פסטיבל ירושלים 2013: אינשאללה

בעיה, הסרט הזה.

בעיה מכיוון שלטעמי הוא קולנוע מצוין ואפקטיבי מאוד. מרגש ומדמיע עין ומבוים ברגישות וערוך נהדר ובעיקר משוחק מצוין.

בעיה מכיוון שלהבנתי הוא תומך במאבק הפלסטיני המזוין. תומך בפיגועי התאבדות. או לפחות מבין אותם.

רופאה קנדית מתנדבת במחנה פליטים פלסטיני מעבר לגדר ההפרדה. ראשית לא הבנתי למה כל פעם היא חוזרת לישראל לישון. אין איזה מלון בשבילה ברמאללה (שרחובותיה מצולמים גם הם לסרט)? אבל נגיד שאני מקבל את הגליץ' התסריטאי הזה. הרופאה עוברת כל יום במחסום בבוקר לפלסטין, ובערב חזרה לישראל. במחסום היא פוגשת חיילת צעירה שהיא גם השכנה שלה (סיוון לוי, שחקנית שמתחבבת עלי עם כל הופעה שלה. פגשתי בה אתמול לפני ההקרנה והכנתי אותה לכך שפרס האופיר עם שמה על הופעתה ב"שש פעמים" כבר בעצם מוכן ומחכה לה). השכנה הזו מנהלת עמה שיחות נפש, וגם יוצאת איתה לבלות. השכנה הזו היא הדילמה הישראלית: "זו לא המלחמה שלך", אומרת הישראלית לקנדית, ו"גם אני לא ממש רוצה להיות פה, במלחמה הזו, אבל אני, אין לי ברירה". הקנדית שואלת את הישראלית על הסבל הפלסטיני הנגרם במחסומים, והישראלית אומרת שאין מה לעשות, אלו הנהלים במחסומים, והיא חייבת לעשות את העבודה שלה. "תתפטרי מהעבודה הזו" אומרת הקנדית. "זה לא עובד ככה" אומרת הישראלית.

אבל זה קל מדי. הסרט מתרכז בעיקר בצד הפלסטיני. במחנה הפליטים שבו דרך קבע ילדים נוברים בערימות הזבל הסמוכות לגדר ההפרדה. בחיילי צה"ל המרכזים את כל הגברים הפלסטינים במגרש פתוח כדי לחפש מבוקש. ובעיקר בסבלה של אשה פלסטינית אחת, שמקבלת מכה אחר מכה אחר מכה. הסרט מיטיב לתאר את החיים הקשים שלה דרך העיניים של הזרה. הלב יוצא אליה והדמעות זורמות כמים. ועדיין, האם כל זה הצדקה לפיגוע התאבדות שמגיע בסוף (שהוא גם ההתחלה)?

אוולין ברושו מיטיבה לגלם את הרופאה הקנדית שנקלעת לסכסוך לו לה, ומנסה תוך כדי הסרט למצוא קצת אנושיות, קצת חמלה אצל הסובבים אותה. היא לא מפה, ולכאורה נייטרלית, אבל במהלך הסיפור היא תמצא את עצמה נסחפת אל הסכסוך כמעט בעל כורחה, תהפוך מפסיבית לאקטיבית (את ברושו אפשר לראות בימים אלו ב"קפה דה פלור", הסרט הטוב ביותר לטעמי שמוצג כרגע על המסכים בישראל. היא משחקת שם את אהבתו החדשה של הדי-ג'יי). יוסף סוויד מרשים כתמיד, ועל סיוון לוי הנהדרת כבר דיברנו. קצת הפריע לי שאת האירועים האלימים הבמאית הקנדית לא מראה (נשמע פיצוץ, אבל לא נראה. ילד נדרס, אבל המצלמה מתרכזת בג'יפ הצה"לי, ולא בילד). אם כבר, אז כבר.

הרופאה הקנדית מדברת בטלפון נעל עם בעלה של הפלסטינית, הכלוא בישראל. מתוך "אינשאללה"

הרופאה הקנדית מדברת בטלפון נעל עם בעלה של הפלסטינית, הכלוא בישראל. מתוך "אינשאללה"

אני מבין למה הסרט הגיע למועמדויות לפרסי האקדמיה הקנדית. יש בו כמה וכמה סצינות יפהפיות. סצינות אינטימיות ומרגשות שבהן הרופאה מסתחבקת עם הצד האחד, או עם השני. ויש בו גם סצינות עוצמתיות, כאשר ההסתחבקות הזו, הידידות הנרקמת בין הרופאה הקנדית ה'נייטרלית' לבין מי משני הצדדים – כאשר הידידות הזו מגיעה לרגעי המבחן. אבל תוצאות המבחן הן פיגוע התאבדות. ואם אני עובר עם הפלסטינים את הסבל שלהם, מרגיש אותו, בוכה איתם, ובסוף מקבל פצצה לפנים בצורה של פיגוע התאבדות – את זה אני לא יכול לקבל. אין הצדקה לדבר שכזה. גם אם צה"ל לא צודק תמיד. גם אם נעשות עוולות במחסומים לפעמים. אין הצדקה לפיגועי התאבדות. אין. ואני מרגיש ש"אינשאללה" הוא נסיון לתת הצדקה שכזו.

וזו הבעיה שלי עם הסרט. הוא מרגש. הוא קולנוע מצוין. והוא מצדיק טרור, או לפחות מבין אותו. שלא כמו סרט מצוין אחר שהיה מועמד לאוסקר, "גן עדן עכשיו", שהציג דיעות שונות, ואת המציאות הפלסטינית שבה אנשים פשוטים הופכים בעצם למריונטות של הכוחות הפוליטיים, "אינשאללה" לגמרי מכניס אותי מתחת לעורה של הגיבורה הפלסטינית, שסופגת מהחיים מכה אחר מכה אחר מכה, בכולן מעורבים הישראלים. אז איך אני לא אבין את הצעד שלה בסוף?

(ובמאמר מוסגר: כן, יש לי בעיה עם הסרט הזה. אבל אסור היה לגנוז אותו. חשוב היה להקרין אותו. ודווקא בירושלים, עיר המחלוקת. אם תסגור את עיניך למחשבות שמסתובבות בעולם, זה לא אומר שהן לא קיימות. להיפך, דווקא הכרה של הלכי רוח אלו אמורות להקל על ההתמודדות איתן).

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

כתיבת תגובה

