דוקאביב 2013: בן דוד רחוק

עוד אחד אחרון ודי. פסטיבל דוקאביב 2013, שהיה מוצלח מאוד מבחינתי, מסתיים מחר. בימים האחרונים העליתי לפה כמה וכמה פוסטים הנוגעים לסרטים שראיתי. והיום אני אסיים עם הסרט האחרון שראיתי בפסטיבל – "בן דוד רחוק" של אלן ברלינר.

אלן ברלינר הוא במאי שאני עוקב אחריו כבר יותר מעשור. יש לו דרך לעשות סרטים על נושאים אישיים מאוד בדרך הומוריסטית וקלילה, ועם זאת מעוררת מחשבה. חותמת העשייה שלו נמצאת גם כאן, בסרטו החדש, אבל הפעם, בניגוד לחוויה שלי מכל סרטיו האחרים, הרגשתי מרוחק.

אני חושב שזו פחות עדות לאיכותו של הסרט. זה יותר מעיד עלי. על הטעם שלי. אני מסוגל לעכל יצירות פיוטיות כל עוד הן חותרות למשהו מוגדר. אני מסוגל לעכל אמנות פיגורטיבית. אני פחות מתוכנת להגיב לאמנות מופשטת. ואני חושב שהפעם אלן ברלינר חתר להפשטה.

פחות אישי, יותר פיוטי. "בן דוד רחוק"

פחות אישי, יותר פיוטי. "בן דוד רחוק"

"בן דוד רחוק" הוא תיעוד דעיכתו של בן דודו של ברלינר אל תוך אלצהיימר. ומכיוון שאותו בן דוד היה משורר, איש אמנות, ברלינר חותר בסרטו לפואטיקה. העריכה בסרט הרבה יותר מימית. נפרסת לצדדים ופחות לינארית (בטח לא כרונולוגית). נעדרת תחושת כיוון מוגדר. ולכך היה קשה לי להגיב. יש לא מעט רגעי קסם קולנועי בסרט הזה, אבל הם נפרסים על פני סרט שיש בו גם לא מעט רגעים שלא כל כך הבנתי למה הם כאן, ולמה דווקא עכשיו. וחוץ מזה, סימני ההיכר הקבועים של ברלינר  – טקסטים כתובים על המסך, עריכה קליפית מהירה, שילוב צילומי ארכיון רבים – כל אלו נמצאים גם כאן, אבל נדמה לי שמעיין ההמצאות יבש מהר מאוד כאן. יש יותר מדי פעמים שימוש בצליל מכונת כתיבה. יש יותר מדי פעמים טקסטים כתובים על המסך. נכון, שניהם אינהרנטים לדמות, שהיתה מורה, משורר, ומתרגם – אבל נדמה לי שהשימוש בצלילי מכונת הכתיבה, למשל, הוא מוגזם. הטריק נשחק מהר מאוד. גם המילים הן אלמנט חשוב מאוד בסרט הזה. אבל גם הן נכתבות על המסך, ומופיעות עליו הרבה יותר מדי פעמים.

יש הרבה לב, אהבה, וחוכמה ב"בן דוד רחוק". אבל היעדר תחושת כיוון בעריכה הרחיקה אותי רגשית מהסרט. לא הרגשתי מעורב. אני מבין שהפעם זה היה מכוון, אבל אני לא מתחבר ליצירות מופשטות באופן כללי, ו"בן דוד רחוק", להרגשתי, הוא כזה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

