיון האקדמי הזה מהאובייקטים שעליהם משפיע כל המשבר הכלכלי הזה: בני האדם. ולכן, בסופו של דבר, "קוסמופוליס" למרות העיצוב המרהיב, ועבודת הסאונד (והמוסיקה, אגב) היפה, הוא סרט משעמם ומיותר.

אהרון סורקין הוא תסריטאי אס לטעמי. הוא כותב דיאלוגים מלאים ברפרנסים לאין ספור תופעות פוליטיות וכלכליות שאני לא ממש מבין. אבל את המילים שהוא כותב הוא שם בפיהם של אנשים בשר ודם. אנשים שאני לומד להכיר, לאהוב או לפחות לחמול עליהם (ע"ע מארק צוקרברג ב"רשת החברתית"). "קוסמופוליס" של קרוננברג הוא סרט מלא דיאלוגים סורקינים שנאמרים מהפה ולחוץ. אין לו שום קשר לאנשים, לאנושות, או לכדור הארץ הזה. "קוסמופוליס" בעיקרו זה סרט מנותק.

אז אני מנתק. רות סוף.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “קוסמופוליס: הכלכלה מתמוטטת. מעניין את ה-&!$*% שלי.

  1. אתה צודק ברוב דבריך על הסרט, מלבד הדיאלוגים/מונולוגים. יש בסרט משהו קצת דידקטי אמנם אבל הרי זה לא ברור שהדיאלוגים מלאכותיים במכוון? וזה כיוון די מעניין בעיניי, שקצת מזכיר את התיאטרון של ברכט, או את הקולנוע של רוי אנדרסון והאל הארטלי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s