אוסקר שפה זרה 2013: מקבץ שלישי

במבט ראשון היה נדמה לי שהתחרות בין הסרטים הזרים השנה תהיה פחות צפופה מאשר בשנים שעברו. עם פרסום הבחירות השונות של המדינות נראה לי שבכל זאת יהיה מתח ועניין. (כמעט) אף סרט לא מצטייר כיצירת מופת, או כמשהו שחייב לזכות, אבל לא מעט סרטים מדוברים מסצינת הפסטיבלים העולמית מוצאים את דרכם אל הקטגוריה הזו, מה שאומר שהבחירה של האקדמיה האמריקאית השנה לא קלה בכלל. ועדיין, זו תהיה שנת מבחן: האם, בסופו של דבר, הם ילכו עם הסרט המעוטר ביותר השנה ביקורתית (אוסטריה), או עם הסרט שהכי הרבה אנשים הלכו לראות השנה (צרפת. פירוט בהמשך).

למקבצים קודמים: מקבץ ראשון; מקבץ שני

כרגיל, כל הלינקים מובילים לטריילרים הרלוונטים.

בנגלדשקאמולה, נער העינוגים. בימוי: הומאיון אחמד

הסיפור של בנגלדש מוזר במיוחד. מסתבר שבתוך קהילת הקולנוע שם יש יריבות שמפצלת את האנשים לשני מחנות. כל אחד מהמחנות טוען לייצוג לאומי בלעדי. כל אחד בוחר סרט לשלוח לאוסקר, ולפעמים זה לא אותו סרט. אחד המחנות הודיע השבוע על בחירתו. יכול להיות שהמחנה השני יודיע על בחירה אחרת (אבל לפי מה שקראתי, זה לא בטוח. הסרט השני כנראה לא עומד בקריטריונים של האקדמיה האמריקאית). בינתיים פורסם שהסרט שבנגלדש (כנראה) שולחת הוא סיפורו של נער צעיר במאה ה-19 העוסק בסוג מסוים מאוד של אמנות: ריקוד פומבי לצלילי מוסיקת עם בנגלדשית, כשהייחוד כאן הוא שהוא לבוש בבגדי נשים. הסרט יעקב אחרי חייו, אמנותו, וההתנגדות המוסרית לסוג המסוים הזה של האמנות, התנגדות שהביאה, בסופו של דבר, לחיסולה.

ומה שלא יקרה עם המלחמה הפנימית בבנגלדש, לא נראה לי שהם יצליחו לתפוס את ליבם של חברי האקדמיה האמריקאית. זה אולי נחמד, אבל נדמה לי פרמיטיבי מדי.

קזחסטןאלף גברים. בימוי: אקאן סאטאייב

גדול. עצום מידות. בלתי נתפס. לא הבנתי כלום.

"אלף גברים" הוא סרט מלחמה הסטורי, שכנראה נוגע למלחמת העצמאות הקזחית, וכנראה רק קזחים מבינים אותו. מצפייה בטריילר לא הצלחתי להבין מי נגד מי. כן הבנתי שזה סרט שמסתמך בעיקר על Production value גבוה מאוד, אבל חוץ מזה – זה קלישאתי ואפילו קצת ילדותי (הדיאלוגים שלהם נשמעים מועתקים מאלף ואחד סרטים אחרים). שורה תחתונה – זה אולי מרשים, אבל קשה לי להאמין שזה יגיע רחוק באוסקר (למרות שבשנה שעברה, "סידיק באלה", גם הוא אפוס הסטורי מהמזרח הרחוק, הגיע לשורט-ליסט של ה-9, לפני שמופה מהרשימה הסופית. לכן – לך תדע).

פינלנדטיהור. בימוי: אנטי יוקינן

אז אין השנה סרט חדש של קאוריסמקי. אז הפינים צריכים למצוא משהו אחר. אז הם שולחים לאוסקר דרמה שעל פניה נראית עשויה היטב, מעניינת, אפילו אולי טובה מאוד. ועדיין אני סקפטי מאוד לגבי סיכוייהם באוסקר. לפי מה שהבנתי, הסרט מבוסס על ספר מצליח (בפינלנד), וגם הסרט עצמו הצליח בקופה (בפינלנד). הוא אמור לספר את סיפורה של בחורה צעירה שבורחת ממישהו, ומוצאת מקלט בביתה של אישה מבוגרת. האישה הזו (המבוגרת) מספרת לה את סיפורה – הוא סיפור המריבה שלה עם אחותה כשהיתה צעירה. הרקע למריבה – סיפור אהבה משולש עם גבר. דם, אש ותמרות עשן (כפי שניתן לראות בטריילר). מרשים מאוד, אם כי חסר נוכחות בינלאומית, וזה כנראה יפגע בסרט הפיני הזה (אם כי לא הייתי מתנגד לפגוש את הסרט הזה באיזשהו פסטיבל, או באיזשהו סינמטק בקרוב).

