אוסקר שפה זרה 2014: מקבץ חמישי

היום אני בהפסקה מפסטיבל חיפה. אני חוזר לשם מחר לעוד שלושה סרטים. בינתיים, בתוך כל שטף הסרטים (הטובים, ברובם, באופן מפתיע) שאני רואה בפסטיבל, אני גם ממשיך לעקוב אחרי הפרסומים לגבי הסרטים שהמדינות השונות שולחות לאוסקר בקטגוריית השפה הזרה. את הפוסט הקודם בעניין פרסמתי לפני שלושה ימים. ומאז ועד היום התפרסמו עוד 10 בחירות נוספות. ביחד עם 43 הסרטים עליהם פירטתי במקבצים הקודמים (מקבץ ראשון, מקבץ שני, מקבץ שלישי, מקבץ רביעי) יש לנו 53 סרטים במירוץ. יש לנו עוד פחות משבוע לדד ליין, ובימים הקרובים יתפרסמו הבחירות הנוספות שיסגרו את הרשימה (וביניהן גם הבחירה של ישראל. כנראה "בית לחם"). ברשימה הפעם: סרטים של במאים מוכרים שלדעתי לא יגיעו רחוק באוסקר, סרטים של במאים לא מוכרים שלדעתי לא יגיעו רחוק באוסקר, אבל גם סרטים מעניינים שלדעתי יש להם סיכוי באוסקר.

כרגיל, הלינק בשם הסרט מוביל לטריילר הרלוונטי.

קולומביה – חוף די סי. בימוי: חואן אנדרס ארנגו גרסיה

בתוך מדינה ששקועה עמוק במלחמות קרטלי הסמים, הסרט שקולומביה שולחת השנה לאוסקר מנסה להביא מסר של תקווה למדינה הפצועה שלו. משפחה חיה בעיר חוף. כשהאב נהרג, והחבר החדש של האם בעצם זורק את הילדים מהבית, שלושה אחים צריכים למצוא את עצמם מחדש בעיר הגדולה בוגוטה. אחד חולם על נסיעה לאמריקה. אחר נופל לסמים ולפשע. והשלישי מתחיל לעבוד כשוליה אצל ספר, ומתגלה ככשרון אמיתי לעיצוב שיער של ראפרים ונערי רחוב. כשהאח הצעיר נעלם/ נחטף, האח המבוגר והאחראי יותר (הספר) אחראי למצוא אותו ולסדר את כל העניין. ממבט מרחוק נדמה לי שמדובר בסרט עם הרבה כוונות טובות, אבל לא בסרט שבאמת יזיז או ירגש. בטח לא כזה שיגיע למשהו באוסקר.

הונג קונג – גראנד מאסטר. בימוי: וואנג קאר ווי

לא ממש ברור מה קורה עם הסרט הזה. הוא כבר היה אמור לעלות על המסכים בארץ. והוא נדחה. אולי הוא נגנז סופית (אור סיגולי מ"סריטה" אמר לי שהם יעשו עם זה משהו. אחרי הפסטיבל). הביקורות העולמיות עליו היו מעורבות. זה סרט של וונג קאר ווי, שהוא במאי מאוד נחשב ("מצב רוח לאהבה"), אבל להבנתי הסרט הזה אמור להיות מופשט מדי. סרט אמנויות לחימה שאין בו הרבה חוץ ממכות. ולהטוטים קולנועיים ואחרים. זה גם אמור להיות סרט שמבוסס על חייו של אחד איפ מן, שהוא כנראה אמן לחימה מפורסם. מבוסס על חייו באופן חופשי מאוד. כמו כל סרטיו של וונג קאר ווי, זה אמור להיות סרט מרהיב ויזואלית. לא בטוח שיש בו הרבה חוץ מזה. השם של וונג קאר ווי ישפוך אור על הסרט הזה. אבל לא נראה לי שהוא יעבור אצל האקדמיה האמריקאית.

תאילנד – ספירה לאחור. בימוי: נאטאווט פונפיריה

בחיי שהם לא נורמלים. סרט אימה אנרגטי ואלים מאוד. זה מה שהתאילנדים שולחים לאוסקר. אין לו סיכוי (מה גם שאני לא בטוח שכמות האנגלית בסרט לא עוברת את הגבול המותר, שהרי מדובר על האוסקר בשפה זרה, שפה שאינה אנגלית).

שלושה סטודנטים תאילנדים בניו יורק. ערב ראש השנה האזרחית. הם רוצים לחגוג. הם רוצים להסניף. הם מתקשרים לדילר שלהם, בחור בשם ישו. והוא מגיע ומתעלל בהם. חגיגת אלימות חסרת מעצורים. זה סרט שדווקא הייתי רוצה לראות, אבל האקדמיה המהוגנת האמריקאית לא תתן לזה סיכוי.

