פרס אופיר 2012: המועמדויות, המחשבות שאחרי

תראו מה זה. אני שרפתי שעות על גבי שעות. ראיתי את כל 29 הסרטים שבמירוץ. ויתרתי על ימי עבודה. ראיתי גם סרטים מצוינים, אבל גם כמה ממש גרועים. ועמדתי בכך בגבורה. אבל כשמגיע יום הכרזת המועמדויות, היום שמצמצם את הרשימה לחשובים ביותר – כשמגיע היום הזה, אני לא בסביבה בכלל. אני AWOL. אני נעדר.

אני עם כאב ראש. עם בלגן עצום בגלל מעבר דירה. ובלי אינטרנט (והכל קשור, כמובן. ואגב, לא מומלץ לקבל כאב ראש כשאתה במעבר דירה. האקמול היה עדיין באיזשהו ארגז שלא נפרק, ולא מצאתי אותו).

בקיצור, במקום לעקוב אחרי הכרזת המועמדויות בציפייה דרוכה, הייתי מנותק מהעולם, לא ממש בקו הבריאות, ועם הר ארגזים שצריך לפרק. בלגן.

ועכשיו, כשהדברים מתחילים להסתדר (עדיין לא סידרתי את כל הבלגן, אבל את חלקו כן. ואני מרגיש יותר טוב. והטכנאי הנחמד של "הוט" התקין לי אינטרנט), עכשיו אני יכול לעבור על רשימת המועמדויות ולראות מה קורה שם.

אז ככה: במבט ראשון, "רוק בקסבה" קיבל הרבה יותר הכרה ממה שלטעמי מגיע לו, וגור בנטוויץ', עם "לרדת מהעץ" הנהדר שלו, נשדד.
להלן המועמדויות, וכמה מילים משלי על כל קטגוריה.

הסרט הטוב ביותר

1. בלדה לאביב הבוכה

2. המשגיחים

3. העולם מצחיק

4. למלא את החלל

5. רוק בקסבה

6. ג'ו ובל

"הבלדה לאביב הבוכה" הוא סרט מעניין. יפה ומרגש, אבל גם מגוחך ולא ברור. אבל קשה להתנגד לעבודה העצומה שהושקעה בו. אני רציתי לראות את "ההתחלפות" במקומו, אבל אני אני מרגיש בסדר גם עם הסרט של בני תורתי ברשימה. לגבי מסלול הפרינג' – "ג'ו ובל" סרט חביב ונחמד. אבל העצם שנזרקה לכיוון הקולנוע העצמאי היא עצם לא ברורה. אף סרט פרינג' לא קיבל אף מועמדות באף קטגוריה, חוץ מהמועמדות הזו של "ג'ו ובל". אז מה יצא לנו מזה? הרי הסרט הזה לא יזכה באופיר. אז מה זה היה? לצאת ידי חובה?

בסזאר הצרפתי ובגויה הספרדי יש קטגוריות מיוחדות לבמאים/שחקנים/שחקניות בסרטם הראשון. אלו קטגוריות ששולחות ספוטלייט אל אנשים חדשים בתעשיה, כאלו שיש להם סיכוי אמיתי לזכות במשהו, גם אם זו קטגוריה משנית. היום, כשיש כ-30 סרטים בשנה לשיפוט האקדמיה, אולי הגיע הזמן לשקול את השינוי הזה.

ובשורה התחתונה – זה "המשגיחים" נגד "למלא את החלל". שני סרטים דתיים. שני סרטים מצוינים. שני סרטים שונים לחלוטין באופיים. אחד רץ כבר על המסכים, עם באז טוב והצלחה מינורית, שאם תימשך מספיק זמן יכולה לסחוף גם את המצביעים. השני עדיין לא עלה (ויש כאן מחלה ישנה של האקדמיה – להעמיד לבחירה סרטים שלא הופצו, מה שאוטומטית מטה את ההצבעה לטובת הסרט החדש יותר, מתוך כוונה לדחוף אותו בקופות), אבל הוא יוקרן בקרוב בפסטיבל ונציה, ומכיוון שהסרט כל כך מצוין, קשה לי לראות אותו יוצא בלי פרס כלשהו משם, מה שכמובן יתרגם למסע יחסי ציבור שיכוון בו זמנית לקהל הרחב ולמצביעי האקדמיה. "העולם מצחיק" ישקיף על זה מאחור. קשה לי לראות את הסרט היפה של זרחין זוכה בנתח משמעותי של פרסים. בעיניי זה בעיקר החרדיות נגד הברסלבים. אני בעד הברסלבים (הנה משפט שלא חשבתי שאני אי פעם אומר), אבל מי יזכה בסוף – עדיין מוקדם לנבא.

