לקראת 2013 בקולנוע הישראלי: הנוער

זה יותר משנה מסתובב ברחבי העולם התסריט "הנוער", ובכל אירוע גיוס כספים להפקתו התסריט הזה מגייס התלהבות רבה בקרב כל מי ששומע עליו וקורא אותו. ואכן, תום שובל, שזהו סרטו הארוך הראשון כבמאי, הצליח לגייס תמיכה כספית בינלאומית מגרמניה וצרפת (Match Factory, Arte, קרן 'מדיינבורד') וכן מגופים בישראל (האחים אדרי, קרן רבינוביץ', רשת).

אז במה מדובר? פניתי לתום שובל, והוא בנדיבותו כתב לי טקסט קצר שמסביר את שורשי הרעיון לתסריט:

הקולנוע היה בשבילי, מגיל קטן, מקום בו קורים ניסים. גם כשגדלתי ולמדתי "איך זה עובד", עדיין חשתי שאולם הקולנוע ממוקם איפשהו בין המציאות הקונקרטית לתודעה. אני רציתי לנסות להעביר בסרט הראשון שאעשה את התחושה הזו. הסרט מתמקד בסיפורם של שני אחים מתבגרים ואלמנטים רבים בסרט שאולים מהקשר העמוק השורר ביני לבין אחי, קשר שהיווה עבורי מקבילה יחידה אפשרית לאותו מדיום שביעי. התחושה שאפשר לדבר בלי מילים אחד עם השני או בכך שלפעמים הביחד הזה מייצר זהות אחת, עולם אחר ואינטימי.

הסרט הוא שילוב בין הקולנוע למציאות. בין האופציה שמציע הקולנוע לעשיית הבלתי אפשרי לבין החיים האמיתיים שבהם הגרביטציה היא חזקה כל כך ולפעמים חסרת רחמים.

מכיוון שרציתי שלתפקידים הראשיים ילוהקו שני אחים אמיתיים, כך שהקשר בינהם יהיה נוכח, אני והמלהקת אורית אזולאי פצחנו בתהליך חיפוש ואודישנים מתמשך (מעל לחצי שנה) שבסופו לוהקו לתפקידים הראשיים דויד קוניו ואיתן קוניו (אחים במציאות ו'נונאקטורס' מקיבוץ ניר עוז בדרום) לצידם לוהקו משה איבגי ושירילי דשא המוכרים והטובים וגיטה אמילי שחקנית צעירה בתחילת דרכה.

והנה הסינופסיס המסקרן ל"הנוער"

יקי ושאול הם שני אחים, נערים מתבגרים, שחולקים ביניהם קשר עמוק, כמעט טלפתי. לאחר שאביהם איבד את עבודתו, משפחתם נקלעת לקשיים כלכליים וחובות כבדים. יקי ושאול מרגישים שהם לא יכולים לעמוד מהצד ולראות את משפחתם מתפרקת.

העובדה שיקי התגייס לאחרונה לצבא ומחזיק בידיו נשק, מאפשרת להם לקחת את גורלם לידיהם ולהפוך מנערים לגברים.

על הצילום מופקד הצלם המופלא ירון שרף ("שבעה", "הערת שוליים"), ועל העריכה ז'ואל אלקסיס (שערכה, בין היתר, את "שתיקת הארכיון", ואת "שבעה", וחוץ מזה, יש לי פינה חמה במיוחד לגב' אלקסיס, שהיא אדם נעים ביותר, וגם היתה המורה שלי לעריכה ב"קמרה אובסקורה").

פריים אדיר בעיניי מתוך "הנוער". מסדרון ארוך עם כמה וכמה כניסות ויציאות. שבעה מדורי גיהנום של נערות.

פריים אדיר בעיניי מתוך "הנוער". מסדרון ארוך עם כמה וכמה כניסות ויציאות. שבעה מדורי גיהנום של נערות.

יצא לי לראות בעבר את אחד מסרטיו הקצרים של תום שובל. היה זה "פתח תקווה", והוא הוכיח שלתום שובל יש אכפתיות חברתית, ואכן נדמה לי שבסרטו הארוך הראשון הוא ממשיך באותו קו, ואף מקצין את הטיפול שלו בסיפורים סוציולוגיים (לא קראתי את התסריט, אבל אני מעריך שאם אחד האחים מחזיק נשק, זה אמור להיגמר לא טוב. אולי טבח בנוסח "החיים על פי אגפא"?)

בכל אופן, אחרי שדיברנו על הלהיטים הבטוחים של הבמאים המוכרים, דווקא הפרויקט הזה של במאי לכאורה לא מוכר (תום שובל ידוע בברנז'ה הקולנועית ככותב מאמרים מוכשר לכתבי עת שעוסקים בקולנוע, והוא אף היה שותף לכתיבת התסריט ל"איה" שמוקרן בימים אלו בהצלחה בסינמטקים ובבתי קולנוע "לב")  יכול לספק את ההפתעה הקולנועית הישראלית של 2013.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s