אוסקר שפה זרה 2013: מקבץ שני

בהקדמה למקבץ הראשון כתבתי שלהרגשתי, השנה קטגוריית השפה הזרה באוסקר תהיה הרבה פחות צפופה מהשנה שעברה. הרבה פחות סרטים מדוברים מסתובבים בעולם, והבחירות של המדינות השונות בהתאם. במקבץ השני שמובא להלן 11 מדינות נוספות (בנוסף ל-15 שעליהן כתבתי במקבץ הראשון) מגישות את סרטיהן הייצוגיים לשיפוט האקדמיה האמריקאית. להערכתי, רק לאחד מתוך ה-11 עליהם אפרט בהמשך יש סיכוי אמיתי לעבור לשלב הבא.

כרגיל, כל הלינקים בשמות הסרטים מובילים אל הטריילר

נורבגיהקון טיקי. בימוי: יואכים רונינג, אספן סאנדברג

מבוסס על סיפור אמיתי, הסרט הזה מתאר את הרפתקאותיו של ת'ור הייארדאל, שהעז לחצות את האוקיאנוס הפסיפי על רפסודה ב-1947. כמה אנשי מקצוע עזרו לו במשימתו (אנשי רדיו וקשר, מהנדס, נווט) והסרט מתאר בעיקר את האינטראקציה בין כולם על הרפסודה במשך ימי המסע. אבל הסרט גם מתאר את מאבקו של הגיבור להשיג מימון למסע, שאמור להוות נדבך חשוב בהוכחת תיאוריה מדעית שיש לו.

כל זה נשמע (ונראה) כמשהו שהוא אולי יפה ויזואלית, אבל גם משהו שלא ממש מעורר את העניין של הצופה. ובנוסף: אורכו של הטריילר קצת פחת מ-2 דקות. למעלה מחצי ממנו דובר אנגלית. מעניין איזה אחוז מהסרט עצמו דובר אנגלית, והאם זה יגרום לפסילת הסרט מהתמודדות.

מקדוניהמחצית שלישית. בימוי: דארקו מיטרבסקי

מאמן מגיע לקבוצה שנמצאת בתחתית, ומעלה אותה על דרך המלך, עד לאליפות. דרמת ספורט מהסוג הכי בנאלי. אה, רגע. יש טוויסט. התקופה היא שנות ה-30. המאמן הוא גרמני יהודי. והנאצים מסתכלים מלמעלה. להערכתי, הטוויסט הזה לא יהיה מספיק בשביל להעביר את הסרט הזה לשלב הבא. וגם נוכחותו של ראדה סרביצ'ה, שחקן ידוע ומוכר גם מחוץ לגבולות ארצו ("עיניים עצומות לרווחה", סדרת הטלווזיה "24", ועוד כמה) – גם היא לא ממש תעזור לסרט הזה, והוא יחזור אל אותה אנונימיות ממנה בא.

סלובניהטיול. בימוי: נז' גאזבודה

שלושה שחקנים יש בסרט הזה. וזהו. זהו סיפור על שלושה חברים שיוצאים לטיול. אחד עומד להשלח למלחמה באפגניסטן. הבחורה עומדת לעבור לארץ אחרת, למטרת לימודים. והבחור השלישי הוא סתם הומו מצוי, ללא מטרות בחיים. הדינמיקה בין השלושה היא הסרט עצמו. ולמרות שסרטים כאלו הם מתכון כמעט בטוח למשהו מתוק וחמוד, מצפייה בטריילר נדמה לי שזה סרט מאוד לא ממוקד, עם דמויות שאני לא בטוח שאני מתחבר אליהן. ועל כל מקרה, לא נראה לי שזה סוג הסרטים שהאקדמיה האמריקאית תאהב.

בולגריההבורחים. בימוי: איוואן ולדימירוב, ואלרי יורדנוב

קופי/פייסט מהתקציר של סלובניה, רק במקום שלושה חברים – שישה. גם שם וגם פה הם נוסעים לים. גם שם וגם פה האינטראקציה בין האנשים שבורחים מהחיים ממלאת את הסרט. גם שם וגם פה אין לסרט הזה סיכוי באוסקר האמריקאי.