הבמאי הטוב ביותר

1. ערן קולירין – ההתחלפות

2. מני יעיש- המשגיחים

3. שמי זרחין – העולם מצחיק

4. רמה בורשטיין- למלא את החלל

5. יריב הורוביץ – רוק בקסבה

שוב, גם כאן גור בנטוויץ' נשדד. ובנוסף- העובדה שבני תורתי מועמד על סרט, אבל לא על בימוי, וערן קולירין מועמד על בימוי ולא על סרט – נדמה לי שההכרעה בין שני הסרטים האלו נפלה על חודם של קולות בודדים. מי יזכה ? אולי שמי זרחין. או רמה בורשטיין. הותיק והמנוסה נגד החדשה והמרשימה. מני יעיש עשה עבודה מעולה ב"משגיחים", אבל כאן נדמה לי שהוא ישקיף מאחור.

השחקן הטוב ביותר

1. אורי גבריאל – בלדה לאביב הבוכה

2. רועי אסף – המשגיחים

3. אלי פיניש – העולם מצחיק

4. יוסף כרמון – חיותה וברל

5. גל תורן – לרדת מהעץ

ארבעה מהחמישה היו גם בחמישיה שלי. חבל לי רק על אוהד קנולר, שהיה באמת מצוין ב"סיפור של יוסי" (סרט נהדר, שזכה להתעלמות טוטאלית מהאקדמיה). הזוכה לדעתי כבר סגור ובטוח: רועי אסף.

השחקנית הטובה ביותר

1. שרון טל – ההתחלפות

2. אסי לוי – העולם מצחיק

3. אסיה נייפלד – חדר 514

4. רבקה גור – חיותה וברל

5. הדס ירון – למלא את החלל

קודם כל – Welcome אסיה נייפלד. אני שמח שלא אני היחיד שהבחין בכשרון האדיר של הבחורה הזו ב"חדר 514". האירוניה היא שאין לה סיכוי לזכות. לכל השאר כן. זה מרוץ תלת ראשי, בו להדס ירון (המצוינת), לאסי לוי (המצוינת מצוינת) ולרבקה גור (ה…נכון. גם היא מצוינת) יש סיכויים שווים להערכתי. הערך המרכזי של "חיותה וברל" הוא המשחק (והצילום). שני השחקנים קיבלו הערכה בצורת מועמדות. האישה אולי גם תזכה. ואולי זאת תהיה הדס ירון המאופקת והמרגשת. הצעירה נגד המבוגרת. וגם אסי לוי חזק במרוץ. היא כבר חותמת איכות, האסי לוי הזאת. מאז שזכתה באופיר עבור "אביבה אהובתי" ראיתי אותה (והתרגשתי ממנה) בעונה השניה של "בטיפול", ובהצגת התיאטרון "אמא שלו" (אסי לוי מצוינת גם שם. ההצגה עצמה פחות). ב"עולם מצחיק" היא שוב חוזרת לעבוד עם שמי זרחין, ושוב היא משלבת קשיחות עם רוך, צחוק עם דמע. היא שחקנית אדירה. אולי שוב תזכה באופיר. מגיע לה. אבל גם מגיע להדס ירון. וגם לרבקה גור. כרגע קשה להעריך את הזוכה. (שרון טל היתה נהדרת ב"התחלפות", אבל להערכתי היא לא באמת במירוץ).

שחקן המשנה

1. אלון אבוטבול – הדילרים

2. דב נבון – ההתחלפות

3. גל פרידמן – המשגיחים

4. דני שטג – העולם מצחיק

5. חיים שריר – למלא את החלל

שלושה מהחמישה היו גם הבחירות שלי. יש לי הערכה לדני שטג, אבל לטעמי הוא היה הפחות טוב ב"עולם מצחיק", וגל פרדימן ב"משגיחים" סובל לטעמי מהאנרגיה המטורפת של רועי אסף שטורף את המסך, ומשאיר את כל השאר בצל. מי יזכה? להערכתי, חיים שריר. אחת ההברקות הכי גדולות של "למלא את החלל" היא הליהוק שלו. הוא שקט ועוצמתי בהופעה שלו בסרט, והוא משאיר את כולם מאחור. גם את דב נבון המצוין ב"התחלפות", וגם את אלון אבוטבול המשעשע ב"דילרים" הלא ממש משעשע.

