אוסקר שפה זרה 2013: מקבץ רביעי

הדדליין מתקרב. תחילת אוקטובר מעבר לפינה (כבר בשבוע הבא). עד אז, כל מדינה שרוצה להשתתף בתחרות האוסקר לסרט בשפה שאינה אנגלית צריכה להודיע על בחירתה. בשלושת המקבצים הקודמים (מקבץ ראשון, מקבץ שני, מקבץ שלישי) פירטתי על 35 סרטים. מאז התפרסמו בחירותיהן של עוד 12 מדינות. לכמה מהן סיכוי לא קטן להמשיך לשלב הבא. ואלו הן התוספות למירוץ (כרגיל, כל הלינקים בשמות הסרטים הם לטריילרים הרלוונטיים)

אירןקובית סוכר. בימוי: רזה מירקרימי

זוכת האוסקר לסרט בשפה זרה מהשנה שעברה שולחת השנה את "קוביית סוכר". מצפייה בטריילר וקריאה על הסרט נדמה לי שהשנה הם לא יגיעו רחוק. מה שלא אומר שהסרט לא טוב. מבחינת סיפור מדובר בסרט נוסחתי. סרט על המשפחה-המורחבת-מתכנסת-וכל-הסודות-נחשפים (נגיד, "לילסדה"). כאן הסיבה לכינוס המשפחתי היא חתונה. אבל הטריילר מגלה שמדובר בסרט מסוגנן ויפהפה. אולי מסוגנן מדי. כזה שמחזיר את הקולנוע האיראני לימים שבו התגלה במערב, באמצע שנות ה-90. הימים של משפחת מחמאלבף, והקולנוע הפיוטי שלהם. סוד הצלחת של "פרידה", הזוכה מהשנה שעברה, היה הפשטות והישירות שלו. נדמה לי שהנסיון להיות אמנותי ופיוטי, גם אם הוא יפה, יפגע בסיכויים של הסרט להמשיך הלאה. הסרט לא הופיע באף פסטיבל נחשב, מה שכמובן לא מוסיף. ובנוסף, המדינה האהובה ביותר בעולם כיום מודיעה, ממש באותו יום שהיא מכריזה על בחירתה, שהיא תחרים את הטקס אם האקדמיה האמריקאית לא תתנצל בפני האומה האיסלאמית על הסרט ההוא שמשמיץ את הנביא מוחמד. כן, זה מאוד עוזר. ובכלל, לא צריך טובות. הם לא יגיעו רחוק (אבל אולי איזושהי הקרנה בפסטיבל בישראל, הממ?).

אסטוניהקטיף פטריות. בימוי: תומס הוסר

דרמה פוליטית. קומדיה פוליטית. סרט מתח. סרט אימה. מצפייה בטריילר אני לא בדיוק יודע איך להגדיר את הסרט הזה, שמספר על פוליטיקאי שיוצא לקטוף פטריות עם אשתו ביער, ממש באותו יום שבו מתפרסמת פרשת שחיתות פוליטית ששמו קשור בה. נראה לי שחוסר האחידות הסגנונית תהיה בעוכריו של הסרט הזה (אבל לפחות העברתי דקה וחצי משעשעות למדי בצפייה בטריילר).

תאילנדהדשוט. בימוי: פן-אק ראטאנרואנג

לפני כשבע שנים הלכתי לראות סרט שנקרא "חיים אחרונים ביקום". סרט שמבקרי קולנוע מאוד אוהבים. אני מה-זה השתעממתי. כמה שנים לאחר מכן יאיר רוה ארגן הקרנה של הסרט הזה. השתכנעתי לתת לו עוד צ'אנס. מה-זה השתעממתי. פן-אק ראטאנרואנג הוא לא בשבילי. עם עלילות המתח שלו שמסופרות כאילו מתוך חלום. לא מתחבר לזה. והסרט האחרון שלו הוא הבחירה של תאילנד לאוסקר האמריקאי. אני אולי לא אובייקטיבי, אבל: אין לו סיכוי. ומצפייה בטריילר, נדמה לי שיש כאן גימיק מעניין, אבל גם שהגימיק ממצה את עצמו די מהר. זהו סיפורו של שוטר שהופך לרוצח שכיר, ואז הוא נורה בראשו. הוא שורד, אבל הקליע שבראשו גורם לו להפרעה ייחודית: הוא רואה את העולם הפוך. אז זה מעניין, ומרתק (ואלים. אלים מדי לאקדמיה), אבל נדמה לי שראטאנרואנג משתמש בגימיק הזה יותר מדי, ולא באמת מוציא ממנו משהו. ועל כל מקרה, אני בספק אם לחברי האקדמיה האמריקאית יש סבלנות לסגנון החצי-ענייני-חצי-מהורהר של ראטאנרואנג.