בוסניה והרצגובינה – הילדים של סאראיבו. בימוי: אידה בז'יץ'

(במקום טריילר, 3 קליפים קצרצרים מתוך הסרט. מומלץ לצפות בהם בסדר בו הוא מופיעים: קליפ 1; קליפ 2; קליפ 3)

בבוסניה של אחרי המלחמה, אשה חמורת סבר גרה עם אחיה הצעיר במקום עזוב ועני. בבית הספר, האח הצעיר והסורר נכנס למריבה עם בנו של המנהל. האיי-פון של בנו של המנהל נשבר במהלך המריבה. גיבורת הסרט, האפוטרופוס של ה'תכשיט', נדרשת לשלם על מעשיו של הפרחח. וזה קשה כי אין לה כסף. וזה קשה שבעתיים בגלל התבלטותה בשטח – היא מוסלמית אדוקה בסביבה נוצרית. והמלחמה הנוראית ההיא הרי נגרמה בגלל מתחים בין-דתיים. וחבית חומר הנפץ הזו מאיימת להתפוצץ. מהתקציר והקליפים עולה תמונה של דרמה דחוסה ורצינית, קצת כמו סרט של האחים דארדן. כנראה מדובר בסרט טוב מאוד, אבל החומר נדמה לי קודר מדי לאקדמיה האמריקאית (גם אם הוא אקטואלי למדי).

פורטוגלדם מדמי. בימוי: ז'ואאו קניז'ו.

הפתעה. אני ציפיתי שהפורטוגלים ישלחו לאוסקר את "טאבו", סרט מדובר בסצינת הפסטיבלים, שזכה בפרס בפסטיבל ברלין בפברואר, ויותר מכך, באהבת הביקורת העולמית. אבל הפורטוגלים החליטו ללכת על סרט סמי-מדובר בסצינת הפסטיבלים של 2011. "דם מדמי" הוא סיפורה של אשה קשת יום. היא גרה עם שני ילדיה המתבגרים ועם אחותה, ומנסה בעור שיניה לקיים שגרה נורמלית. הבן המתבגר כבר היה במוסד לעבריינים צעירים, ועם שחרורו הוא חוזר להסתבך עם סוחרי סמים. והבת הגדולה מנהלת רומן עם איש נשוי – המרצה שלה באוניברסיטה. הרעיון, עד כמה שאני מבין, הוא להראות את חיי המעמד המדוכא בפורטוגל דרך סיפורה של משפחה ששני כוחות מנוגדים מכוונים לשבור אותה. אחד מהמעמד הגבוה (הפרופסור הנשוי) ואחד מהמעמד הנמוך (סוחרי סמים). אבל מצפיה בטריילר ומקריאה על הסרט נדמה לי שזוהי יצירה הדורשת סבלנות. החלקים מקוטעים, וחיבור הפזל דורש מאמץ מצד הצופה. וזה לא ילך באקדמיה האמריקאית.

קרואטיהקניבל צמחוני. בימוי: בראנקו שמידט.

אכזריות לא הולכת טוב עם פרס האוסקר (1). גיבור הסרט הוא איש לא נחמד. גניקולוג שחי במסלול המהיר. הוא רוצה להתקדם, ומהר, והוא חסר רחמים במסעו. הוא יוצר קשר עם העולם התחתון כדי שיעזרו לו לשמן את גלגלי המערכת, ובתמורה הוא מבצע עבורם הפלות לא חוקיות (וגם מקבל כסף. הרבה כסף). כפי שניתן לראות בטריילר, הסרט לא מקמץ במראות קשים, בקרבות כלבים, בהרבה דם, ובמוסיקת טכנו שחוגגת את הדם. ממש לא חומר לאוסקרים.

