פרסי אופיר 2013: התחלה

הערב זה מתחיל. סרטים ישראלים חדשים, שרובם לא נצפו על ידי אף אחד, בוודאי לא על ידי הקהל הרחב, יועמדו לשיפוט כמה מאות מחברי האקדמיה הישראלית לקולנוע. במשך החודשיים וחצי הקרובים יוקרנו בפני חברי האקדמיה הסרטים כדי שהם יוכלו להחליט איזה סרט הם רוצים לשלוח לשיפוט האקדמיה האמריקאית לקולנוע (שכן כל עוד הסרט הזוכה הוא אוטומטית הסרט שמייצג את ישראל באוסקר, זה מה שמעניין את רוב חברי האקדמיה). ובכן, צריך לומר: לפני כמה שבועות נודע על שינוי בחוקי הפרס של האקדמיה האמריקאית: מעתה לא עוד ועדה מצומצמת הצופה בסרטים. מעתה כל חברי האקדמיה האמריקאית יכולים להצביע בכל הקטגוריות. פועל יוצא מזה: יתרון גדול לסרטים שעוברים קודם כל בפסטיבלים הגדולים. שהרי כאשר חבר אקדמיה אמריקאית מקבל לביתו ערימה של סקרינרים, הוא יבחר לכלות את זמנו הקצר מול סרט שהוא שמע/קרא עליו משהו, ואילו הם הסרטים שיש עליהם באז ביקורתי, בעיקר מפסטיבלים שזוכים לסיקור ניכר.

ומכיוון שבפסטיבל קאן השנה אין ממש סרט ישראלי מרכזי (חוץ מהסרט של ארי פולמן, שהוא יותר הפקה בינלאומית, ולא מתחרה על האופירים), המסקנה היא שהסרט שיתקבל לפסטיבל ונציה הוא זה שכנראה יזכה גם באופיר השנה.

אבל מעבר לגרוטסקה הזו, אני חייב להודות שהשנה אני עומד על קו הזינוק של הקולנוע הישראלי של 2013 פחות מרוגש משנים קודמות. בהודעות שיצאו לעיתונות לפני כחודש נכתב ש-31 סרטים עומדים לצאת השנה למירוץ לאופיר. בזמן שעבר מאז, עוד לפני שהמירוץ בכלל החל, 3 כבר נשרו: "לווייה בצהרים" המסקרן של אדם סנדרסון ("זוהי סדום", אם כי הסרט הזה אמור להיות אופרה אחרת לגמרי), "משפחה חדשה" של טלי שלום-עזר ("סרוגייט" שהיה בוסרי, אך מספיק רגיש ומעניין כדי ליצור ציפייה לפיצ'ר), ו"מבצע חמנייה" של אברהם קושניר (יוצר דתי עם כריזמה שקטה ואפקטיבית, אם כי, בניגוד לשני האחרים, אין לו סיכוי של ממש, לפחות לא לפני שראיתי את הסרט).

אם כך, אנו עומדים עם 28 סרטים על קו הזינוק (ואני מניח שעוד אחד או שניים ינשרו בדרך). מתוכם כמה בולטים, אבל גם הם כרגע בסימן שאלה מבחינתי.

היציג מכולם הוא "פלאות" של אבי נשר. אחרי ש"פעם הייתי" הנהדר והמרגש סדק את תקרת הזכוכית של האקדמיה הישראלית, שהעניקה לו 2 פרסים (מוצדקים מאין כמותם) עבור המשחק של אדיר מילר ומיה דגן, חשבתי שהסרט החדש ישבור את התקרה הזו, וסוף סוף אבי נשר יזכה לחיבוק לא רק מהקהל הרחב, אלא גם מהממסד. ובכן, אני כבר ראיתי את הסרט. זה לא יקרה. "פלאות" הוא סרט מאוד נחמד, עם תסריט נהדר, וכמה רעיונות טובים, אבל הסרט נשאר בגבולות הנחמד, ולא מתעלה מעבר לכך. באדיבות ההצלחה הקופתית הצפויה, סביר להניח ש"פלאות" יהיה הסרט שיוביל במספר המועמדויות, אבל הוא יהיה המפסיד הגדול של הטקס השנה (ע"ע "העולם מצחיק" מהשנה שעברה. בכלל, לאקדמיה הישראלית יש תכונה כזו, של רצון להשפיל. הם עשו את זה גם לניר ברגמן ול"דקדוק הפנימי" היפהפה שלו).

עוד סרט מסקרן ונחשב השנה הוא "לצוד פילים" של רשף לוי. גם כאן צפויה לו הצלחה קופתית, אבל כאן אני חושש מתסמונת "הדילרים". בשנה שעברה זו היתה אולי האכזבה הגדולה ביותר של הקולנוע הישראלי: המון שמות מוכשרים היו קשורים בפרויקט הזה, ואיכשהו הוא התחרבש. כמו "הדילרים", גם "לצוד פילים" הוא קומדיה. אני מקווה שבניגוד ל"דילרים" הוא גם יצליח להצחיק. ועל כל מקרה, הוא אמור להיות סרט יוצא דופן מאוד בכדי לכבוש מקום ברשימת המועמדויות. אני מאוד מקווה שהקומדיה החדשה של רשף לוי תהיה מוצלחת אבל כרגע קשה לי לראות חוצה את הקו, וכובשת גם את אוהבי הקולנוע האיכותי יותר (ר"ל: קשה לי לראות את הסרט הזה הופך לגורם משמעותי בפרסי האופיר השנה)