צ'כיהבצילו של סוס. בימוי: דוד אונדריצ'ק

בצ'כוסלובקיה של שנות ה-50 מפקח משטרה חוקר שוד תכשיטים. עם התפתחות החקירה מתגלה העובדה שהשוד היה רק מסך עשן שנועד לכסות על תכסיסים פוליטיים של הקומוניסטים. מפקח המשטרה שעולה על הדרך שמובילה אותו לאמת מודח מתפקידו, ומחליפו מגיע למסקנה (המוכתבת מלמעלה) שהשוד נועד לצורך פרופגנדה ציונית. אבל גיבור הסרט ממשיך לחקור בעצמו, ומתעמת עם השלטונות.

הכל טוב ויפה ומעניין, וגם הטריילר נראה טוב ויפה ומעניין, אבל קשה לי להאמין שהסרט הזה יזכה לאהבת האקדמיה האמריקאית. למרות שחדי העין יוכלו להבחין בפנים מוכרות (סבסטיאן קוך, ששיחק בסרט זוכה האוסקר "חיים של אחרים"), לסרט הזה אין (עדיין) נוכחות בינלאומית, וזה מה שיפגע בסיכוייו, בסופו של דבר.

הרפובליקה הדומיניקניתשח מט. בימוי: חוסה מריה קאבראל

זה סרט שהייתי רוצה לראות. פארודיה ארסית על תכניות מציאות בפרט ועל עולם הסלבס הטלויזיוני בכלל. גיבור הסרט הוא מנחה שעשועון טלויזיה פופולרי בשם "שח מט". באופן רגיל, גם צופים מהבית מתקשרים להשתתף. אבל את שיחת הטלפון הזו הוא לא ישכח כל חייו: אל האויר עולה, בשידור חי, אדם הטוען שהוא מחזיק את אשתו של המנחה כבת ערובה. עכשיו הוא צריך להציל את חייה. בשידור חי, אל מול מאות אלפי צופים. זה נשמע מצוין. זה מרגיש מרתק. אבל קשה לי להאמין שסרט כזה יתפוס את חברי האקדמיה האמריקאית.

פיליפיניםבוואקאו. בימוי: יון רובלס לנה

זה נדמה כסרט מרגש ומחמם לב במיוחד. סיפורו של אדם מבוגר, הומוסקסואל, בודד, נרגן, ושל חברו היחיד – הכלב בווקאו. במהלך הסרט ייקרו כמה דברים שיפתחו מעט את האיש הזה, ירככו אותו קצת. השחקן הראשי, אדי גרסיה, מרשים את כל מי שצפה בסרט. והוא הוקרן בפסטיבל טורונטו האחרון (וזכה לתגובות חמימות), יוקרן גם בפסטיבל ניו-יורק הקרוב, מה שאומר שהוא כבר מקבל את החשיפה הבינלאומית שלו. ולמרות זאת,הסרט ה(כנראה)חמוד הזה נדמה לי קטן מדי, מינורי מדי מכדי לעבוד באמת על חברי האקדמיה האמריקאית.

מקסיקואחרי לוסיה. בימוי: מישל פרנקו

אי אפשר להתעלם ממה שקורה בקולנוע המקסיקני. מאז "אהבה נושכת" ועד היום, מקסיקו מביאה כמעט כל שנה סרט מדובר. בשנה שעברה זה היה "מיס באלה". השנה זה "אחרי לוסיה", שכבר הספיק לזכות בפרס בפסטיבל קאן האחרון. הסרט עוקב אחרי ברוטליות של נוער שנסחף למערבולת. גיבורת הסרט היא בחורה צעירה שלאחר מות אימה בתאונת דרכים עוקרת עם אביה למקום חדש. בבית הספר היא מוצאת את מקומה די במהירות, ואפילו מוצאת חבר חדש. אבל כשהוא מצלם אותם בזמן האקט המיני, ומפיץ את הצילומים בקרב חבריו בבית הספר, הופכת גיבורת הסרט למטרה בלתי פוסקת להצקות ולהתעללויות.