* אל תאמינו לי. אורון שמיר, ידידי מסריטה, ראה את הסרט בפסטיבל ירושלים האחרון, ונשפך ממנו.

ברזילהליצן. בימוי: סלטון מלו

הקולנוע הברזילאי נמצא כבר שנים ארוכות במשבר. גם כשכבר יש לו הצלחות ("יחידת עילית", למשל), אין להצלחות האלו המשכיות, כך שרוב הסרטים הברזילאים שראיתי בשנים האחרונות שוחים בבינוניות. (ואגב, אני נשארתי מעודכן בקורות הקולנוע הברזילאי תודות לפסטיבל השנתי שהתקיים בסינמטקים באוגוסט. כנראה שלקולנוע הברזילאי באמת אין מה למכור. השנה, לראשונה מזה 8 שנים,  לא היה פסטיבל בכלל). הסרט שברזיל בחרה לאוסקר נראה לפי הטריילר הרע במיעוטו: דרמה על אב ובן, שניהם חיים ועובדים בקרקס נודד. סלטון מלו מביים את עצמו בסרט שנראה מושקע וסביר, אבל גם לא באמת מלהיב או מרגש. לא יגיע לשום מקום, הסרט הזה.

קולומביהקרטל של מלשינים. בימוי: קרלוס מורנו

מה גברים לא יעשו בשביל בחורה. גיבור הסרט הזה, המבוסס על סיפור אמיתי, הופך להיות סוחר סמים רק בשביל להשיג בחורה. והוא משיג אותה, ועל הדרך הופך להיות סוחר הסמים המוביל במדינה. עד שהוא נתפס והופך למודיע משטרתי (ואת הסצינה הזו אפשר לראות בטריילר). בעיה 1: הסרט הוא עיבוד קולנועי של טלנובלה מצליחה (בסוף הטריילר, בכותרות כתוב: "קרטל של מלשינים: הסרט"), כך שלמרות שזה נראה מרשים למדי, הבסיס הדרמטי נדמה טלויזיוני ועני. שנית: אלימות בד"כ לא עושה את זה לאקדמיה האמריקאית, במיוחד אם היא לא מלווה בביקורות עולמיות תומכות. לא נראה לי שהסרט הזה יצליח לעבור לשלב הבא.

הונג קונגחיים ללא עקרונות. בימוי: ג'וני טו

ג'וני טו הוא שם מוכר לכל באי פסטיבלי הקולנוע. פרסומו הגיע בעיקר מסרטי פעולה מסחררים. אני ראיתי רק שני סרטים מתוך הפילמוגרפיה העניפה שלו: "בחירות" (הראשון. היו גם סרטי המשך) שהיה לא רע, אבל לא הבהיר לי ממה כולם כל כך מתלהבים; והיה גם את "פנה ימינה, פנה שמאלה", קומדיה רומנטית עבשה ומשעממת. מסתבר שג'וני טו הוא גם במאי מגוון, שאמנם מתרכז בסרטי פעולה, אבל מדי פעם סוטה הצידה לז'אנרים אחרים. הסרט שהונג-קונג בחרה השנה לאוסקר נראה לי כמו היתוך לא מוצלח בין שתי הנטיות של האדון טו. מעין רצון לעשות סרט על המצב הכלכלי הבעייתי, אבל גם על אנשים שמנצלים את מצוקתם של אחרים כדי להתעשר. שלושה סיפורים שונים ממלאים את הסרט הזה: בלש משטרה חוקר פרשיית רצח בעוד שאשתו מחפשת דירה לרכישה, אבל מגלה שתשלומי המשכנתא הם מעבר ליכולתה. פקידת הבנק המעורבת בסיפור של אשת השוטר עומדת להיות מפוטרת מעבודתה עקב הישגי מכירה נמוכים. הכל מחובר ליצירה אחת שנראית לי עייפה ולא באמת סוחפת. גם השנה הונג-קונג לא תהיה באוסקר.

