פסטיבל קולנוע צרפתי: אומבלין

זה מסוג הסרטים שיאיר רוה היה אומר עליהם: זה קולנוע מצוין, אבל למה זה מגיע לי?

אז אני אתחיל מהלמה. נדמה לי שזה סרט שעובד בשירות הממסד. שזה אולי סרט שבא להגיד משהו טוב על מערכת המשפט והכליאה הצרפתית. על זה שאם את/ה באמת רוצה, ואם את/ה באמת מצליח/ה לשרוד את המקום הקשה הזה, בית כלא, אז בקצה הדרך יש אור. יש תקווה. יש חיים חדשים. זה נשמע מסכן, אבל אולי מערכת המשפט הצרפתית היא באמת כזו. הטוב בסרט הזה (או לפחות, אחד הדברים הטובים בו) הוא ההימנעות שלו מדידקטיות. סטפן קאזס הבימאי נצמד לסיפור האישי של אומבלין, גיבורת הסרט, ולא נרתע מהצגת הקשיים, התקנות הנוקשות, והקשיחות המתלווה לחיים מאחורי סורגים. ולא כולן מצליחות לשרוד את הגיהנום הזה. אבל עם הרבה עבודה קשה, יש בכל זאת תקווה.

אז כן, זה סרט 'שמח'. אבל כל מי שמחפש בקולנוע שלו יותר מסתם בידור קליל, "אומבלין" הוא סרט מאוד מומלץ. הוא סרט מאוד לא קל לצפייה, והוא מספק הרבה רגעים מרגשים ואפקטיביים מאוד (מה שבהוליוודית מזלזלת נקרא A good cry), אבל הוא עשוי ביד בוטחת ורגועה, המובילה את הסרט משיא רגשי (עוצמתי מאוד) אחד לאחר עם רגישות לקצב ולצורך של הצופה בהשהייה בין מכה אחת לשניה בבטן. סטפן קאזס הוא במאי טירון אולי, אבל הוא מציג ב"אומבלין" תצוגת בימוי שיודעת בדיוק מה היא רוצה להשיג, ואיך להשיג אותו.

הסיפור הוא על בחורה צעירה, אומבלין. היא נדונה ל-3 שנים בכלא, והיא גם בהריון. לפי חוקי הכלא היא יכולה לגדל את תינוקה במשך 18 החודשים הראשונים של חייו, ואכן, החלק הראשון של הסרט עוקב אחרי החיים המאוד לא קלים באגף האמהות הכלואות. בחוכמה, דמותה של אומבלין מעוצבת כחמומת מוח עם פיוז קצר, אבל גם כבחורה צעירה עם לב זהב שנקלעה לנסיבות קשות כי החיים פשוט חילקו לה קלפים לא טובים. במהלך הסרט היא תלמד לשלוט באינסטינקטים החייתיים שלה, ותדע לנהוג בחוכמה אל מול אנשים אחרים קשים יותר. והכל למען הבן הקטן שלה, ולמען עצמה. מלאני טיירי, בתפקיד הראשי, מעצבת את דמותה של אומבלין כאדם אנושי מאוד, ריאליסטית ואמינה לגמרי. היא תעשה הכל למען בנה, וזה כולל דברים לא מקובלים. היא תסבול ממעשיה שלה, והיא תדע לשלם את המחיר. ושאר דמויות המשנה כולן עגולות ולא חד מימדיות (למעט אולי דמות של אסירה גסה ובוטה, שמופיעה בחלק השני של הסרט). וכך עובר "אומבלין" בין רגעים אנושיים ועדינים לרגעים קשים וקורעי לב בקצב מדוד של במאי שיודע את העבודה.

אמא ותינוק מאחורי הסורגים. מלאני טיירי בתפקיד הראשי ב"אומבלין"

אמא ותינוק מאחורי הסורגים. מלאני טיירי בתפקיד הראשי ב"אומבלין"

וזה אפילו מפתיע לגלות שלמרות ש"אומבלין" מכתיב לכאורה אסתטיקה קולנועית נזירית (זה מאוד קל לדמיין מה האחים דארדן היו עושים מהסרט הזה. סרט מלוכלך למדי), סטפאן קאזס מביים את "אומבלין" כסרט עם יופי ויזואלי ניכר (אם כי לא מפואר מדי. קאזס מקפיד לא לתת לסגנון להשתלט על הסיפור). העיצוב עשיר/ עני (אין הרבה בבית סוהר, ועם זאת, הפריים לעולם לא ריק), הצילום מואר נפלא, לרגעים המצלמה נעה בעדינות, וכשהיא נייחת, בחירת מיקום המצלמה יוצרת פריימים נפלאים. גם השימוש במוסיקה נעשה בטעם, ויש גם הקפדה ניכרת על עיצוב פס קול מדויק, שתורם המון לאפקט הדרמטי. סטפאן קאזס מביים בעדינות וברגישות, ולא לוחץ מדי על הרגש.   התסריט והמשחק עושים מספיק, ומספקים די רגעים שבהם הדמעות פשוט שוטפות את הפנים.

אפשר אולי לומר שמרגע שתקופת 18 החודשים נגמרת, והתינוק נמסר למשפחה אומנת עד שאומבלין תסיים את ריצוי עונשה (בחלק השני של הסרט) – זה החלק של הסרט שמאבד קצת גובה, תסריטאית. פתאום אין יותר דאגה יומיומית לתינוק שתכריח את אומבלין למשטר התהגותי מסוים, והסרט מתפזר קצת. אבל לאחר בטן רכה (וקצרה יחסית) קאזס מרים שוב את הסרט לכדי כמה סצינות עוצמתיות ונדירות, וכן, שוב אומבלין עומדת במבחן החיים הקשים של הכלא.

ובסוף המבול נגמר, וצריך להתמודד עם מה שנשאר. "אומבלין" הוא סרט לא קל לצפייה, אבל מי שמתעניין בקולנוע שהוא יותר מסתם בידור, מי שרוצה חוייה רגשית עצומה – "אומבלין" הוא הסרט בשבילו.

הקרנות נוספות של "אומבלין"

ב-14/03 בסינמטק חיפה

ב-16/03 בסינמטק תל אביב

וב-22/03 בסינמטק ירושלים

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s