ומהצד הרציני יותר של הקולנוע יש לנו השנה את "שש פעמים" ואת "הנוער". את "שש פעמים" כבר ראיתי ומאוד אהבתי (כתבתי עליו כחלק מהדיווח מפסטיבל חיפה). סיוון לוי מועמדת מרכזית לפרס השחקנית. אבל מעבר לכך, האם חברי האקדמיה לא ימצאו את הסרט הזה קשה מדי על מנת לתת לו נוכחות מסיבית במועמדויות (ואולי בפרסים)? כנ"ל לגבי "הנוער" שטרם ראיתי. שני הסרטים האלו כבר הוקרנו בחו"ל ("שש פעמים" זכה בפרס בפסטיבל סאן סבסטיאן בשנה שעברה, ויצא עם ביקורות מהללות מטרייבקה שאך זה הסתיים. "הנוער" הוקרן בברלין, ויצא עם ביקורות חיוביות, אם כי לא מתעלפות), והשאלה היא אם מפיקי ומפיצי הסרטים האלו יוכלו למנף את הבאז הזה לכדי קמפיין. אם כן (ואם "הנוער" אכן יענה על הציפיות) הם ישחקו תפקיד מרכזי באופירים השנה.

חוץ מ"שש פעמים" ו"פלאות", ראתי כבר עוד 3 סרטים מתוך ה-28: את "בננות" ראיתי ומאוד סימפטתי, אם כי אני לא רואה שום סיכוי שהסרט הזה יעשה משהו באופירים (הוא פשוט קליל ואוורירי מדי. אולי רק עיצוב אמנותי. ערד שאואט. מדהים הבחור הזה). את "להישאר בחיים" (זיתון) של ערן ריקליס ראיתי ויצאתי מסויג למדי ממנו. אני לא חושב שיש לו סיכוי של ממש. ול"אני ביאליק" של אביב טלמור (רעיון נהדר, ביצוע פחות) ממש אין סיכוי.

אז מה נשאר?

סרט חדש ומסקרן של יוסף פיצ'חדזה ("סוכריות") ושל הצמד תדמור-נתיב ("הבן של אלהים"), וגם "מקום בגן עדן" של יוסי מדמוני. פיצ'חדזה נעדר הרבה שנים מעשייה, והוא מסקרן, אם כי דבר לא ידוע על הסרט החדש. תדמור ונתיב הוכיחו בעבר יכולות בימוי ניכרות, אבל סרטיהם (ביחד ובנפרד) לא באמת השאירו חותם על האופירים ("מבול" היפהפה של גיא נתיב היה מועמד, אבל לא זכה). ועל "מקום בגן עדן" של יוסי מדמוני יש דיבור כעל סרט עם תסריט נפלא, אבל אני קצת מודאג, כי גם סרטו הקודם של מדמוני התבסס על תסריט טוב ועל שחקן ראשי מרשים (ארז קו-אל כתב וששון גבאי שיחק ב"בוקר טוב אדון פידלמן". בחדש מדמוני בעצמו כתב, ואלון אבוטבול מוביל את הקאסט), ומאותו סרט קודם יצאתי מסויג למדי.

ויש את אלו שמחכים מאחורה להפתעה. "מי מפחד מהזאב הרע" עושה קולות של משהו שונה לגמרי מ"כלבת", אם כי אני לא רואה את הסרט הזה באמת מאיים על האופיר. "ההיא שחוזרת הביתה" מסקרן אותי, אבל נדמה לי כסרט קטן מדי (טלי שרון לפרס השחקנית?), ואולי  גם "פלסטלינה" של וידי בילו (שני האחרונים מעניינים אותי כנציגי הקולנוע הנשי הישראלי).

ועדיין – יש לא מעט סרטים מעניינים השנה, אבל אף אחד מהם לא נדמה כ"מדהים", "נפלא", "גדול מהחיים". אבל הכל כאן ועכשיו, לפני שראיתי את (רוב) הסרטים. מהערב מתחילות ההקרנות. אני אשתדל לראות כמה שיותר, ולנסות לעקוב אחרי מה שקורה בקולנוע הישראלי של 2013.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

* על קו הזינוק, ב-13/05/13, אני זורק כבר מעכשיו הימור מאוד לא מבוסס: "מקום בגן עדן" יתקבל לונציה, יזכה לביקורות חמימות (אם כי לא לפרסים), ויזכה גם באופירים (אבל לא בסוויפ).

4 מחשבות על “פרסי אופיר 2013: התחלה

  1. מציע לשים עין על "בית לחם", אחד הסרטים הישראלים הטובים שראיתי בשנים האחרונות.

  2. הנה כמה ביקורות שפורסמו ברחבי העולם על הנוער בעיתונים צנועים כמו ורייאטי ולה מונד (בצרפתית). לעניות דעתי דווקא די מתעלפות.

    כמו כן הסרט אוזכר גם בניו יורק טיימס כאחד הסרטים המעניינים ביותר שהוקרנו בפסטיבל ברלין האחרון. ויש גם דוגמאות נוספות.
    מעבר לכך… מסכימה כי יש הרבה סרטים מעניינים השנה באקדמיה, אבל אני מצפה שכמה מהם בהחלט יהיו נפלאים וגדולים מהחיים.

  3. האם ראית את "מקום בגן עדן? אם לא, אז מחכה לך הפתעה נעימה. הוזמנתי להקרנה מוקדמת והתרשמתי לטובה.

  4. האמת מבצע חמניה סרט מצויין !! ראיתי אותו בהקרנה מוקדמת והופתעתי מהתוכן ומהסרט.(חיפשתי עכשיו בגוגל אם יש עוד ביקורות) נראה לי שאתה תאהב..

כתיבת תגובה