סלובקיהמפוסל באפר. בימוי: איווטה גרופובה

בקטגוריית "אין לו סיכוי בחיים", סלובקיה מגישה לשיקול האקדמיה האמריקאית את הסרט המחוספס הזה, על אישה צעירה עם מחסור במזומנים שמוצאת את עצמה בעיירה נידחת, בעבודה נידחת, המנסה להרוויח אקסטרא כסף באקסטרא עבודה – שכמובן מערבת מין. השחקניות לא מקצועיות, הרקע של הבמאית הוא דוקומנטרי, והצילום בהתאם, וגם אם משולבות בסרט אתנחתות של אנימציה, נראה לי שהן לא יקלו על המסע הקשה הזה, מסע שחברי האקדמיה לא יצליחו לעבור.

רוסיהנמר לבן. בימוי: קארן שחזארוב

סיכוי להפתעה 1: דרמת מלחמה שנדמית כמרשימה מאוד, ומשלבת אלמנטים מיסטיים. סיפורו של לוחם רוסי במלחמת העולם השניה המחלים באופן פלאי מכוויות שנגרמו כתוצאה מפציעה בקרב טנקים בו חוסלה מחלקה שלמה של הצבא הרוסי (למעשה, גיבור הסרט הוא הניצול היחיד מהקרב). החלמתו הפלאית מביאה עימה פלא נוסף: גיבור הסרט טוען שהוא יכול "לשמוע" טנקים. יכולתו המיסטית החדשה מנוצלת בסרט למציאתו וחיסולו של טנק מסוים: טנק של האויב המופיע משום מקום, גורם הרס והרג, ונעלם כלעומת שבא. לפי הדיווחים, הטנק הזה, הנמסיס הנורא, לא מאויש, ועדיין הוא יריב אימתני. מלחמת אדם במכונה. טנק פלדה המתקרא "נמר לבן". בביקורות שקראתי על "נמר לבן" ראיתי כמה התייחסויות ל"מובי דיק", ותוסיפו לכך את יכולתו המוכחת של קארן שחזארוב, במאי מוכר וידוע, וטריילר שמצביע על פוטנציאל של סרט מרשים מאוד – נראה לי שהפתעה יכולה לבוא מהצד הרוסי.

הודו – בארפי! בימוי: אנוראג באסו

סיכוי להפתעה 2

זה הטריילר הכי מקסים שיצא לי לראות כבר הרבה זמן

אני יש לי בעיה עם סרטים הודיים. נדמה לי שהם עשויים לפי שטאנץ קבוע: אהבה בלתי אפשרית. דרמטיות סופר-מוגזמת. ושירים וריקודים. איכשהו נדמה לי שבארפי! הוא ואריאציה מוצלחת על הנושא. גיבור הסרט הוא חירש-אילם, והסיפור הוא על אהבתו הבלתי אפשרית לבחורה 'נורמלית'. הבחורה נכנעת למוסכמות החברה, ונישאת לגבר 'נורמלי'. שנים לאחר מכן הבחורה והבחור נפגשים שוב. החיבה ההדדית פורצת שוב, אבל יש כבר צלע שלישית לסיפור – אהבתו הנוכחית של הבחור – בחורה אוטיסטית. הטריילר מציג איכויות צ'פליניות, והסרט נדמה כאילו הוא מקסים את כל מי שבא עימו במגע (וזה גם מה שאני קורא באתרים השונים). אני לא מוציא מכלל אפשרות שגם ליבם של חברי האקדמיה האמריקאים יימס למראה הסרט הזה.

דנמרק – סיפור מלכותי. בימוי: ניקולאי ארסל

סיכוי להפתעה 3. והפעם: הפתעה הפוכה.

דנמרק היא שחקן מרכזי בקולנוע העולמי. רק לפני שנתיים הם זכו באוסקר ("בעולם טוב יותר" של סוזאן ביר). השנה היו להם כמה בחירות אפשריות: סרטה החדש של סוזאן ביר זכה לתגובות סבירות בהחלט עת הוצג לאחרונה בונציה (ממש בקרוב בארץ), אבל הפעם מדובר בסרט קליל וקומי יחסית, מאוד שונה מהתפריט הרגיל של ביר. ולכן, אולי העדיפו הדנים לבחור בסרט אחר. היה גם את "הציד" של תומס וינטרברג, שזכה לביקורות מתעלפות בפסטיבל קאן האחרון (והביא את פרס המשחק באותו פסטיבל למאדס מיקלסן), אבל הסרט הזה לא עומד בקריטריונים: הוא אמור להיות מופץ בדנמרק רק לקראת סוף השנה, והדד-ליין לקטגוריה הספציפית הזו הוא 30 בספטמבר. אז הדנים הלכו על האופציה השלישית: "סיפור מלכותי" של ניקולאי ארסל (גם הוא עם מאדס מיקלסן).

