צעירה ויפה: עדין ורגיש

בחורה צעירה, בת 17, ממשפחה אמידה, מחליטה, ללא סיבה נראית לעין, להתחיל לעסוק בזנות. פחחח. יאללה, בוא נראה סרט סקס.

לא.

על פניו, "צעירה ויפה" לא נשמע כמו סרט שיעניין אותי. הוא נשמע כמו סרט פורנו מצוי.

אבל 1: מדובר בסרט של פרנסואה אוזון, במאי שאני אוהב במיוחד (למשל, "פוטיש").

אבל 2: הסרט כבר הוקרן בתחרות הרשמית של הפסטיבל החשוב בעולם, פסטיבל קאן, וזכה שם לקבלת פנים חמה מאוד מהביקורת העולמית.

אז הלכתי לראות. ואחרי שראיתי את הסרט, אני רוצה לומר שלטעמי פרנסואה אוזון לא מפספס, והוא שב ומאשש את מעמדו כאחד הבמאים המועדפים אלי. אוזון הוא במאי מקצוען, שמקפיד מאוד על מראה הסרט, על הצבעים משכרי החושים שבתמונה, על קצב סיפור שוטף, על תסריט, על משחק (בעיקר נשי) – ולפעמים, כמו במקרה של סרטו הקודם, "בתוך בית", הרגשתי שהמקצוענות הזו הופכת חלקלקה מדי, כאילו אוטומטית וכזו שמזניחה את הסיפור עצמו בסופו של דבר. אבל ב"צעירה ויפה", גם בגלל נושא הסרט, מקפיד אוזון על רגישות מירבית, והתוצאה היא סרט יפהפה ומדויק מאוד בכל האספקטים של היצירה.

לכאורה זה לא ברור מדוע גיבורת הסרט מתחילה לשכב עם גברים זרים בעבור כסף. הרי היא לא באמת נזקקת לממון. אבל סצינת הסקס הראשונה בסרט (בים), היא סצינת איבוד הבתולין, בעצם, היא סצינת המפתח.

צעירה ויפה בים

צעירה ויפה בים

פרנסואה אוזון מביים את הסצינה הזו עם הרבה דמיון ורגישות. אוזון נותן לי להבין שבעוד הבחור הצעיר שוכב עליה, הראש שלה בכלל במקום אחר. היא בכלל חושבת על עצמה, על הרצונות שלה, על החופש שלה, על העצמאות שלה.

בחורה בת 17, כמו הרבה בני נוער אחרים, מוקפת אמנם בהרבה אהבה מההורים ומהאחים, אבל הרצון שלה הוא למצוא את הקול הייחודי שלה. את המסלול העצמאי שלה בחיים. את המקום הפרטי שלה, שהוא אך ורק שלה. את הסוד האינטימי שרק היא יודעת. ואת המקום הזה שלה גיבורת הסרט מוצאת בעיסוק הצדדי הזה. במין עם זרים. פתאום היא יוצאת עם הוריה לתיאטרון, ורואה שם גבר זר שרק היא מכירה, ורק בנסיבות מאוד ספיציפיות. פתאום יש לה מחבוא בארון הפרטי שלה שם מוחבא כסף שהוא רק שלה. פתאום יש לה סדר יום שרק היא קובעת, רק עם אנשים שהיא בוחרת, והיא גם לומדת להסתדר בעצמה (בעקבות 'תקלה' עם לקוח, למשל, היא לומדת לבקש את הכסף מראש).

ובאמצע הסרט קורה משהו שמפוצץ את הכל. הבועה הפרטית הזו, שהיתה רק שלה, מתפוגגת, והגלגל חוזר לאחור. שוב היא צריכה לתת דין וחשבון להוריה.ההתבגרות שלה כאילו נעצרת, והיא מרגישה, שוב, כיצד הוריה מתייחסים אליה כאל ילדה קטנה. כל מה שהיא בנתה בתוך כמה חודשים מתמוטט. ושאר הסרט הוא המסע שלה חזרה אל המקום הזה הפרטי שלה. שאר הסרט הוא ההתבגרות האמיתית: היכולת לטפל בבעיות באופן עצמאי. היכולת לחתור אל אותו מקום פרטי, עצמאי, אף על פי כן ולמרות הכל.  וסוף הסרט הוא מקסים ומרגש במיוחד (באדיבות הופעת אורח מלבבת של שחקנית כמעט קבועה של אוזון – שרלוט רמפלינג) – יש בסצינה הזו סגירת מעגל של סיפור שרק היא יודעת, ואף אחד לא יכול לקחת את זה ממנה, את הסוד הקטן הזה.

האם אוחזת בבת. הבת רוצה רק להתבגר. להשתחרר. מתוך "צעירה ויפה"

פרנסואה אוזון מביים את הסרט בקצב הזורם בנעימות הרגיל שלו, עם שימת לב מיוחדת לנפש הפגיעה של בחורה מתבגרת. זהו סרט התבגרות במלוא מובן המילה, ואוזון משכיל לצלם את סצינות הסקס בצורה לא פורנוגרפית, אלא בצורה מלטפת. הבחורה הזו עושה סקס בשביל עצמה. בשביל ההגשמה העצמית שלה. בשביל העצמאות שלה. ואוזון יודע ללכת עם הגיבורה שלו ברגישות, לא לשפוט אותה, להבין אותה.

יכול להיות שאם התסריט היה מזמן לגיבורה עוד כמה מכשולים מלבד אותו שינוי גדול שמתרחש באמצע הסרט אזי הסרט היה מרגש יותר. ויכול להיות שאם לתפקיד הראשי היתה מלוהקת שחקנית יותר מנוסה אז הסרט היה סוחט יותר רגשית. אבל אולי זה העניין של הסרט – להיות עדין ורגיש. לא ללחוץ. להקפיד על מינוריות. ללא דרמות גדולות. ודווקא בגלל זה אהבתי את הסרט הזה. "צעירה ויפה" הוא סרט יפהפה בעיניי. עוד חוליה ראויה בשרשרת של פילמוגרפיה של במאי צרפתי שאני מחשיב מהמובילים בעולם.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s