שחקנית המשנה

1. רותם זיסמן כהן – המשגיחים

2. נעמה שיטרית – העולם מצחיק

3. עירית שלג – למלא את החלל

4. שרית וינו אלעד – עד סוף הקיץ

5. ח'אולה אל חאג' דיבסי – רוק בקסבה

צ'מעו, אני ממש אוהב את רותם זיסמן כהן. אני באמת חושב שהיא אחלה. איכשהו ב"משגיחים" לא הרגשתי וייב מיוחד מכיוונה. אולי זה בגלל שכבר התרגלתי אליה, ואולי בגלל שרועי אסף שורף את המסך. אבל אני בהחלט אשמח אם היא תזכה. ובעיניי היא גם הפייבוריטית לזכייה. האיום היחידי על הזכיה שלה הוא להערכתי מכיוונה של עירית שלג. בגרסה מוקדמת של "למלא את החלל" שראיתי היא יצאה קצת מרשעת. בגרסה הסופית העריכה תיקנה את זה, והיא גם חורשת מזימות, אבל גם אם אוהבת. (נעמה שטרית מקסימה ב"עולם מצחיק", אבל להערכתי היא לא תזכה).

צילום

1. אמנון זלאיט – בלדה לאביב הבוכה

2. שי גולדמן – ההתחלפות

3. ירון שרף – העולם מצחיק

4. אסף סודרי  – למלא את החלל

5. שרון מאיר – לרדת מהעץ

וואלה, באמת לא יודע מי יזכה. להרגשתי, שי גולדמן מקבל חיבוק גדול (ומוצדק) מהתעשיה, ולהערכתי הוא המוביל לזכיה כאן, אבל כל אחד אחר יהיה בחירה ראויה ומובנת. כמו שכבר כתבתי, לא ראיתי השנה תצוגת צילום יוצאת דופן (למרות שמאז שכתבתי את זה נזכרתי בעבודה המצוינת של גיא רז ב"חיותה וברל". כמו לכל אחד אחר ברשימה, גם לו הגיעה מועמדות).

תסריט

1. אסי דיין – ד"ר פומרנץ

2. מני יעיש – המשגיחים

3. שמי זרחין – העולם מצחיק

4. רמה בורשטיין – למלא את החלל

5. גור בנטוויץ' – לרדת מהעץ

כשקוונטין טרנטינו זכה באוסקר על תסריט עבור "ספרות זולה" הוא אמר על הבמה: "אני מבין שזה הפרס היחיד שבו אני אזכה הערב". פרס התסריט, חשוב ככל שיהיה, משמש הרבה פעמים כפרס ניחומים לאלו שלא יזכו בפרסים אחרים. לכן אני חושב ששמי זרחין ייקח. רמה בורשטיין כתבה תסריט נפלא ומרגש לסרט שהוא בעיניי חשוב (ועצם קיומו, והצלחתו המקווה, יתרמו לקירוב לבבות בין חילונים וחרדים), אבל שמי זרחין בא עם תסריט מרובד מאוד, עם יכולת מקצועית מרשימה לשלב אין ספור חוטי סיפור ליצירה אחת הומוגנית. לטעמי לא הכל עובד שם, אבל טעם אישי הצידה, אני לא אופתע אם הוא יזכה (ויפסיד בהרבה קטגוריות אחרות).

