פרסי אופיר 2012: סיכום שלב א'

29 סרטים. השנה 29 סרטים ישראלים רצים אל הפרס. מתוכם ראיתי 28 (רק את המשימה X, סרט הקבלה, לא יצא לי לראות).

אומר מהתחלה: אנחנו כבר מדברים כמה וכמה שנים על שינויים נחוצים בתקנון התחרות (אנחנו = אני. ויאיר רוה. והחברים בסריטה). אני לא אחזור על מה שכבר אמרתי, ועל מה שהם עדיין אומרים. היום אני רוצה פשוט לצלם תמונת מצב של התחרות As is כפי שאני רואה אותה בשלב זה.

ראיתי 28 סרטים ישראלים שמשתתפים בתחרות. מאחוז גבוה יחסית נהניתי. יש אפילו כמה ממש-ממש מצוינים. והפעם, בניגוד לשנים קודמות, נדמה לי שהטעם שלי מתיישר עם טעם הרוב. אם בשנה שעברה צעקתי מעל כל גבעה נישאה : "2 בלילה", "2 בלילה" (ואני אחדש את המנגינות האלו ממש בקרוב, עת הסרט עולה, סוף-סוף, להקרנות מסחריות), אבל בסופו של דבר הסרט כמעט ולא זכה למועמדויות;  ובשנה שלפני כן נדהמתי מהאפוקליפסה של משה איבגי ב"וביום השלישי", אבל הרבה אחרים נרתעו מהתוקפנות שלו; ובשנה שלפני-לפני מאוד התרגשתי מ"כלת הים" של קרן ידעיה, אבל מעט מאוד חלקו איתי את ההרגשה הזו, השנה אני מרגיש שהרבה אנשים מסכימים איתי: "המשגיחים" הוא הסרט הישראלי הטוב של השנה. הוא אנרגטי וחכם, הוא בועט במוח, הוא מרגש ומצחיק, ויש בו איזושהי השראה שניתן למצוא רק ביצירת ביכורים. הוא די מהמם. הפעם, נדמה לי שאני לא במיעוט.

ובכלל, תראו מה זה מומנטום. אל עונת האופירים נכנסנו בידיעה ששמי זרחין לוקח. במאי ותיק בשיא אונו, עם גלריית שחקנים רחבה, עם מערכת יחסי ציבור משומנת, ועם הצלחה קופתית מובטחת (שאכן קיימה) –  מי בכלל חשב שכמה חודשים אח"כ "העולם מצחיק" יהיה רחוק מלהיות הפייבוריט לזכיה. וכמובן לא עוזרת לו העובדה שתקנון האופירים שולח את הזוכה להתמודד על הגביע הקדוש, האוסקר, והרי בחו"ל לא יודעים מי זה ומה זה "הגשש החיוור". וכמובן לא עוזרת לו העובדה שאין לו, לשמי זרחין, נוכחות פסטיבלית בינלאומית, ולכמה ולכמה סרטים (כולל "המשגיחים") כבר יש.

כלומר: ל"עולם מצחיק" יהיו כמה וכמה מועמדויות. בטח שיהיו לו. ומגיע לו. אבל זכיה כרגע נראית רחוקה ולא כל כך מציאותית.

והנה מגיע גם "למלא את החלל". הפרויקט הכל-כך מצופה אכן מקיים. ועכשיו הוא גם מתחיל את מסעו הבינלאומי (בפסטיבל ונציה, לא פחות). אני חושב רק שיש רק חסרון אחד ב"למלא את החלל" – מדובר בדרמה עשויה היטב אמנם, ואפילו בסרט חשוב, אבל מדובר גם בדרמה שמתחילה להתיישן קצת סגנונית. אל מול רוחות השינוי הנושבות בקולנוע הישראלי, ואל מול האנרגיה המידבקת של "המשגיחים", אני חושב (ומקווה) ש"למלא את החלל" יהיה מועמד להרבה פרסים, ויותר חשוב מכך, אני מייחל להצלחה גדולה שלו בקופות לכשישוחרר למסכים מסחרית, אבל אני מריע ל"משגיחים".

