המאסטר: איי אם

זה סרט של פול תומס אנדרסון. הבמאי הנפלא שעשה את "מגנוליה" ואת "זה יגמר בדם". הבמאי המבריק של "מוכה אהבה" ושל "לילות בוגי" (וגם של Hard Eight, הסרט שלפני "לילות בוגי"). כולם טובים, כולם אופראיים (חוץ מ"מוכה אהבה".סרט מצוין אבל עם חליפה קצרה ולוחצת מדי). זה סרט של במאי חשוב. זה מסוג הסרטים שאני רץ לראות עוד ביום שהם עולים על המסכים. אבל חיכיתי.

היה פסטיבל סרטים בדרך. והיו עוד כמה סידורים. אבל אחרי הכל, לטעמי האישי, "המאסטר" הוא סרט משובח למדי, אבל הוא גם הסרט הכי פחות טוב של פול תומס אנדרסון. "המאסטר" להבנתי הוא סרט על הנסיון למצוא את הקול האישי הפרטי בתוך ההמולה הסואנת של הסביבה. ובניגוד לכמה התייחסויות שקראתי לסוף של הסרט הזה, אני חושב שפרדי, הדמות הראשית של הסרט, אכן מוצאת בסוף את הקול שלה, גם אם אין הרבה שינוי מההתחלה. יש בסוף הזה השלמה עם האני. כל הסרט הוא נסיון מאבק בשדים שרודפים אותו (בעיקר אובססיה למין ולשתיה). בסוף פרדי מפסיק להיאבק. הוא מקבל את עצמו. ואת זה הוא עושה בעזרת ה"מאסטר".

פיליפ סימור הופמן. המאסטר.

אבל זאת גם הבעיה שלי עם הסרט. לסרט קוראים "המאסטר", אבל המאסטר הוא הדמות המשנית בסרט. הוא האנטגוניסט. הפרוטגוניסט שלנו הוא אדם די בלתי נסבל. תחילת הסרט אמורה לספק לנו הסברים כלשהם לטבעו הבעייתי (המלחמה, הו המלחמה), אבל לי, בניגוד לכל העולם, יש בעיה עם המשחק של חואקין פיניקס. אני מצטער, אבל לי הוא הרס את הסרט הזה. פיניקס מסתובב בסרט הזה, לכל אורכו של הסרט הזה, עם שרירים מכווצים מכאב. כאב פיסי, אבל גם כאב נפשי. אני לא ראיתי בסרט הזה ולו רגע אחד שבו לפרדי, בגילומו של פיניקס, יש רוגע ושחרור. גם ברגעים שבהם הוא נסחף בהתלהבות (כמו למשל בסצינת השאלות הראשונה המצוינת עם המאסטר) – גם אז הוא כולו מכווץ. הליכתו של פיניקס גמלונית, מכנסיו משוכים כלפי מעלה למקסימום (כאילו היה בדיחה מהלכת על יורמים) – הכל מוגזם מדי, וזה ניכר אותי מהדמות הראשית של הסרט. וזאת בעיה. והבעיה אפילו גדולה יותר כשמולו משחק אחד השחקנים הטובים בעולם כיום, פיליפ סימור הופמן, בהופעה פשוט פנטסטית, שכולה רבדים גלויים וסמויים, שיש בה צבעים שונים, והתחלפויות מצבי רוח לפי הצורך. "המאסטר", בגילומו של הופמן, הוא דמות עגולה שניתן להאמין לה. פרדי, בגילומו של פיניקס, הוא גרוטסקה מהלכת ופאטתית. והקשר ביניהם, שהוא הקשר שמהווה את מרכז העלילה של הסרט – הקשר הזה צולע מכתחילה.

כי לא ברור לי בכלל מהי המשיכה הראשונית של המאסטר לפרדי. הוא מגלה אותו לראשונה כנוסע סמוי בספינה שלו, אבל הוא אוהב את המשקאות שהוא מכין, אז הוא נותן לו להישאר. סיבה תסריטאית צולעת קצת לטעמי, עליה נבנית אח"כ כל מערכת היחסים שהיא הסרט עצמו. מעבר לכך, הסיבה האמיתית לצורך של המאסטר בפרדי נחשפת בסוף (בסצינה, שאגב, נראתה לי דומה מאוד לחלק האחרון של "זה ייגמר בדם", שם הבן של דניאל פליינווי מגיע אל האחוזה בערוב ימיו של האב, ומדבר איתו מעבר לשולחן. גם כאן שני אנשים מסבים לשולחן ומדברים בסצינת שיא): פרדי זקוק למאסטר כדי למצוא את הקול הפרטי שלו. המאסטר זקוק לפרדי כדי שיהיו לו נתינים, שהרי אם למלך אין עדת מאמינים, על מי הוא ימלוך? המאסטר עצמו מודע לכך שהוא שרלטן (עובדה שנחשפת בסצינה מצוינת אחרת בה אישה שואלת אותו על שינוי מילה בספר שלו. פיליפ  סימור הופמן מראה גם בסצינה הזו איזה שחקן אדיר הוא: הוא עובר בין מצבי רוח מבלי לשנות תנוחה), והוא זקוק למאמין חסר ספקות, מאמין עיוור (וגם אם יש לו ספקות, הוא מצליח למסמס אותם בקלות, כמו בעוד סצינה אחת מצוינת במעצר, שהיא הסצינה היחידה שבה האמנתי לאלימות של פיניקס).

קולנועית "המאסטר" נע בין רגעים אדירים של בימוי לבין רגעים סתמיים ולא ברורים (סצינת הזיה בה סימור הופמן שר, מוקף בנשים עירומות. רגע מוגזם מדי לדעתי). בין ביצוע מוסיקלי מרשים ודיסהרמוני מופלא של ג'וני גרינווד, לבין רגעים מוסיקליים קלאסיים במהותם, המתאימים יותר לסרטי תלבושות תקופתיים. בין עבודת צילום מרהיבה ביופיה בכמה סצינות לבין צילום סטנדרטי למדי בסצינות אחרות. ובין כמה רגעים מקוריים לבין ציטוטים של פול תומס אנדרסון מסרטים קודמים שלו (שהרי גם ב"לילות בוגי" יש כוכב פורנו מתחיל שמקבל חסות מברט ריינולדס, המאסטר שלו שם, ומנסה למצוא את קולו שלו).

"המאסטר" הוא תוספת מכובדת לרזומה נפלא של במאי קולנוע אדיר, מהטובים הפועלים היום בעולם. מומלץ לראות את הסרט הזה בעיקר כחלק בלתי נפרד מגוף העובדה הכולל של פול תומס אנדרסון. בפני עצמו אני חושש שהסרט הזה נופל מסרטים אחרים של אנדרסון, ומסרטים אחרים בכלל.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s