לקראת 2013 בקולנוע הישראלי: כנס העתידנים

כפי שכתבתי בפוסט יום ההולדת שלי, יש דברים בבלוג שלי שאני אוהב לעשות כמסורת. כך אני עוקב אחרי הקרנות האקדמיה באביב-קיץ, עד לבחירת הסרט הזוכה בספטמבר; כך אני עוקב אחרי פסטיבלים שונים בסינמטקים; ובכל דצמבר, בין היתר, אני אוהב להפנות מבט אל חדרי העריכה בישראל, ולנסות לדלות משם פרטים על הסרטים הישראלים החדשים שאמורים לראות אור מקרנה בשנה הממשמשת. בשנה שעברה סקרתי כמה סרטים, רובם אכן נחשפו, וחלקם כבר הפכו ללהיטי קופה. שניים מהסרטים שכתבתי עליהם בדצמבר שעבר 'נתקעו' בחדרי העריכה ("צירלסון" AKA "אשתו" של מיכה לוינסון ו"פלסטלינה" של וידי בילו). אני מניח שהשנה הם יצוצו (או שיגנזו סופית, מה שאומר כנראה שמשהו מאוד השתבש בהפקה). היום אני רוצה להתחיל סדרה קצרה של פוסטים על הסרטים הישראלים של 2013. הראשון בתור הוא "כנס העתידנים" של ארי פולמן.

לפני שנתחיל, עוד הערה אחת: לדברים שכאלו יש מומנטום משלהם. בנקודה זו בזמן, בדצמבר שעבר, היה ברור לי ש"העולם מצחיק" יהיה הלהיט הקופתי של השנה, והסרט הישראלי הכי טוב של השנה. במהלך החיפוש אחר סרטים לכתוב עליהם נתקלתי בסרט אחד שלא נראה לי כל כך מעניין באותו זמן. עם התקדמות החודשים, אותו סרט הפך להיות הסרט הישראלי האהוב עלי ביותר של 2012 (זה היה "המשגיחים"). כך שאין שום אינדיקציה בסדרת הפוסטים כפי שתיפרס כאן בימים הקרובים בכדי להעיד על איכות הסרטים המוגמרים. הדבר היחיד שסדרת הפוסטים הזו יכולה להוכיח היא את מידת ההתעניינות שלי בסרטים שעליהם קראתי/ שמעתי לפני שראיתי פריים אחד מתוכם.

——————————————————–

ב-16 בפברואר 2009 אירח יאיר רוה את ארי פולמן לשיחה על האוסקר ומסביב לאוסקר, בנוגע לסרטו הקודם, יצירת המופת "ואלס עם בשיר". הערה אחת נזרקה שם בקשר לפרויקט החדש שלו, "כנס העתידנים"

כנס העתידנים

כנס העתידנים

יאיר רוה שאל אותו:

ועכשיו עוד פעם יעברו ארבע שנים עד סוף העבודה על הסרט?

וארי פולמן ענה

זה לא יקח ארבע שנים. זה יהיה הרבה יותר מהיר

ובכן, guess what, זה לקח בדיוק 4 שנים.

בוידאו ממאי השנה שמצאתי ברשת (למשקיעים – זה וידאו של שעה, אבל שווה) ארי פולמן מנדב לא מעט פרטים על הפרויקט החדש שלו. הוא מספר, למשל, שהספר "כנס העתידנים" של סטניסלב לם (סופר מדע בדיוני פולני. כתב גם את "סולאריס"), שהסרט החדש הוא עיבוד חופשי שלו – פולמן קרא את הספר הזה עוד כשהוא היה בצבא. כשהוא למד קולנוע הוא קרא אותו בשנית, אבל ויתר על בימוי העיבוד הקולנועי שלו, כי – למי יש כסף לעשות דבר כזה. רק כשהוא התחיל לעבוד עם אנימציה הוא חזר אל הרעיון. אבל רק כשהוא הגיע עם "ואלס עם בשיר" אל פסטיבל קאן הגלגלים היצירתיים התחילו באמת לנוע. פולמן מספר שהוא נכח בשוק העסקי שמתקיים בצד הפסטיבל. שם הוא פגש באישה שהיתה סוכנת מכירות. רק הערה מצד מכר חשפה בפניו את זהותה של האישה הזו. היא היתה שחקנית מפורסמת פעם, אבל היא פרשה ממשחק, ועכשיו היא סוכנת מכירות. העובדה שאף אחד לא מזהה אותה מהופעותיה בסרטים הממה את פולמן, והוא ישב לכתוב תסריט על שחקנית שחותמת חוזה עם חברת מחשבים. בגיל 45, כשכוכבה דועך, חברת המחשבים מציעה לה בעצם לשמור אותה בתודעה הכללית כצעירה לנצח. החברה סורקת את דמותה למחשב, ומעתה ועד עולם היא תיצור סרטים בהשתתפות ההולוגרמה הנסרקת. התנאים בחוזה אוסרים על השחקנית להופיע אי פעם בעצמה בשום הופעה פומבית. רק דמותה הממוחשבת (והצעירה לנצח) תהיה קיימת מעתה בתודעה הכללית.