בשורות הבאות אני אפרט קצת מיהם ומהם המועמדים שלי (לטעמי הפרטי בלבד) בקטגוריות המרכזיות של האופיר השנה:

הסרט הטוב ביותר

היו כמה וכמה וכמה סרטים שאהבתי השנה. בכלל, יש שנה מצוינת לקולנוע הישראלי. יש הצפה של סרטים ישראלים עכשיו בבתי הקולנוע (לצד "העולם מצחיק" ניתן למצוא גם את "המשגיחים" וגם את "הדילרים", ובהקרנות סינמטקיות את "יותר איטי מלב", "מלח ים" ואת "אף פעם לא מאוחר"). לקהל הישראלי יש בחירה בין באטמן/ ספיידרמן, הסרט של וודי אלן, או סרט ישראלי. כל סרט ישראלי. בחירה לא רעה בעיניי, במיוחד אם הסרטים עצמם, ברובם, לא רעים בכלל, ואפילו מצוינים. היו כמה סרטים טובים מאוד שלא נכנסו לחמישיה הנבחרת שלי, מה שאומר שבאמת יש כאן חומר טוב השנה. למשל "ד"ר פומרנץ" של אסי דיין. למשל "חדר 514".  למשל למשל – "הסיפור של יוסי". וגם במסלול הפרינג' – מאוד אהבתי את "יותר איטי מלב" ואת "מעשייה אורבנית", ואני מסמפט למדי את "ריח פועלים" ואת "ג'ו ובל". אני לא פוסל סרטים נסיוניים, אבל מבחינתי, 'סרט פרינג' הוא לאו דווקא סרט אקספירמנטלי בסגנון. והבחירה שלי היא בסרט שהכי נראה כמו 'סרט'. אמנם לא חף מחסרונות, אבל נהדר, מרגש ברובו ובעיקר מצולם נהדר.

זאת החמישיה הנבחרת שלי (לטעמי האישי שלי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. ההתחלפות

2. המשגיחים

3. העולם מצחיק

4. למלא את החלל

5. לרדת מהעץ

6. נציג מסלול הפרינג' – אף פעם לא מאוחר

בימוי

בד"כ בטקסי פרסים, חמישיית המועמדים לפרס הבימוי חופפת לחמישיית המועמדים לפרס הסרט. לפעמים יש שינוי קטן, שמיד מקבל זכוכית מגדלת. אז אני אחסוך לכם – מאוד אהבתי את "לרדת מהעץ", אבל עלה לי בבריאות (לא באמת. זו רק צורת התבטאות) לא להכליל את "הסיפור של יוסי" ברשימה. מאוד אהבתי את הסרט ההוא, ובעיקר את את עבודתו של איתן פוקס. החלפתי את גור בנטויץ בפוקס ברשימה שלי. שימו לב שבשנה שעברה היו הרבה במאיות נשים שעשו קולנוע מרתק (הגר בן אשר, הדר פרידליך, מאיה קניג, מיכל אביעד), והשנה יש רק את רמה בורשטיין ואת רוני קידר. וקידר בעיניי היא כשרון מתפרץ, שזמנו עוד לא הגיע. בעתיד כן. אז השנה נשארנו עם אישה אחת (חרדית).

זאת החמישיה הנבחרת שלי (לטעמי האישי שלי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס הבימוי הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. איתן פוקס

2. מני יעיש

3. ערן קולירין

4. רמה בורשטיין

5.שמי זרחין

שחקנים

איזו שנה אדירה היתה כאן לשחקנים גברים. רותם קינן היה תגלית נפלאה ב"התחלפות" ובעוד כמה סדרות טלויזיה (בימים אלו ניתן לראות אותו בעונה השניה של "ילדי ראש הממשלה"); מיכאל אלוני המשיך להרשים בסרט הזניח "עלטה"; גם רוברט הניג הרשים מאוד בסרט פרינג' קטן שנקרא "טיארה"; משה איבגי ואסי דיין חזרו לתודעה ב"מנתק המים" וב"ד"ר פומרנץ" (בהתאמה); ויוסף כרמון, כפול מגילי בערך, אבל עדיין משחק מצוין ב"חיותה וברל"; וגם אושרי סהר ועמיאל שפירא ריגשו אותי ב"ריח פועלים". ואלו השחקנים שלא נכנסו לרשימת המועמדויות הפרטית שלי.