בלגיהללא סיבה (מוכר גם כ"הילדים שלנו"). בימוי: יואכים לאפוס

אכזריות לא הולכת טוב עם פרס האוסקר (2). מבוסס על סיפור אמיתי, הסרט מנסה לצלול אל תוך הפסיכוזה של אישה שבסופו של תהליך שהתחיל טוב ויפה (אהבה, נישואים, ילדים) מגיעה למצב שבו הוא רוצחת את ילדיה שלה. למרות שהסרט מאחד על המסך בשנית את כוכבי המועמד לאוסקר "נביא" – טאהר רחים בתפקיד הבעל, ונילס ארסטרופ בתפקיד האב המאמץ (ממש כמו ב"נביא", אגב), ולמרות שהשחקנית בתפקיד הראשי זכתה בפרס בפסטיבל קאן האחרון, ולמרות שבסך הכל הסרט התקבל יפה, קשה לי לראות את האקדמיה האמריקאית מגיבה בחיוב לסיפור כזה שחור.

דרום קוריאה – רחמים (פיאטה). בימוי: קים קי דוק

אכזריות לא הולכת טוב עם פרס האוסקר (3). זוכה הפרס הראשון בפסטיבל ונציה שאך זה הסתיים, קים קי דוק חוזר. בקרוב נוכל להיווכח בעצמינו על מה הרעש, עת הסרט יוקרן בפסטיבל חיפה המתקרב. בינתיים נדמה לי שקי-דוק חוזר לאכזריות ולמראות הקשים שאיפיינו את סרטיו המוקדמים ("האי", "נבל"). סביר להניח שזה סרט טוב. קשה לי להאמין שהאקדמיה האמריקאית תלך שבי אחרי הסרט הזה, שמתאר את חייו האלימים של גובה חובות בעולם התחתון שחייו, המסובכים ממילא, מסתבכים עוד יותר כאשר בדלתו מופיעה אישה הטוענת שהיא אמא שלו, ומתנצלת שנטשה אותו לפני הרבה שנים. להערכתי הסרט הזה שייך לאגף הקיצוני של הקולנוע, האגף שגם הועדה המיוחדת שמכניסה לשורט-ליסט את הסרטים המדוברים מהפסטיבלים השונים – גם הועדה הזו לא תגאל את הסרט הזה.

הונגריהרק הרוח. בימוי: בנדק פליגוף

אכזריות לא הולכת טוב עם פרס האוסקר (4). אני מודה – עדיין לא ראיתי אף לא אחד מסרטיו של פליגוף. זה אולי ישתנה עם סרטו החדש, שיוקרן בפסטיבל חיפה הקרוב. לפי מה שקראתי, פליגוף יוצר סרטים איטיים ואמנותיים מאוד, שדורשים סבלנות מהצופים. לא חומר לאקדמיה. מה גם ש"רק הרוח" (זוכה הפרס השני בפסטיבל ברלין האחרון) מתאר את סיפורה של משפחה כפרית שעמדת להגר לקנדה, ובינתיים מנסה להעביר את הזמן תחת אוירה של התקפות גזעניות אלימות חוזרות ונשנות בכפר. סרט טוב? – אולי. סרט שיגיע למשהו באוסקר? – לא נראה לי.

