פסטיבל ירושלים 2013: מצולות

בשביל סרטים כאלו יש פסטיבל קולנוע. בשביל סרטים כאלו שווה לעזוב הכל, לנסוע לעיר זרה, ולראות סרט שכמעט ואין סיכוי שיגיע להקרנות מסחריות. ועדיין זה סרט נהדר, מרגש, ומרשים ביותר.

בלתזאר קורמקור היה הבטחה עצומה. לפני יותר מעשור הוא עשה סרט חצןף, מצחיק, ומרתק שנקרא "ריקאוויק 101". סיפורו של בחור צעיר המתאהב במאהבת של אמא שלו. סרט שנשמע ונראה כמו אלמודובר באיסלנד. ועם אחת השחקניות הקבועות של אלמודובר המוקדם – ויקטוריה אבריל. וכמו כל דבר אירופי מוצלח ומצליח, הוליווד מיד חוטפת אותו ומביאה אותו אליה. וכמו כל דבר אירופי מוצלח ומצליח, הוליווד מחרבת את הקריירה של בניה הטובים ביותר של היבשת הישנה.

אז בשנה שעברה חזר קורמקור הביתה, לאיסלנד. והוא עשה את "מצולות", הסרט שאיסלנד שלחה בשנה שעברה לאוסקר (הוא עבר את הסינון הראשוני, והיה אחד מתשעת הסרטים האחרונים שנשקלו ע"י האקדמיה האמריקאית, אבל בסינון הסופי הוא לא הגיע לחמישייה שהיתה מועמדת לאוסקר).  וכיאה להבטחה שהוא היה, וכיאה לאדם שהציג רוח חדשה שנגנבה ממנו בשנותיו בגלות, הוא בא ומספר סיפור על הרוח האנושית.

מבוסס על מקרה אמיתי זהו סרט על אדם השורד טביעה של ספינת דיג, וניצל בעור שיניו. והסרט הזה מקדש את הרוח האנושית שהצילה את חייו של האיש, שעשתה את הבלתי אפשרי בקור מקפיא ובתנאים דמיוניים. ובלתזאר קורמקור ניגש לעשיית הסרט נחוש אבל לא נמהר.

קורמקור מביים את הסרט כאילו בקורקטיות. אבל רק כאילו. הצילום כהה מאוד, ועדיין ניתן להבחין בפרטים. הכל חשוך ועדיין האדם שורד. קורמקור לא מתפתה לאקסטרוגאנזה קולנועית סטייל "טיטאניק" (הטביעה) או "חיי פאי" (ההישרדות). גם בקטעים שבהם האדם הנאבק על חייו מתפלל לאלוהים מצליח קורמקור להימנע מדידקטיות, מלכודת שגדולים ממנו נפלו בה (אנג לי לקח אוסקר על "חיי פאי", סרט יפהפה אבל דידקטי על מציאת אלהים בתנאים קשים).

הבמאי נצמד לתודעתו של האדם הבודד הניצב מול איתני הטבע. כמו טום הנקס על אותו אי בודד, גם כאן הגיבור מוצא יצור לדבר איתו (טום הנקס דיבר עם כדור בייסבול. הגיבור של "מצולות" מדבר עם שחף). כמו הגיבור של "127 שעות", גם כאן הגיבור נזכר באימו, בחבריו, במי שאולי יכולה להיות אהובתו. אבל בניגוד לדני בויל, הבמאי של "127 שעות", קורמקור לא משתולל. המוסיקה שקטה, מגיעה מלמטה. הזכרונות מרגשים, אבל לא דופקים בראש.

זהו הניצול. מתוך "מצולות"

זהו הניצול. מתוך "מצולות"

קורמקור מציג ב"מצולות" תצוגת בימוי בטוחה בעצמה, שקטה, ומאוד אפקטיבית. דווקא הניגוד בין הסיפור הגדול מהחיים והדרך המאופקת שבה הוא מוגש – דווקא דרך הבימוי הזו מעצימה את הרגש וההתפעלות מהרוח האנושית הנושאת את גיבור הסיפור אל מעבר ליכולות גופניות הניתנות לדמיון אל עבר חוף מבטחים. כך שקורמקור אכן משתמש במניפולציות רגשיות, אבל העובדה שהוא לא דופק אותן בראש מצליחה לחבר אותי לדמות הראשית בצורה חזקה.

בשליש האחרון של הסרט יש קצת נפילת מתח. כשהכל חוזר לשיגרה, הניצול הופך לליצן המוצג בתקשורת כגיבור לאומי בעוד שהוא רק רוצה לחזור לאלמוניות, לפשטות, לחיות את חייו, לעבוד כדיג על סירת דיג. הוא מרגיש בעיקר מבוכה, וגם אני מרגיש את זה איתו, כשהוא נלקח לסדרת בדיקות כאילו היה עכבר מעבדה. לא מספיק שהוא סבל במעמקי הים הצפוני הקפוא, הוא סובל עכשיו באמבטיית קרח בתנאי מעבדה תוך כדי שרופאים מנתחים את קריאת מדי החום המחוברים לגופו. המדע לא מצליח להבין את הכוח של אותה רוח אנושית שהצילה אותו. החלק הזה של הסרט מתמשך קצת יותר מדי, והרעיון מועבר בצורה קצת מקרטעת. אבל זהו חלק קטן של הסרט והוא לא פגע ממשית בחוויית הצפייה שלי בסרט.

וצריך לומר עוד כמה מילים על אחד, אולאפור דארי אולאפסון. רק אתמול הוא זכה בפרס המשחק בפסטיבל קארלובי-וארי 2013 על משחקו בסרט חדש שנקרא XL. ואכן, האולאפסון הזה הוא דובי שמנמן עם נשמה אנושית חמה. ב"מצולות" הוא מופנם ונוגע ללב, ודווקא בגלל שהוא לא השרירן ההוליוודי הטיפוסי, דווקא בגלל זה סיפור ההישרדות שלו אנושי כל כך, מרגש כל כך.

מאוד כדאי לנסות לתפוס את הסרט הזה בפסטיבל ירושלים 2013.

הקרנה נוספת של "מצולות"

בשבת, ה-13/07.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s