זאת החמישיה הנבחרת שלי (לטעמי האישי שלי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס השחקן הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. אוהד קנולר ("הסיפור של יוסי")

2. אורי גבריאל ("בלדה לאביב הבוכה")

3. אלי פיניש ("העולם מצחיק")

4. גל תורן ("לרדת מהעץ")

5.רועי אסף ("המשגיחים")

זאת החמישיה הנבחרת שלי (לטעמי האישי שלי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס שחקן המשנה הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. אלון אבוטבול ("הדילרים")

2. דב נבון ("ההתחלפות")

3. חיים שריר ("למלא את החלל")

4. זהר שטראוס ("מעשיה אורבנית")

5. פיני טבגר ("יותר איטי מלב")

שחקניות

דווקא לשחקניות היתה שנה פחות טובה, נדמה לי. מעניין שבשנה שעברה זה היה הפוך. אולי זה קשור לזה שבשנה שעברה היו לא מעט במאיות נשים, שכנראה נתנו תפקידים מצוינים לשחקניות נשים, והוציאו מהן הופעות משחק אדירות. השנה המצב התהפך. ועדיין, השנה גיליתי שחקנית אחת ממש מצוינת שלא הכרתי קודם. אולה שור-סלקטר קרעה לי את הלב בתפקיד חולת  הסרטן ב"עולם מצחיק", והיא גם עשתה תפקיד קטן ויפה ב"סיפור של יוסי". שני הסרטים האלו לא הגישו אותה למועמדות (פרוצדורה, אבל מעצבנת), ואני מפצה אותה כאן במועמדות משלי (שכמובן לא נחשבת; אני הרי לא חבר אקדמיה) על עבודה נהדרת נוספת בסרט שלישי שהיא עשתה השנה. עוד שחקניות שאהבתי השנה, ולא נכנסו לרשימה שלי: קרן ברגר ("אף פעם לא מאוחר"), ריקי בליך ("ריח פועלים"), שרית וינו אלעד ("עד סוף הקיץ"), רבקה גור ("חיותה וברל"), יעל טוקר ("רווקה פלוס" הנורא של קוסשוילי), שרון טל ("ההתחלפות"), חגית דסברג ("החיים בינתיים"), אדר גולד ("בלדה לאביב הבוכה") ורוני קידר עצמה ב"ג'ו ובל".

(יצא שרשימת הנשים יצאה יותר ארוכה מרשימת הגברים, אבל להרגשתי לגברים היו תפקידים עם יותר בשר בד"כ)

זאת החמישיה הנבחרת שלי (לטעמי האישי שלי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס השחקנית הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. אולה שור סלקטר ("איגור ומסע העגורים")

2. אסי לוי ("העולם מצחיק")

3. אסיה נייפלד ("חדר 514")

4. הדס ירון ("למלא את החלל")

5. רוני הדר ("יותר איטי מלב")

זאת החמישיה הנבחרת שלי (לטעמי האישי שלי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. אורלי זילברשץ בנאי ("הסיפור של יוסי")

2. אסתי ירושלמי ("מעשיה אורבנית")

3. נעמה שטרית ("העולם מצחיק")

4. עירית שלג ("למלא את החלל")

5. רומי אבולעפיה ("ג'ו ובל")

צילום

להרגשתי, בשנה שעברה ראיתי כמה תצוגות צילום שומטות לסת בקולנוע הישראלי. השנה לא ראיתי כאלו. כן ראיתי צלמים חכמים שיודעים לסגנן סרט שיתאים לדרישות הבמאי והתסריט, ובמקרים מסוימים ראיתי צילום שעושה את העבודה ממש כמו שחקן/ית נוספת על הסט.