עריכה

1. אריק להב ליבוביץ' – ההתחלפות

2. אסף קורמן – המשגיחים

3. עינת גלזר זרחין – העולם מצחיק

4. שרון אלוביק – למלא את החלל

5. מאיה קניג – לרדת מהעץ

הסיפור עם "לרדת מהעץ" משונה. הוא לא מועמד לפרס הסרט, לא לפרס הבמאי, אבל הוא כן מועמד לתסריט, לשחקן, ולעריכה. אחלה סרט. באמת. אני רק לא מבין אם אוהבים אותו או לא, שם באקדמיה.עוד מקרה משונה הוא הסיפור של "ההתחלפות" שעבודת העריכה שבו נעשתה פומבית עוד בזמן שהסרט היה על המסכים. הסוף שלו שונה ברגע האחרון (ועד היום לא ראיתי אותו), וסצינות שירדו מהסרט עלו לרשת עוד בזמן שהסרט הוקרן מסחרית. היתה אפילו סצינה שנפלה שעל פניו נראה לי שהיתה יכולה לסגור את הסיפור המשני של הסטודנטית העצובה בצורה יותר מספקת אילו היתה נשארת בסרט. אז מי יזכה? גם כאן, המירוץ צמוד. עינת גלזר זרחין מצאה את השילוב המושלם בין אין ספור חוטי עלילה, אסף קורמן ידע ליצור את הזרימה הנכונה של האנרגיה הסוחפת של "המשגיחים", והעבודה של שרון אלוביק ב"למלא את החלל" יצרה סרט נינוח ומרגש. עד כמה שאני מבין, פרס העריכה חשוב בעיקר כנתון סטטיסטי. אני לא בדקתי את זה, אבל אומרים שהזוכה בפרס העריכה זוכה גם בפרס הסרט (ואין בכך, חלילה, לגמד את עבודת העורך/ת). לכן המתח בקטגוריה הזו גבוה, ואין זוכה ברור כרגע.

הליהוק

1. מיכל אליאס – בלדה לאביב הבוכה

2. מני יעיש – המשגיחים

3. אורית אזולאי – העולם מצחיק

4. מיכל קורן – למלא את החלל

5. גלית אשכול – לרדת מהעץ

קטגוריה חדשה באופירים. קשה לי להחליט לגביה. מצד אחד, ליהוק בעיניי הוא קריטי להצלחה האמנותית של סרט. מצד שני, אני מייחס את ההצלחה או הכשלון שבליהוק של שחקן מסוים לתפקיד מסוים לבמאי. והשאלה השנה, בכלל, היא כמות מול איכות. האם הליהוק המסיבי של "בלדה לאביב הבוכה" ו"העולם מצחיק" יגבר על הדיוק הנפלא שבהתאמת התפקידים לרועי אסף ב"משגיחים" ולגל תורן ב"לרדת מהעץ"? הרי עם כל הכבוד לעבודה של שמי זרחין ב"עולם מצחיק", אני חושב שמשה איבגי היה החמצת ליהוק בסרט. זה איש עם כריזמה אדירה שנדרש לתפקיד מינורי. לא התאים לי. אני עדיין מגרד בפדחתי מה לעשות בדיוק עם הקטגוריה הזו.
עיצוב אמנותי

1. מיגל מרקין – ההתחלפות

2. אייל אלחדד – בלדה לאביב הבוכה

3. יואל הרצברג – העולם מצחיק

4. אורי אמינוב – למלא את החלל

5. אריאל גלזר – רוק בקסבה

ערד שאואט נשדד! שתי עבודות מרהיבות ביופין הוא עשה השנה ("הדילרים" ו"לרדת מהעץ"). הוא לא מועמד על אף אחת מאלו. המרהיב מכולם, מבין המועמדים, הוא "הבלדה לאביב הבוכה", אבל בעיניי יש לו אופוזיציה לא קטנה בדמות העבודה המדויקת, לפרטי פרטים ממש, של "למלא את החלל". אחד מהשניים האלו ייקח.

עיצוב תלבושות

1. דבורה אוחנה – בלדה לאביב הבוכה

2. מאיה מור – הדילרים

3. דורון אשכנזי – ההתחלפות

4. לי אלמביק – העולם מצחיק

5. חני גורביץ' – למלא את החלל

אם להיות ציניים לרגע, אם רואים במועמדויות של האוסקר סרט תקופתי, מיד יודעים שהוא ייקח פרס על תלבושות. ואם רואים סרט על חרדים/ות, יודעים שהוא ייקח (גם) פרס על תלבושות. "למלא את החלל" ייקח.

איפור

1. מירב הורוביץ בושושה – בלדה לאביב הבוכה

2. ליאת שיינין – הדילרים

3. מאיה גרסטל – העולם מצחיק

4. אתי בן נון – למלא את החלל

5. סיגלית גראו – רוק בקסבה

אולי ל"בלדה לאביב הבוכה" יש יתרון קל בקטגוריה הזו. אבל כל זוכה אחר לא יפתיע אותי. קטגוריה פתוחה לחלוטין.