אוסטרליה – לורה. בימוי: קייט שורטלנד

נראה לי שמכל הסרטים המפורטים בפוסט הזה, הסרט היחיד שיש לו סיכוי ממשי לעבור לשלב הבא הוא הסרט הזה. לא אהבתי את סרטה הקודם של קייט שורטלנד, "סלטה", אבל הוא זכה להרבה תשבוחות, והוא גם הציג לעולם שחקנית אחת נהדרת, אבי קורניש, שמשם המשיכה לגדולות (היא מאוד רגשה אותי ב"כוכב בהיר" של ג'יין קמפיון). גם "לורה" מקבל הרבה אהבה מהביקורת העולמית, ואף זכה בפרס חביב הקהל בפסטיבל לוקארנו האחרון. גם העובדה שזוהי דרמת שואה ש(כנראה) עשויה היטב מוסיפה הרבה לסיכוייו של הסרט לתפוס את ליבם של חברי האקדמיה האמריקאית. לפי הבנתי, הסרט הזה מסתכל על הרוע הנאצי מכיוון לא צפוי – מהכיוון הנאצי. בסוף המלחמה, לורה הצעירה מובילה את אחיה הצעירים אל משפחתה שנותרה (הוריה הנאצים נכלאו). בדרך היא פוגשת בחור צעיר ויהודי שאך זה שוחרר ממחנה ריכוז. סיפור האהבה שניצת ביניהם יאתגר את תפיסותיה של לורה לגבי יהודים ואנשים בכלל. תפיסות שהושרשו בה במשך כל חייה. אני משער שגם כאן, כמו בסרטה הקודם, המיניות הנשית תתפוס חלק לא קטן מהסיפור (זה צרם לי ב"סלטה"), אבל נראה לי שלסרט הזה יש באז רציני, ולהערכתי הוא יגיע רחוק באוסקרים.

עד כאן מקבץ שני. 15 סרטים במקבץ הראשון, ועוד 11 במקבץ הזה. ביחד 26 סרטים. יש עוד כמה עשרות מדינות שאמורות להחליט על הסרטים שהן ישלחו, ולכמה מהן יש סיכוי לא רע באוסקרים (צרפת: "חלודה ועצם" או "מחוברים לחיים"?; ישראל: "המשגיחים" או "למלא את החלל"?). במהלך חודש ספטמבר יתפרסמו הבחירות של המדינות השונות. ובהתאמה, עם הצטברות הבחירות, אני אפרסם מקבצים נוספים.

חג שמח ושנה טובה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “אוסקר שפה זרה 2013: מקבץ שני

  1. בולגריה VS. סלובניה – לפי הפוסטר,הסלובני נראה הרבה יותר רציני,לעומת הבולגרי שנראה כסוג של Teen comedy…
    פוורטוגל – סרט היחדידי שראיתי עד כה מבין אלא שנבחרו (לאומרות שיש באפשרותי לראות עוד 3-4 )…את האמת זה פשוט נראה שפורטוגל מתעקשת לא להגיע רחוק באוסקרים.בשנה שעברה הם בחרו שסרט דוקומנטרי בינוני (שיהיה מעניין,רק לקוריאים הנלהבים ביותר של סרמוגו),השנה במקום "טאבו" הנפלאה (שאת האמת די הופתעתי שאהבתי אותו),הם בוחרים סוג של אופרת סבון בת שעתיים וחצי (וגרסאת במיית עוד יותר ארוכה)…הסרט מתאפיין בשוטים מאוד-מאוד ארוכים שפשוט לא בדיוק מתיישבים עם הסרט.

    קרואטיה – די מעניין…גם לקרואטים (כמו להולנדים) היה סרט שואה (לאה ודריה),לאמרות זאת הם בחרו במשהו אחר…טרנד חדש להתאלם מסרטי שואה?

    סרטים אלימים – כן ולא…אחרי שכתבתי כמעט את האותם הדברים על "ראש שור" ואמרתי שאין לא סיכויי,הוא קיבל מועמדות…גם "שן הכלב" היווני,הוא גם לא סרט ילדים…אז לא אופתע אם נראה את האחד הסרטים האלא ברשימת ה9…

    צרפת – אל תזלזל ב"פוליס" (הוא פתח בתחילת אוקטובר),לאמרות שאני בכל זאת הייתי מהמר על "מחבורים…"…

    נ.ב. גם הסרטים מבוסניה, גרמניה,הונגריה,יוון ורומניה יהיה בחיפה…יש סיכוי שאם פורסם מכמה מדינות הרשימה הזאת תתרחב.
    =======================
    איתן לספרטק: היום הגיעה ההודעה. צרפת בחרה את "מחוברים לחיים". לא סרט כזה גדול, אבל סגור למועמדות. נראה לי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s