תופעות לוואי: קפיטליזם הורג

ברוך שובך, סטיבן סודרברג. אתה בעצם מעולם לא הלכת. אבל זה עשור אתה מסתובב במדבר הקולנועי. מנסה. בודק. עושה סרטים נסיוניים וסרטים שמכוונים לקהל הרחב. הנסיוניים אוונגרדיים מדי, וההוליוודיים לא באמת החזיקו מים. כבר חשבנו שהילד הכשרוני עם מגע הקסם איבד את זה. ברוך שובך לכושר, סטיבן סודרברג.

אם לומר את האמת, סודרברג ממשיך להסתובב סביב אותה נקודה כבר כמה שנים. יש לסודרברג איזשהו עניין עם קפיטליזם. הוא חוזר לנושא הזה שוב ושוב: למשל ב"חברה בתשלום", סרטו הסמי-נסיוני, בו הוא הביא שחקנית פורנו, סשה גריי, לתפקיד הראשי. הדיונים (המרובים מאוד מאוד מאוד) בסרט הזה התייחסו לתיאבון האין-סופי של האמריקאים לכסף. באותה שנה היה גם את "המודיע!", קומדיה שלא הצחיקה אותי על אדם שמנסה לחשוף שחיתויות בקונגולמרט גדול (רק שלא בטוח מי שקרן גדול יותר: חברת האם, או הוא עצמו, תאב פרסום שכמותו). לפני שנתיים היה "התפשטות", סוג של מותחן מפוזר על וירוס קטלני שמתפשט בעולם כתוצאה מתאוות בצע. וגם "מג'יק מייק", סרט החשפנים מהשנה שעברה התרכז בכסף. בשיטה.

הכל נמצא גם כאן, בסרטו החדש. אבל הפעם הכל מהודק יותר. מותח יותר. מעניין יותר. סוחף יותר. "תופעות לוואי" משתמש בכל הטריקים הבימויים שאני כבר מכיר מסרטים אחרים של סודרברג, אבל הפעם הוא מצליח לרתק אותי לסיפור אחד מרכזי. ועדיין זהו סרט חכם מאין כמותו. "תופעות לוואי" הוא לכאורה סיפור על בחורה צעירה ומעורערת. היא מתחילה טיפול פסיכיאטרי אצל רופא אחרי נסיון התאבדות. אותו רופא גם קיבל הצעה כספית נדיבה מחברת תרופות שמנסה לשווק תרופה חדשה: הוא יקבל סכום כסף נכבד בכדי שימצא מטופלים שיסכימו להשתמש בתרופה הנסיונית הזו. תופעות הלוואי שבשם הסרט הן תופעות הלוואי הנגרמות מהשימוש בתרופה החדשה. אבל עם התפתחות העלילה מסתבר שתופעות הלוואי משם הסרט מתייחסות בעצם לחיים שלנו. חברות הענק הקפיטליסטיות שולטות בנו בעזרת שיווק אגרסיבי וחסר רחמים, וכל מעשינו (המודעים והלא מודעים) מושפעים ממעשיהם של העשירים והמשפיעים. והחיים הכאילו מוגנים שלנו היו יכולים להיות הרבה יותר בשליטתנו אם לא היינו תחת ההשפעה. החיים שלנו, כפי שהם (ולא כפי שהיינו רוצים או יכולים) הם תופעת הלוואי של מעשי העשירים.

רוני מארה ב"תופעות לוואי"

רוני מארה ב"תופעות לוואי"

והפעם סודרברג נתמך בתסריט חכם שמשנה כיוונים כמה פעמים. יש, למשל, מעבר מאוד לא קונבנציונלי בין נקודות מבט. בחלק הראשון של הסרט הגיבורה היא הבחורה (בגילומה המרגש והמדויק של רוני מארה). באיזשהו שלב הפוקוס עובר אל הרופא (ג'וד לאו בהופעה נהדרת נוספת ברזומה המכובד שלו). בכל אחד מהחלקים הגיבור/ה עוברים מהוויה של אנשים פשוטים, כל-אדם, לקורבנות של השיטה, ולבסוף – לאנשים שיודעים לשחק את המשחק הקפיטליסטי (או שמא נאמר: לאנשים שמחויבים לשחק את המשחק הקפיטליסטי כדי לשרוד).

כמו ב"התפשטות", יש עניין עם חברות תרופות שמזיזות את השחקנים בסיפור כמו מריונטות. כמו ב"חברה בתשלום" יש שימוש מרובה ב Overlap (העברה של טקסט מהסצינה הבאה אל הסצינה הנוכחית כך שבהרבה מקרים אנו כבר שומעים את הסצינה הבאה עוד לפני שאנו רואים אותה). זה טריק שמייצר כיווץ זמן קולנועי, ומבחינה דרמטית הוא יוצר אינטנסיביות יתר, שבסרט הזה תורמת רבות ללחץ ולהזדהות שלי עם הדמות הראשית (בחלק הראשון של הסרט עם מצבה הנפשי המעורער של הגיבורה, ובחלק השני של הסרט עם ההרגשה שהעולם כולו סוגר על הרופא). כמו ב"טראפיק", עליו זכה סודרברג באוסקר, הצילום ברובו הוא צהוב וחם, מה שאוטומטית יוצר אצלי קירבה רגשית לאנשים איתם אני עובר את הסיפור הזה. וסודרברג גם משתמש בחלקים גדולים של הסרט במוסיקה כמאחדת סיקוונסים כך שכל סיקוונס הוא כמו פרק בסיפור, מה שיוצר קצב דרמטי פנימי מדויק שיודע מתי ללחוץ ומתי להרפות.

"תופעת לוואי" הוא סרט מרתק שעובד גם ברמה המיידית של הסיפור וגם ברמה העליונה יותר, של הרעיון. ולמרות שיש בו התפתחות או שתיים לא ממש הגיוניות, ולמרות שאלמנט לסבי לא ממש הכרחי מוכנס כאן בצורה די גסה בדלת האחורית, הסך הכל הוא יצירה מותחת וחכמה. לטעמי זהו סרטו הטוב ביותר של סודרברג כבר הרבה שנים. ולפי מה שהוא אומר (וחוזר ואומר כבר כמה שנים) הוא בקרוב יפרוש מעשיית סרטים. אם זה הזכרון האחרון שהוא משאיר לנו אזי מדובר בסיום מכובד מאוד של קריירה מרתקת.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s