לא: סרט מכוער

כשהלכתי לראות את "לא", ידעתי עליו כמה דברים

* שהוא הוקרן בפסטיבל קאן של השנה שעברה, וזכה לביקורות מצוינות בעיתונות העולמית.

* שהביקורות האלו דחפו אותו עד למועמדות לאוסקר הסרט הזר (שם הוא הפסיד ל"אהבה" של מיכאל האנקה)

* שהבמאי של "לא" ביים בעבר את "טוני מאנרו", סרט שראיתי לפני כמה שנים בפסטיבל חיפה. ושנאתי אותו.

* שהאסטתיקה של סרט מכוערת, כאילו כדי להתאים את מראה הסרט למראה חומר מצולם משנות ה-80, התקופה שבה מתרחש הסרט.

אם כך, להקרנה של "לא" באתי חושש מאוד מקטסטרופה, אבל גם מוכן לתת לו הזדמנות, כי גם בארץ התחילו להתלהב מהסרט הזה. אבל בסוף מסתבר שהאינטואיציה שלי לא הכזיבה גם הפעם. מדובר לא רק בסרט מכוער, אלא ממש ממש לא טוב, ואפילו משעמם לפרקים.

המראה של הסרט אכן מכוער. אני לא בדיוק מבין איך הוא מצולם, אבל הוא נראה כמו הום מובי. הצבעים נמרחים על המסך, איכות התמונה ירודה בכוונה. עד כמה שאני מבין, פאבלו לאראין הבמאי הכניס לסרט גם חומר מצולם אותנטי משנות ה-80, והוא רצה לערבב את החומר הפיקטיבי ואת החומר האמיתי בצורה שלא נבחין מה המומחז החדש ומה המקורי. וזה עובד, אבל אלי זה עבר יותר כמניירה של במאי, ולא כמכשיר דרמטי אפקטיבי.

איכות תמונה ירודה. ככה נראה כל הסרט. "לא".

איכות תמונה ירודה. ככה נראה כל הסרט. "לא".

"לא" מבוסס על סיפור אמיתי של פרסומאי שמתבקש לעבוד על קמפיין פוליטי. מדובר בקמפיין גורלי, כזה שעשוי לשחרר מדינה מדיקטטורה. והפרסומאי מביא אותה ברעיון שנראה לאנשי תנועת ה"לא", מתנגדי המשטר, כמהפכני: להפוך את הקמפיין מכזה שמבכה את העבר לכזה שחוגג את העתיד. כי צ'ילה, המדינה שבה מתרחש הסיפור, מוכנה היום לעתיד. כך מוכר הפרסומאי משקה, ובאותם מילים גם רעיון פוליטי. הסיפור מרתק, והתסריט מעניין, אבל הבימוי רופס. הרעיון הזה מופיע כבר בסצינה הראשונה של הסרט. כיתוביות רקע הסטורי פותחות את הסרט, ואז הסצינה הראשונה, בה אומר הפרסומאי את המילים שמוכרות מוצר. ואז הוא מקרין את קמפיין הפרסום שלו ל…Free, משקה מרענן חדש. כלומר: מדובר בסצינה אירונית, הומוריסטית. אבל היא נמשכת ה-ר-ב-ה מעבר לאורך הנשימה שלה. היא ארוכה ומעייפת. היא חסרת קצב. חסרת מוסיקה. חסרת חיים. אנמית.

וכמוה כל הסרט.

במהלך הצפייה חשבתי למה בעצם מפריעה לי כל כך אסתטיקת הצילום המכוערת הזו. הרי אני אוהב סרטי דוגמה דנים. גם הם נראים מאולתרים כאלו. אבל אני חושב שלא מדובר באיכות הצילום בלבד. אני חושב שבדוגמה הדנית יש משהו משוחרר מאוד. משהו שמכוון מאוד דרמטית, שמשרת את התסריט ואת השחקנים, ומוותר על יופי ויזואלי. אם השחקנים לא צריכים להיות מודאגים בקשר לאיפה הם צריכים לעמוד כל רגע כדי שהמצלמה תצלם אותם 'נכון', אז הם גם משוחררים להתרכז אך ורק ברגע הקולנועי-דרמטי שבתסריט (ולכן הופעות המשחק בסרטים שכאלו בד"כ יוצאות דופן באיכותן). פאבלו לאראין, הבמאי של "לא", הוא במאי עם יכולות דרמטיות מוגבלות לטעמי. במקום לשחרר, הוא מנסה להקפיד על טקסט ועל מיזנסצינה. ולכן כל צורת הבימוי שלו הרגישה לי מעושה, מלאכותית, מזויפת, מנייריסטית. ואז גם כל הויזואליה המכוערת התחילה לכאוב לי בעין. אני מסוגל לעכל כיעור ויזואלי אם הוא משרת איכות דרמטית. ללאראין אין חוש דרמטי, והוא מפספס כמעט כל אפשרות לרגש.

גם גאל גרסיה ברנאל, מהמובילים בשחקני הקולנוע העולמי, מפגין ב"לא" הופעה אנמית, שקטה מדי. מלבד שוט אחד שבו הוא סוף סוף מזיל דמעה, בשאר הסרט הוא נראה כאילו דבר אינו נוגע בו. גם כאשר הקמפיין מתקדם, גם כאשר איומים מתחילים להגיע – הוא לא מראה דבר.

וכך סרט שהיה יכול להיות מרתק מוכשל ע"י בימוי מלא חשיבות עצמית ומנייריסטי. פספוס עצום. למרות כל הפרסים והאהבה הביקורתית שהסרט מקבל אני מציע לבוא לסרט בחשדנות רבה (אם בכלל. יש עכשיו סרטים הרבה יותר טובים על המסכים בישראל). בכלל, במקום לבזבז שעתיים מתסכלות, אני מציע להקדיש 2 דקות ולהיכנס ללינק הזה. זהו סרטון הפרסומת המקורי ל"לא" (שמופיע גם בסרט עצמו). שתי דקות של שמחה ותקווה ("צ'ילה, האושר בפתח" – כך הוא נפתח) עדיפות על שעתיים עייפות של "לא".

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “לא: סרט מכוער

  1. שלום איתן,
    הכותרות שלך הן נוראיות בעיני ולא לעניין. סרט מכוער.. סתם סרט.. מה נסגר?
    זה לא מקצועי, ולא ענייני, ומי שמבקר קולנוע צריך להיות רגיש לסרטים ולא לכתוב ביקורות ילדותיות..
    זה כמו שאכתוב אתה סתם מבקר קולנוע.. ביקורותייך מכוערות וסתמיות.. לא לעניין נכון?
    עשית פעם סרט בחייך? אני נעלבת בשביל הבימאים והצוות של הסרטים וכן על אף שאינם ישראלים..
    תנסה להיות יותר קוהרנטי
    תודה

להשאיר תגובה

