אור אחרי החשיכה: חמיצר כלב ליד הסרט הזה

קודם כל צריך לומר: כל הכבוד. אנחנו מתלוננים כאן לא מעט שלצופה הקולנוע הישראלי אין הרבה מבחר. שהוא מולעט בפסולת הוליוודית עבשה ללא היכולת לאזן אותה בשום מעדני ארט-האוס איכותיים. אבל הנה מגיעים אלינו כמה סרטים מהצד היותר חידתי של הקולנוע. הצד שפחות פונה לקהל הרחב, ויותר לזה שאוהב אתגרים. בשבוע שעבר הגיע אלינו "מנועים קדושים". שבוע לפני כן "אהבה". והשבוע מגיע "אור אחרי החשיכה". חידה קולנועית מרשימה אך מתסכלת.

לא באמת ברור מה קרלוס רייגדאס מנסה לעשות כאן. יש כאן סצינות שונות ומשונות שמודבקות אחת לשנייה בשרירותיות (או באיזשהו הגיון נסתר ונשגב מבינתי). יש כאן שימוש מתמשך באפקט עיני כלב, שבו כמעט כל הסרט נראה כאילו קצוות התמונה מטושטשים, דבר שהרגיש לי כמו גחמה בימויית יותר מאשר כל דבר אחר. ויש כאן דמויות לא ממש מעניינות, ואין ממש סיפור. אבל בכל זאת יש בסרט הזה משהו.

ממש לקראת סוף הסרט יש מונולוג של דמות גוססת. אני חושב שבמונולוג הזה טמון סוד הפענוח שלו. אני חושב שקרלוס רייגדאס בוחן ב"אור אחרי החשיכה" את החיים הנחווים מבפנים.את ה"נעשה ונשמע". את הקודם "נעשה" – נלך אחרי האינסטינקט הראשוני, האיד הפרוידיאני, ואח"כ "נשמע" – ננסה להבין את מעשינו, לעשות להם רציונליזציה. במקום לעמוד מבחוץ, להסתכל על החיים ולבקר אותם, רייגדאס פשוט חי את החיים, חווה אותם. אוכל. מזיין. שותה. עושה סמים. מצד אחד הוא אומר שזו הדרך לחיות, אבל מצד שני הוא מבקר את אותה דרך, מתאר אותה כדרך שטנית שתוביל להרס, חורבן, מוות. רייגדאס מחבק את אותה דרך שטנית, חייתית, ראשונית, בעזרת אין ספור רעיונות ויזואליים ומילוליים. כמה חבל שהם לא ממש מתחברים ליצירה הומוגנית שיכולה להזיז משהו. במקום לרגש את הצופה, ודרך הרגש לנסות לגרום לו להבין משהו על העולם, הוא גורם לצופה לגרד בפדחתו במשך רוב הסרט לנוכח רצף האימאג'ים האלו, רצף הסצינות האלו שלא מתחברות לשום דבר. במקום שהצופה ייסחף בזרם רגשי שאח"כ יעלה למוח ויתגבש לתובנה, הוא מנסה ללכת מהמוח ללב. אבל המוח עסוק כל הזמן לפענח את החידה, והלב לא עוקב (וכאן מדובר רק על צופה הקולנוע הסבלני. כל השאר ירימו ידיים בשלב די מוקדם).

כלב. יפה ומטושטש בקצוות. ככה נראה רוב "אור אחרי החשיכה".

כלב. יפה ומטושטש בקצוות. ככה נראה רוב "אור אחרי החשיכה".

"אור אחרי החשיכה" הוא בכלל סוג של וידאו ארט. שירה קולנועית סתומה. כבר הסצינה הראשונה תבהיר את זה. טבע פראי בשיא תפארתו. פרות. סוסים. כלבים (יש הרבה כלבים בסרט הזה). וילדה. ילדה קטנה שמתארת במשפטים של מילה אחת את כל מה שהיא רואה: "כלבים", "סוסים", "חמורים". מוטיב של טבע פראי לכל אורך הסרט הזה. אבל אז מגיעה הסצינה השניה של הסרט. סצינה ביזארית בה השטן נכנס לבית. ואז ממשיך הסרט לשוטט בתוך הסביבה הפראית הזו, ולהכניס אותנו אל תוך קהילה של אנשים פראיים. לא מבויתים. והכל דרך עיני הכלב, עיני החיה.

אני לא בטוח כמה מהסרט הזה הוא באמת מסע פילוסופי מרתק, וכמה ממנו הוא פשוט פלצנות לשמה. אבל לקרלוס רייגדאס יש מזל שיש לו כשרון סינמטי יוצא דופן לויזואליה מרשימה. זה כמו לצפות בקליידוסקופ. אולי קצת משעמם, אבל זיקוקי דינור לעין. אין שוט בסרט שהוא לא פחות ממושלם. המצלמה בסרט עושה דברים שלא יאומנו. היא מצלמת בגובה העיניים של ילד, נעה בחופשיות כאילו היא בעצמה חיה משוחררת. הכל צבעוני מאוד, חי מאוד. ולרייגדאס יש כשרון המצאה לא מבוטל. השטן הנכנס לבית עשוי באנימציית מחשב מרשימה. ולקראת סוף הסרט מגיעה סצינה סופר-היפר אכזרית, סמלית, אך גם קיימת בנוף הלא ברור של הסרט הזה.

"אור אחרי החשיכה" הוא כתב חידה שלא בטוח שתרצו לפתור. הוא מעניין כדלת לעולמו של אדם מקסיקני כנראה לא ממש שפוי, והוא מרשים מאוד קולנועית. אבל הוא דורש סבלנות של ברזל. אם אתם בעניין של תשבצי הגיון, אולי כדאי לכם לנסות את הרייגדאס הזה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “אור אחרי החשיכה: חמיצר כלב ליד הסרט הזה

  1. סרט משעמם שלא ברא השטן. בשביל יומרה קולנועית עלק מתחכמת אפשר היה להכין סרטון של עשר דקות. מצאתי את עצמי יושבת שעה עם ייסורים כמו אצל רופא שיניים. אין עלילה, אין בניית דמויות, אפילו זרם מחשבה אין. אז יש טבע וסוריאליזם ועירום, יותר מדיי עירום. אחרי שעה ורבע פרשתי, ובכך הצטרפתי לפחות לרבע אולם שעשה זאת לפניי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s