הביקורת העולמית מהללת (הסרט יוקרן בקרוב גם בפסטיבל חיפה, ונוכל להתרשם בעצמנו). בינתיים נדמה לי שלסרט הזה יש פרופיל גבוה, והוא כנראה גם טוב מאוד, כך שלמרות שהנושא קשה, נדמה לי שזהו אחד המועמדים המרכזיים למועמדות לאוסקר השפה הזרה (ומצד שני, "מיס באלה" זכה להילולי הביקורת בשנה שעברה, והאקדמיה האמריקאית התעלמה ממנו).

קנדהמכשפת מלחמה. בימוי: קים נגוין

ואם מקסיקו היא כוח עולה בקולנוע העולמי, מה תגידו על קנדה. בשנתיים האחרונות היא היתה מועמדת פעמיים ("האישה ששרה" ו"מר לזר"). גם השנה יש לקנדה סיכוי לא רע.

זאת שנה מצוינת לילדות. אני עדיין מהמר שקוואנזנה וואליס, הילדה מ"חיות הדרום הפראי", תזכה באוסקר. וגם הילדה שבמרכז "מכשפת מלחמה" כבר זכתה בפרסים (פרס המשחק בפסטיבל ברלין), והסיפור של הדמות שהיא מגלמת נדמה כחזק במיוחד: הסרט הקנדי הזה צולם כולו בקונגו, אפריקה, והוא מביא את סיפורה של בת 14, בהריון, המדריכה את הילד שלא נולד בסודות חייה הקשים: מאז שהמורדים פרצו אל הכפר שלה, חטפו אותה, דרך הרפתקאות מלחמתיות שונות שאותן בקושי שרדה, ועד הרגע בו היא תלד את הילד, בגיל 14 – זה אמור להיות מסמך קשה על מלחמה אין סופית וחסרת רחמים באפריקה. "מכשפת מלחמה" הוא סרט עם באז רציני, והאפשרות שקנדה תזכה למועמדות שלישית בשלוש שנים רצינית גם היא.

צרפת – מחוברים לחיים. בימוי: אריק טולדנו, אוליבייה נקש

חצי מיליון ישראלים כבר ראו. ואתם?

הסרט המצליח ביותר השנה בעולם. הפתעת השנה. והשאלה: האם האקדמיה האמריקאית תלך על איכות ("אהבה" של האנקה, או הפתעות אחרות כמו קנדה או מקסיקו המוזכרות כאן למעלה), או שהסרט המשעשע, הקומוניקטיבי, המסחרי הזה, שהמילה "איכות" ממנו והלאה, ועם זאת הוא לא רע בכלל – האם הסרט הזה הוא הזוכה הבטוח באוסקר השנה? על כל מקרה, מועמדות כבר מובטחת לו.

=======================================

זה היה מקבץ שלישי. 9 סרטים נוספים הצטרפו למירוץ, שלמרות הסקפטיות שלי בהתחלה, הופך להיות מעניין יותר ויותר. עד כאן 35 סרטים. מחצית הדרך (בערך). ישראל בוחרת בסוף השבוע הזה, ועד סוף השבוע הבא עוד כמה עשרות מדינות יבחרו את נציגיהן. ואני אמשיך לעקוב.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “אוסקר שפה זרה 2013: מקבץ שלישי

  1. קזחסטן – למה "אלף גברים"?דרך אגב "סידיק באלה" זה באמת סרט מרשים (4.5 שעות עוברות כמו כלום)…סאטייאב נבחר כבר פעם השנייה,לפני שנתיים זה היה באמת סרט כה אימה/מתח כה שבלוני שאני די מפחד להתאכזב גם הפעם…

    מכסיכו – את האמת די שנאתי את "מיס באלה",אל תשכח ש"באלה…",רק השתתף בUn Certain Regard ו"לוסיה" זכתה…גם במכסיכו הסרט לא הוערך,באקדמיה המקומית (פרסי Ariel) הוא היה מועמד,רק ב3 קטגוריות (לאמרות שאלו היו הסרט,הבמאי והשחקן) וגם בגויאה ("האוסקר הספרדי"),הוא נכל כישלון כשהפסיד את הפרס ל"סרט האיברו אמריקאי" לקומדיה ארגנטינאית…

    צפרת – בחירה נכונה (בשביל הסיכויים לזכות)…סרט נאיבי,אבל אמור לחמם את ליבם של חברי האקדמיה.צודק בהחלט ,אחד המומעדים הבולטים.

    גם סרט הקנדי יהיה במחיפה (ולפני כמה שעות גם שוויץ הודיעה שהיא בוחרת ב"אחות" שגם הוא יוקרן בחיפה) וכשיצא הדי.וי.די אמור להגיע לאוזן.

  2. מכשפת מלחמה יהיה באמת בפסטיבל חיפה, ובנוסף הוא ישודר ב-9.10 בyes3.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s