זאת החמישיה הנבחרת שלי (לטעמי האישי שלי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס הצילום הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. איתי מרום ("אף פעם לא מאוחר מדי")

2. ירון שרף ("העולם מצחיק")

3. עידן ששון ("חדר 514")

4. שחק פז ("המשגיחים")

5. שי גולדמן ("ההתחלפות")

תסריט

זה מרתק. קשת הנושאים שבה עוסק הקולנוע הישראלי רחבה, ולי לפחות נדמה שהסרטים רק חופרים יותר ויותר אל תוך ההוויה הישראלית, וגם עושים זאת במורכבות ובעיקר בחשיבה רבה.

זאת החמישיה הנבחרת שלי (לטעמי האישי שלי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס התסריט הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. גור בנטוויץ' ("לרדת מהעץ")

2. יוני זיכהולץ, ינאי גוז ("יותר איטי מלב")

3. עדו פלוק ("אף פעם לא מאוחר")

4. ערן קולירין ("ההתחלפות")

5. רמה בורשטיין ("למלא את החלל")

עיצוב אמנותי

מאוד התרשמתי השנה בעיקר מהדאגה האסטתית למראהו של הסרט ולהתאמתו לנושא הסרט (ועל "הבלדה לאביב הבוכה" ידובר עוד הרבה בהקשר הזה).

זאת החמישיה הנבחרת שלי (לטעמי האישי שלי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס העיצוב האמנותי הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. אורי אמינוב ("למלא את החלל")

2. איל אלחדד ("הבלדה לאביב הבוכה")

3. מיגל מרקין ("ההתחלפות")

4. ערד שאואט ("הדילרים")

5. ערד שאואט ("לרדת מהעץ")

מוסיקה

דווקא כאן לא היו הברקות השנה. אבל גם כך היו כמה רגעים מוסיקליים יפים מאוד בסרטים ישראלים השנה.

זאת החמישיה הנבחרת שלי (לטעמי האישי שלי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס המוסיקאי/ת הטובה ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. אופיר ליבוביץ' ("יותר איטי מלב")

2. אשר גולדשמידט ("אף פעם לא מאוחר")

3. יצחק אזולאי ("למלא את החלל")

4. קרן אן ("הסיפור של יוסי")

5. שושן ("המשגיחים")

וזהו בינתיים. יצא פוסט מספיק ארוך גם ככה. המועמדויות אמורות להתפרסם באמצע אוגוסט. אז נראה גם כמה הטעם שלי באמת מיושר עם הטעם של הרוב. ובכל מקרה, יש שנה מצוינת לקולנוע הישראלי. עכשיו רק צריך לדאוג שהקהל הרחב ידע את זה (ונדמה לי שהוא מתחיל. השנה התחילה מהבחינה הזו לא טוב, אבל נראה לי שזה משתפר). קשה לי לראות את "למלא את החלל" נכשל. וגם גור בנטוויץ' יכול לרכב (שיווקית) על  גל עליות המחירים האומלל מהשבוע האחרון. מה ש"שהשוטר" ניסה לעשות בשנה שעברה, ולא הצליח (בגלל שהוא די עצבן הרבה אנשים. בצדק, לדעתי. "השוטר" זה סרט מעצבן), גור בנטוויץ' יכול לעשות בהצלחה. יש לו אחלה סרט.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

11 מחשבות על “פרסי אופיר 2012: סיכום שלב א'

  1. פוסט נהדר, בחירות מצוינות. הלוואי ואלו יהיו באמת המועמדים. לי יש את הזוכים שלי כבר, אם מישהו מעוניין לדעת:
    הסרט הטוב ביותר: "ההתחלפות".
    הבמאי הטוב ביותר: מני יעיש.
    התסריט הטוב ביותר: ערן קולירין.
    השחקן הטוב ביותר: רועי אסף.
    שחקן המשנה הטוב ביותר: דב נבון.
    השחקנית: שרון טל.
    שחקנית המשנה: נעמה שטרית.
    מוסיקה: אופיר ליבוביץ'.