לסרט הזה יש פרופיל בינלאומי גבוה, ויש לו באז חיובי מאז בכורתו בפסטיבל ברלין בפברואר. אבל למרות שהוא אכן מרשים, מצאתי אותו גם פגום דרמטית, ולכן נדמה לי איכשהו שזה יהיה אחד מאותם סרטים שהרבה אח"כ ישאלו כיצד האקדמיה התעלמה מהם.

שווייץאחות. בימוי: אורסולה מאייר

לא יעזור כמה פעמים אני קורא את הסינופסיס של הסרט הזה. אני לא באמת מבין אותו. אני מבין שיש כאן סיפור על אח ואחות. היא מבוגרת יותר, ולא מסתדרת כלכלית. הוא עדיין ילד, אבל לוקח על עצמו את הפרנסה: הוא מגיע לאתר הסקי הסמוך וגונב ממבקרים את ציוד הסקי שלהם, אותו הוא מוכר אח"כ בעבור כסף המשמש לאוכל וקיום שוטף. אבל מה קורה שם בדיוק? ומה ג'יליאן אנדרסון עושה שם? אני יודע שהבמאית בכלל והסרט הספיציפי הזה בפרט זוכים להערכת הביקורת, אבל הצילום המרשים וגם הכוכבת הצרפתית העולה לאה סיידו ("חצות בפריס") לא תעזור לסרט הזה להערכתי לעבור לשלב הבא. נדמה לי שהסרט הזה הולך בנתיבים נראטיביים לא קונבנציונלים, וזה לא טוב לאוסקר (מה גם שנדמה לי שארומה של גילוי עריות מתגנבת לכאן. אם אתה לא "שן כלב", כנראה שלא תגיע רחוק).

ישראל – למלא את החלל. בימוי: רמה בורשטיין

סרט מאוד יפה. אקזוטי לעין זרה (ובמידה מסוימת, גם לעין הישראלית). קלאסי בעשייה שלו. מאוד מרגש. עם באז בינלאומי חיובי. בדיוק החומר שצריך בשביל להגיע למועמדות חמישית בשש השנים האחרונות. ואני מאמין שהוא גם יגיע. הסרט יוצא בארץ אחרי סוכות. לראות. הנה הטריילר:

עד כאן בינתיים. 35 מהמקבצים הקודמים ועוד 12 במקבץ הנוכחי זה ביחד 47 מדינות שהגישו סרטים. נותרו עוד כ-15 מדינות שיגישו סרטים בשבוע הקרוב, ביניהם עדיין יכולים להיות מתמודדים רציניים בקטגוריית הסרט הזר (צ'ילה?). אני אמשיך לעדכן.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “אוסקר שפה זרה 2013: מקבץ רביעי

  1. ברזיל – יחדת עילית באמת היה סרט נפלאה (אני דווקא יותר אהבתי את הסרט המשך,שהם הגישו בשנה שעברה)…"הליצן",באמת סרט בינוני מאוד.

    הונג-קונג – אני דווקא מאוד אוהב את הסרטים שלו (כלומר את ה5 שראיתי)..אני הייתי ממליץ לך על "Exiled" ו"Mad detective"…ודרך אגב גם את הסרט הזה אפשר למצוא באוזן.

    רוסיה – הוקרן בירושלים,לא ראיתי אותו שם…אבל מקווה לתפוס אותו עוד מעט.

    דנמרק – אין הרבה מה להוסיף לביקרות שלך,לאמרות אהבתי אותו קצת יותר ממך (אולי בזכות,שאני דווקא כן אהבתי את דמותו של המלך או יותר נכון את המשחק המשובך של מיקל בו פולסגארד)….

    כן,צ'לי בחרה את "No".יש גם את ארגנטינה (אם לא יבחרו ב"פיל לבן") ואיטליה.

כתיבת תגובה

