לצוד פילים: סרט קיץ בבריכה (של השולטן)

היום נפתח פסטיבל ירושלים. וסרט הפתיחה שלו יהיה הסרט הישראלי "לצוד פילים". לי אף פעם לא יצא להיות בהקרנה המיוחדת הזו בבריכת השולטן (וגם היום לא יצא לי), אבל נדמה לי שבחירת הסרט הפעם היא בחירה מצוינת. אין כמו אלפי אנשים צוחקים בבת אחת. ו"לצוד פילים" הוא קודם כל סרט מצחיק. ממש מצחיק. ואני מתאר לעצמי שההקרנה הערב תהיה מוצלחת במיוחד.

אבל צריך להגיד כמה דברים נוספים על "לצוד פילים", כי במקביל הוא יוצא היום להקרנות מסחריות ברחבי הארץ.

רשף לוי עושה הרבה דברים. המון. הוא סטנד-אפיסט. והוא אחראי על "הבורר". והוא כותב לתיאטרון. והוא גם מביים לקולנוע. וכל זה לוקח זמן. כך קרה שמאז סרטו הקודם, "איים אבודים", עברו 5 שנים. אבל עכשיו מגיע "לצוד פילים". וזה אחלה סרט.

היתה לי בעיה עם "איים אבודים". כן, הסרט היה הצלחה, אבל להרגשתי רשף לוי הוא קומיקאי מוצלח, אבל במאי דרמטי קלוש. "איים אבודים" נטה יותר לדרמה, והוא לא ריגש אותי. "לצוד פילים" נוטה הרבה יותר לקומדיה. והוא מוצלח. ברובו.

רשף לוי מנסה להניח יסודות דרמטיים ל"לצוד פילים". יש באמצע הסרט סצינה אחת יפהפיה בה ששון גבאי מוציא את גופה של אשתו השרויה בקומה מהמיטה, שם שיר של חוה אלברשטיין, ורוקד איתה. סצינה עדינה, יפהפיה ומרגשת. והסצינה הזו רק מדגישה את הפספוס של שאר הסצינות הדרמטיות בסרט. כשרשף לוי נדרש לרגעים דרמטיים, הוא לוחץ בכוח. המוסיקה דרמטית מאוד. האירועים קשים. ואני נרתע. זה יותר מדי. מוגזם מדי. לא בשפה של הסרט. מה גם שמשום מה הסרט בוחר באסטרטגיה של סיפור הסרט דרך פלשבקים של הדמויות המשתתפות, המביטות אחור אל האירועים. אלו חלקים מיותרים שעשויים לא טוב, והם תפורים אל החלק המרכזי של הסרט בתפרים גסים. בנוסף, יעל אבקסיס, בתקפיד אימו של הנער, היא החוליה הרצינית של הסרט. ולמרות שהיא שחקנית מעולה בד"כ, משהו בטון הלא ברור של הסצינות שבהן היא משתתפת פוגע בהופעה שלה, והיא (והסרט) יוצאים נפסדים.

אבל אז הסיפור מתרכז בשני זקנים בבית אבות: מוני מושונוב וששון גבאי. הם עושים את הסרט.

קומדיה זה שני דברים: כתיבה מוצלחת, אבל גם, ובעיקר, טיימינג. וששון גבאי ומוני מושנוב מציגים כאן הצגה קומית מושלמת. בדיוק מופתי ששמור רק לשחקנים ותיקים כמוהם, הם מבצעים את הרפליקות שלהם בצורה נפלאה, סוחטים עד הסוף את המיץ הקומי מהסיטואציות שרשף לוי כתב עבורם. לקראת סוף הסרט יש אפילו סצינה אחת מצחיקה-עצובה שמושונוב מבצע בדרך שמוכיחה שהוא אחד הגדולים שיש היום בארץ. וששון גבאי גם הוא מופלא בתפקיד הסב הממורמר הקם לתחייה כשרעיון שוד הבנק קורם עור וגידים.

(והערת צד: מיכאל מושונוב, הבן, זכה בפרס האופיר של האקדמיה הישראלית על הופעתו ב"איים אבודים", סרטו הקודם של רשף לוי. אני מהמר שמוני, האב, ייקח פרס אופיר השנה על הופעתו ב"לצוד פילים". הוא אדיר כאן)

ופטריק סטיוארט.

פטריק סטיוארט, מוני מושונוב, ששון גבאי, וגיל בלנק הולכים לצוד פילים.

פטריק סטיוארט, מוני מושונוב, ששון גבאי, וגיל בלנק הולכים לצוד פילים.

הרעיון המקורי של רשף לוי היה להביא לכאן את ג'ון קליז. הוא פרש ברגע האחרון, ובמקומו הגיע סטיוארט. אני חושב שמעז יצא מתוק. קשה לי לראות איך קליז היה מגלם את הדמות הזרה והמוזרה הזו יותר טוב. סטיוארט מביא ל"לצוד פילים" את הרקע השייקספירי שלו, אבל הוא פתוח מספיק כדי לגחך על עצמו. הוא נהנה מאוד מההומור העצמי שלו, ואני נדבק ממנו בהנאה שלו.

וכך אני הלכתי עם שלוש דמויות מטורללות לכל אורך הסרט. שלוש דמויות שנהנות ממה שהן עושות, וההנאה שלהן מידבקת. הילד עושה עבודה סבירה, רשף לוי גם הוא עושה עבודה סבירה (ר"ל: בעיקר לא מפריע לשחקנים לשחק, ורק מכוון אותם בפיין טיונינג), הצילום של ירון שרף חוגג את העיר ירושלים כמו שמזמן לא נראתה על המסך, והסרט זורם בחלקלקות בגרון ברובו, כמו ארטיק קרח מרענן ביום שרב.

סרט כיפי ומושקע, מצחיק ומשעשע, גם אם לא שלם ומושלם. בידור מומלץ ליום קיץ חם. וישראלי שלא מבייש את הפירמה. מומלץ.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

3 מחשבות על “לצוד פילים: סרט קיץ בבריכה (של השולטן)

  1. מסכים עם כמעט כל מילה – בעיקר העניין עם יעל אבקסיס, שחקנית נפלאה כמעט תמיד, שפשוט עושה כאן עבודה איומה. חלק מהבעיה נטועה עוד בשלב התסריט עם הדמות הזאת.
    אם היה בארץ פרס הראזי, אבקסיס הייתה יכולה בקלות להתמודד על הפרס עם אפרת גוש ב"פלאות".
    ולמרות שגם אני נהנתי וממליץ על סרט זה, הפריעו לי חורים בעלילה, או סתם פרטים לא אמינים, בעיקר סביב שוד הבנק. גם מרבית הסצנות עם הילד לא היו טובות בעיני.
    ובכל זאת, סרט חביב מאוד ומושקע.

  2. זאת הביקורת נכי ראויה שקראתי עד כה על הסרט, כל הכבוד איתן שאתה לא מחריב עולמות במילותייך

  3. איתן היי
    זאת יעל פיטי סוכר
    קראתי את הביקורת שלך
    אכן כך, אני מסכימה לכל מילה שלך

להשאיר תגובה

