פרסי אופיר 2013: מפריח היונים

לפני 12 שנה היה סרט ישראלי אחד דובר גרוזינית שהיווה תופעה מאוד יוצאת דופן. היום, בישראל של 2013, סרט ישראלי שאינו דובר עברית כבר אינו דבר מוזר בעיניי. ישראל של היום שונה מאוד מאז. העם של היום הוא עם של קיבוץ גלויות שאינו מפחד להחצין את הסממנים השונים של כל עדה. וכך יש סרטים ישראלים ברוסית, גרוזינית, ערבית, וכמו "מפריח היונים", ערבית-עיראקית.

זה לא שיש לי דברים רעים במיוחד להגיד על "מפריח היונים", אבל העובדה היא שבמשך הסרט כולו ישבתי מנותק. לא הצלחתי להתחבר לסרט עצמו. יש בו משהו אנכרוניסטי לטעמי. כאילו יש בו דיון בציונות שאבד עליו הכלח. העם בישראל של 2013 דורש צדק חברתי. חברה ישראלית כבר יש. עכשיו צריך שיהיה בה צדק. אבל "מפריח היונים" חוזר לדיון הציוני. האם היהודים בגלות צריכים להישאר בגלות, נאמנים לעם השולט, או לעלות לישראל. ואני, ישראלי צבר שכמותי, אין לי שום דרך להתחבר לדיון הזה בישראל של 2013.

מה גם שאין ממש דמויות ב"מפריח היונים".  יש מניפסטים פוליטיים מהלכים. והדמות המרכזית שבאמצע, היא דמות שמנסה לשמור על נייטרליות. להפריח יונים של פיוס. אבל אי אפשר להישאר נייטרלים באקלים הפוליטי שבו הסרט מתקיים. העניין הוא שאין ממש שום דבר אחר בסרט הזה. רק פוליטיקה. וכשיש כבר נסיון ליצוק חיים אל תוך הדמויות האלו זה מרגיש מלאכותי ושתול (סצינת בית הזונות המאולתר, למשל, מביכה במיוחד).

בכלל, "מפריח היונים" של בבימויו של נסים דיין הרגיש לי כמו הצגת תיאטרון מצולמת. נכון, יש כאן לא מעט לוקיישנים, אבל כל סצינה מועמדת כך שתמצה את היכולות של השחקנים (שעושים עבודה טובה כולם), אבל באף רגע לא היתה לי הרגשה של מציאות. הכל הרגיש לי מבוים. הרגיש לי כמו סרטים הוליוודיים ישנים שצולמו באולפן, מזייפים את רחובותיהם של ערים מזרחיות ("קזבלנקה" הוא הטוב שבהם). משהו ב"מפריח היונים" הרגיש לי מלאכותי מדי.

הסרט הזה הוא הומאז' לתרבות יהודי עיראק. אז תרבות יש כאן הרבה – מנהגים, מאכלים, ושפה – הכל בשפע. אבל אין לי דמויות שדרכן אוכל לחיות את התרבות הזו. וזה הפספוס של "מפריח היונים" לטעמי.

אני מניח שהשחקנים של הסרט יהיו ברשימת המועמדויות של חברי אקדמיה רבים: יגאל נאור מרשים בכריזמה שלו, וגם דניאל גד ויסמין עיון האלמונים עושים עבודה יפה (בנוסף לקאסט רחב נוסף של שחקנים, אורי גבריאל הנהדר בראשם, שלא הוגשו ע"י מפיקי הסרט לשיקול האקדמיה), אבל נדמה לי שהסרט בכללותו לא ישאיר חותם משמעותי על תחרות האופיר, או בכלל (בטח לא כמו הסרט ההוא, שדיבר גרוזינית).

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

8 מחשבות על “פרסי אופיר 2013: מפריח היונים

  1. סרט שעוסק ביהודים ודובר כולו ערבית עוד לא נעשה כאן, ערבית זה לא גרוזינית, זה לא אידיש, זו שפת האוייב
    האם ההבדל לא ברור? הסרט עושי נפלא, התרגשתי ממנו, לא הייתי מנותקת לרגע, ראוייה לציון עבודת המשחק.
    לא היה ולו שחקן אחד רע. כולם שיחקו נפלא, אהובה קרן שזה תפקיד חייה, יגאל נאור שבכל דמות מביא עולם מלא, וגם הצעירים. אם הסרט נעשה רק עכשיו, נראה לי שיש לכך סיבות מעניינות, אבל לא זה המקום לדון בהם.
    סרט נפלא!!!

  2. מסכימה עם כל מילה של איתן שוויץ. הסרט באמת עשוי מידי. מניפסטי מידי. גלוי מידי ושטוח מידי. אין רבדים של יותר מפרשנות אחת לכל מהלך.צדק הכותב. אין דמויות. יש מניפסטים מהלכים

  3. לכל אורך הסרט הייתה לי תחושה של מאמץ ,כמו חיפשתי משהו גם כשמצאתי סיבה ברורה ומוצדקת בזרימת העלילה… ולצערי לא מצאתי . סרט מלא – מידע הסטורי , גיוון אנושי, שחקנים – ובאותו זמן ( ולצערי כי אוהבת את ניסים דיין האדם והמורה ) כן , לצערי , ריק מזיק החיים .

  4. סרט שלם שמדבר ערבית זה לא כמו אידיש או גרוזינית או כל שפה אחרת. ערבית זו שפת האוייב שלנו, וסרט שלם שמדבר ערבית טרם היה כאן. ז

  5. נראה שיש כאן ביקורת אישית כלפי הבמאי וגם מסתבר שפרסי אופיר הם לא מדד לכלום. נסים דיין לא קיבל הכרה בזמן אמת על אף אחת מהיצירות שלו ועכשיו סוף סוף זוכה לעדנה (למרות שהיום כל סרטיו נחשבים לקלאסיקות ישראליות). עם כמעט 30 אלף צופים בפחות מעשרה ימים, כנראה שבכל זאת הסרט מדבר לקהל…

  6. ראיתי את הסרט בבית קולנוע והייתי מוקף באנשים מכל הגילאים והעדות (האולם היה מלא) כולם יצאו עם דמעות בעיניים ונפעמים. כנראה שהריחוק הזה שאתה מדבר עליו שמור למבקרי הקולנוע. הסרט מרתק ומרגש וחבל שאין עוד סרטים ישראלים כאלה .

  7. רואים שאתה לא מבין כלום וגם האנשים שנותנים פרסים לא מחוברים לשטח. חיים להם באיזה שהוא משרד וחושבים שהם מבינים משהו.כנראה שלא.הסרט כמו גם הספר מעולה,מרגש.לוקח את הצופה לעולמות שלא הכיר ומרגש אותו.השחקנים והבימוי והצילום,להתעלף!!!!!!!!!!!! כל מי שלא ראה לרוץ ולקחת את ההורים ,בטח אלה שדוברי השפה.

להשאיר תגובה