מוזיקה

1. מרק אליהו – בלדה לאביב הבוכה

2. רן שם טוב – הדילרים

3. שושן – המשגיחים

4. יונתן בר גיורא – העולם מצחיק

5. אסף אמדורסקי – רוק בקסבה

רן שם טוב עשה עבודה טובה ב"דילרים". למעשה, העבודה שלו יותר טובה מהסרט עצמו. ולכן הוא לא יזכה, להערכתי. לטעמי מי שצריך לזכות הוא שושן, שידע לעשות עבודה מצוינת, לבלוט בשטח, אבל לא לקחת את הזרקור מהשחקנים ומהסיפור. אבל הפייבוריט לזכות הוא מרק אליהו. בסרט שכולו מוזיקה, הוא בולט במיוחד. אבל זה מרוץ צמוד יותר ממה שנראה. אם "המשגיחים" באמת יזכה בהרבה פרסים בטקס, אז הוא יזכה גם כאן. אם סרט אחר יזכה, אז "הבלדה לאביב הבוכה" ייקח את פרס המוסיקה.

פס-קול

1. דוד ליס, גיל תורן – בלדה לאביב הבוכה

2. גיל תורן, ארז עיני שביט – ההתחלפות

3. אשי מילוא, אביב אלדמע – העולם מצחיק

4. מוטי חפץ, אביב אלדמע – למלא את החלל

5. מיכאל ליגום, אבי מזרחי, גיל תורן – רוק בקסבה

סרט על מוסיקה נגד סרט על מלחמה נגד סרט על חרדיות. כל אחד והצליל הייחודי שלו. אני הולך על "למלא את החלל".

דוקומנטרי

1.בני דודים לנשק

2. הצלמניה

3. יום אחד אחרי השלום

4. שישה מיליון ואחד

5. שלטון החוק

בדוקומנטרי נדמה לי שהאקדמיה מעדיפה את הסרטים החשובים, הפוליטיים, על פני הסיפורים האישיים המרגשים (ראה, למשל, נצחון "שיטת השקשוקה"). לכן אולי יש ל"שלטון החוק" יתרון. אבל מכיוון ש"הצלמניה" משלב סיפור אישי על אישה מיוחדת וגם את סיפורה ההיסטורי של תל אביב ושל המדינה שלנו, ובגלל שהיתה לסרט הזה הצלחה פנומנלית, נדמה לי שהוא הפייבוריט לזכייה.

וואו, כמעט 2000 מילה. די, אני הולך לישון (כן, את המיטה כבר פתחתי בבית החדש שלי).

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

2 מחשבות על “פרס אופיר 2012: המועמדויות, המחשבות שאחרי

  1. אכן, התחושה היא שבנטוויץ' קופח קשות. ובכלל, משהו נראה קצת משונה בתוצאות השנה. עם כל הכבוד לשמי זרחין, "העולם מצחיק" זה הסרט הטוב ביותר אי פעם, שהוא מועמד בכל הקטגוריות? מוזר, מוזר.
    בהצלחה בדירה החדשה – ובפעם הבאה תתזמן את המעבר בצורה יותר מוצלחת. 😉

  2. חוץ מזה שאין מעמדויות לסרטי פיצ'רינג אין הרבה מה לומר (לפחות לי,שראיתי "רק" 15 סרטים (13 במסלול רגיל ועוד שתיים בפיצ'רינג)…דרך אגב,אני לא הייתי פוסל את האפשרות שיוסף כרמון יקח את פרס לשחקן,נכון שאסף היה יותר מרשים,אבל עדיין אי אפשר לפסול את האפשרות שהאקדמיה תרצה להעניק פרס לשחקן מבוגר…

    בקשר לטענה של אופירה,היא לא נכונה,כי כבר היו כמה פעמים סרטים שזכו למועמדויות בכל הקטגוריות (לאמרות שהיו להם פחות מועמדיות בגלל שפרס לאיפור נוסף,רק בשנה שעברה ופרס לליהוק השנה),למעט שנתיים האחרונות בכל שאר השנים,תמיד היה סרט שהיה מועמד בכל הקטגרויות…לאמרות שההשג של "העולם מצחיק" בולט',כי כמות הסרטים גדולה (לאמרות שאי אפשר לשכוח שהפעם הייתה "עזרה" מצד האקדמיה עם "פיצ'רינג")…
    בכל מקרא להשוות בין השנים זה לא כל כך פאר…

להשאיר תגובה