20 שנה לאחר מכן מגיעה השחקנית אל אברהמה – עיר עתידנית שבכניסה אליה לוקח כל אדם סוג של סם הזיה ההופך אותו לדמות מצוירת, ובתוך אברהמה הוא יכול למעשה לעשות כמעט כל דבר העולה בדמיונו.

כנס העתידנים באברהמה

כנס העתידנים באברהמה

אף אחד אכן לא מזהה את השחקנית, והיא נכנסת אל עולם ההזיות – ושם דברים מתחילים להתעוות ולהסתבך.

עד עכשיו ידעתי שבפרויקט החדש של ארי פולמן יהיו שתי שכבות מציאות: שכבת אנימציה ושכבת לייב-אקשן. מסתבר שתהיה שכבה שלישית: שכבה דיגיטלית, הולוגרמית. השכבה הסרוקה של השחקנית האמיתית.

אל סרטו של פולמן התקבצה נבחרת חלומית של שחקנים. בתפקיד הראשי, של השחקנית רובין רייט, משחקת רובין רייט (כלומר, באיזשהו מובן, רובין רייט משחקת את עצמה). כוכבה של רייט דרך באמצע שנות ה-80 בסרט הפולחן "הנסיכה הקסומה", אבל מאז היא הופיעה בהרבה מאוד סרטים, בחלקם מפורסמים מאוד (היא היתה נערתו הנצחית של טום הנקס ב"פורסט גאמפ", למשל), אבל מעולם לא הוגשמה ההבטחה הגלומה בשחקנית המצוינת הזו. והנה כאן היא משחקת שחקנית שזוהרה הועם, המשתכנעת ע"י הסוכן שלה (הארווי קייטל, לא פחות ולא יותר) למכור את זהותה לחברת מחשבים.במידה מסוימת, רובין רייט משחקת את עצמה (מי אמר אנימציה דוקומנטרית ולא קיבל?), ונראה לי שתפקיד חושפני שכזה, גם אם חלקו באנימציה, וחלקו בהולוגרמה דיגיטלית – סוג כזה של חשיפה אמור להוציא מהשחקנית הזו את המיטב.

הארווי קייטל ורובין רייט לפני הדיגיטציה. מתוך "כנס העתידנים"

הארווי קייטל ורובין רייט לפני הדיגיטציה. מתוך "כנס העתידנים"

מאוד כדאי לצפות בוידאו בן השעה, שם ארי פולמן מדבר יותר בפירוט על העשיה של הסרט. בינתיים אני חושב ומרגיש שזה לא רק אחד הסרטים הכי מסקרנים של במאי ישראלי בשנה הקרובה; זהו אחד הסרטים הכי מסקרנים בקולנוע העולמי של 2013. פולמן אומר שם שהסרט אמור להיות מוכן באיזור ינואר (כלומר: או-טו-טו), ואח"כ, פסטיבלים (כנראה קאן באביב. בהחלטה מאוד מעוררת מחלוקת, "בשיר" יצא בלי פרס משם ב-2008. סביר להניח שזה לא יקרה בשנית). ואח"כ – אלהים גדול (אוסקרים?).

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s