  2. המשגיחים אכן הסרט הטוב ביותר, אבל הבחירות שלך באופן כללי תמוהות ולא ברורות היכן?:.יפתח קליין למלא את החלל?
    גל פרידמן המשגיחים? רותם זיסמן כהן המשגיחים? תסריט המשגיחים? מוסיקה בלדה לאביב הבוכה???
    צילום בלדה לאביב??? ועוד..
    תשמע איתן הטעם שלך באופן כללי מוזר ולא קולנועי..

  3. ובנוסף, מיכאל אלוני עלטה? אתה כתבת שמגיע לו מועמדות, פתאום שכחת אותו..
    ======================
    איתן לרינתיה: לא שכחתי אף אחד. פשוט בראיה הכללית הרגשתי שלטעמי היו יותר טובים, ולא הכנסתי אותם לרשימה המצומצמת של המועמדויות (לגבי מיכאל אלוני גם כתבתי כך בפירוש). וכן, זהו טעמי האישי והפרטי. מוזר-אולי, אבל לגיטימי, אני חושב.

  4. לא צפיתי השנה בכל הסרטים המועמדים, אך נראה שהכיוון הכללי שלך נכון, ושכך יתעצבו רשימות המועמדים. כמה התייחסויות:
    1. "חיותה וברל" – ציינת לשבח את המשחק בסרט, לדעתי הוא יקבל ביטוי במועמדויות, בעיקר בגזרת השחקנים (מומנטום טוב מפסטיבל ירושלים).
    2. פרס שחקן המשנה של השנה – מבין תצוגות המשחק שראיתי, אלון אבוטבול ב"דילרים" עושה תפקיד מצוין ומגיע לו את הפרס. היסטורית באופירים שחקני משנה הם גונבי ההצגה של הסרט, והגיוני שזה מה שיקרה גם כאן. מי שבכל זאת היה צריך להיות מועמד הוא משה אשכנזי שעשה תפקיד מצוין ב"עולם מצחיק" (הילד נסי), אך למרבה הצער שמו לא הוגש כמועמד.
    3. מבלי לראות עדיין את "למלא את החלל" – "המשגיחים", "המשגיחים", "המשגיחים".

  5. פוסט נהדר, לי יש את הזוכים שלי כבר, אם מישהו מעוניין לדעת:
    הסרט הטוב ביותר: "המשגיחים".למרות שזה לא הסרט הכי טוב אבל זה הסרט שיש לו הכי הרבה סיכוי באוסקר
    הבמאי הטוב ביותר: ערן קולירין.
    התסריט הטוב ביותר: ערן קולירין.
    השחקן הטוב ביותר: רועי אסף.
    שחקן המשנה הטוב ביותר: דב נבון.
    השחקנית: אסי לוי.
    שחקנית המשנה: רותם זיסמן.
    מוסיקה: מרק אליהו.

  6. הבמאי הטוב ביותר: מני יעיש
    הסרט הטוב ביותר:מני יעיש
    השחקן הטוב ביותר: יוסף כרמון
    צילום הטוב ביותר שחק פז
    העורך הטוב ביותר אסף קורמן
    מוסיקה הטובה ביותר שושן.

  7. אני חולה מערבונים,אז נתתי בהצבעה שלי יותר משקל לבלדה לאביב(סצינת החתונה היא ההיסטרית ביותר השנה בקולנוע הישראלי לטעמי)ואני חושב שאורי גבריאל עושה את תפקיד חיו

  8. אלה הבחירות שלי, לאחר צפייה ברוב הגדול של הסרטים השנה:
    הסרט הטוב ביותר: המשגיחים.
    הבמאי הטוב ביותר: מני יעיש.
    התסריט הטוב ביותר: שמי זרחין 'העולם מצחיק'
    השחקן הטוב ביותר: רועי אסף.
    שחקן המשנה הטוב ביותר: אלון אבוטבול.
    השחקנית הטובה ביותר: אסיה נוייפלד.
    שחקנית המשנה: רותם זיסמן כהן.
    מוסיקה: מרק אליהו

  9. כתיבה ליצנית! שחדר 514 יטרוף את הקלפים, מקוויים שתהיה כאן לאכול את הכובע ותעשה את זה בגבורה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s