צ'כיה – סנה בוער. בימוי: אגניישקה הולנד

(מי שרואה את הטריילר, מומלץ להצטייד בחבילת טישואים לפני כן. הלחץ על בלוטת הדמעות הוא עצום. וזה רק טריילר)

אגניישקה הולנד היא שועלת אוסקרים ותיקה. היא היתה מועמדת לאוסקר לפני כ-20 שנה על "אירופה אירופה" (סיפור הישרדותו של שלמה פרל בשואה), ולאחרונה לפני שנה וחצי על "בחשיכה" (סיפור הישרדותם של יהודים במנהרות. בשואה). הולנד היא במאית פולניה שלמדה קולנוע ב FAMU, מבתי הספר המפורסמים ביותר לקולנוע בעולם, בפראג. והפעם היא עושה סרט על אירוע שהתרחש שם, במה שהיה פעם צ'כוסלובקיה, במקביל לתקופת לימודיה. סטודנט הצית את עצמו למוות במחאה על הכיבוש הקומוניסטי של צ'כוסלובקיה. הסרט עצמו דן במה שקורה לאחר מכן. בתהודה הגדולה שיש למקרה הזה. ובנסיונות השלטונות לחבל באפקט המרדני שעלול להיות לאותו מקרה.

הולנד הפיקה את הצירה הזו בשיתוף HBO אירופה, מה שיכול לעזור מבחינה עסקית, אבל להערכתי זה דווקא יחבל בסיכויי האוסקר של "סנה בוער", בעיקר בגלל שזו יצירה טלויזיונית במהותה (גם בטריילר מצוין שמדובר ביצירה ב-3 פרקים) שצומצמה לסרט קולנוע. למרות השם הטוב של הולנד, ולמרות המעורבות העסקית של HBO, אני מעריך שהסרט הזה לא יעבור שלב.

בוסניה והרצגובינה – אפיזודה בחייו של סוחר מתכות. בימוי: דניס טאנוביץ'

לדניס טאנוביץ' כבר יש אוסקר בכיס. ב-2001 הוא היה במאי אלמוני שהביא סרט ארסי על כוחות האו"ם ועל המלחמה המיותרת ביוגוסלביה לשעבר. "שטח הפקר" התגנב מאחור וגנב את האוסקר של הזוכה הבטוח ("אמלי" הצרפתי. לטעמי, אגב, בצדק. "שטח הפקר" סרט טוב יותר). אבל מאז אותה זכיה דניס טאנוביץ' מבזבז את הקרדיט שקיבל בזכות אותו אוסקר. הוא עשה סרט נודניקי בצרפת ("גיהינום"). ואז הוא ניסה להיות פוליטיקאי. ואז הוא חזר לעשות סרטים, ועשה סרט בינוני שנקרא "קרקס קולומביה". ועכשיו הוא מנסה שוב עם "אפיזודה בחייו של סוחר מתכות". הסרט הזה אמנם זכה בכמה פרסים בפסטיבל ברלין האחרון, והוא עושה סיבוב פסטיבלים די נכבד בעולם, אבל נדמה לי שמדובר בסרט חשוב יותר משמדובר בסרט טוב. סוחר מתכות ומשפחתו חיים מן היד אל הפה. כשאשתו מרגישה כאבים בבטן הוא מחיש אותה לבית החולים. היא בהריון, והיא מתבשרת שהעובר בבטנה כנראה מת. אבל מכיוון שהיא אינה מבוטחת בביטוח רפואי נמנע ממנה טיפול. נושא חברתי, שחקנים לא מקצועיים (נון אקטורס), גישה רצינית לסרט כאילו חשוב, אבל אני לא בטוח שהסרט הזה באמת יזיז לחברי האקדמיה האמריקאית (או בכלל).

בלגיה – קריסת המעגל השבור. בימוי: פליקס ואן כרונינגן

בלגיה שולחת השנה לאוסקר סרט עם באז גדול שכבר זכה בלא מעט פרסים, ועושה רושם שעוד יזכה בלא מעט. נדמה לי שהוא בעל סיכוי טוב מאוד להגיע עד למועמדות לאוסקר. מדובר ברומן גדול מהחיים. סיפור אהבה בין אמנית כתובות קעקע (קתולית) לבין מוסיקאי קאנטרי (אתאיסט) העומד במבחן קשה כשהבת שלהם חולה. הסרט סחף את פסטיבל טרייבקה השנה, זכה שם בפרסי התסריט והשחקנית, וסחף את המבקרים. הוא גם זכה בפרס הקהל בפסטיבל ברלין. הסרט אמור להיות מופץ בארה"ב בנובמבר, כך ששמעו אמור להגיע אל מצביעי האקדמיה בדיוק בזמן הנכון, ובכלל, ממה שאני קורא הסרט סוחף קהל בכל מקום בו הוא מוקרן (כולל בפסטיבל חיפה השבוע. לצערי אני נאלץ לדלג עליו), כך שמועמדות לאוסקר נראית מאוד אפשרית.

איסלנד – על סוסים ואנשים. בימוי: בנדיקט ארלינגסון

מתוך אתר האינטרנט הרשמי של הסרט: "קולבין אוהב את סולויג וסולויג אוהבת את קולבין. אבל קולבין אוהב גם את הסוס שלו, והסוס שלו אוהב סוסה. זה לא יגמר טוב; ורנהרדור אוהב וודקה, ויארפור הסוס אוהב את ורנהרדור, האדון שלו. לג'ינג'יס הרוסי אין וודקה, אבל הוא אוהב סוסים כמו יאפור. זה לא ייגמר טוב; חואן קמילו אוהב טבע ואת החיים, והוא מחפש את אלהים בהרים הנורדיים של איסלנד. הסוס של חואן קמילו זקן ועייף. הוא רוצה לנוח. איך זה ייגמר?"

וזה ממשיך, אבל אני חושב שהבנתם את הרעיון. מדובר במקבץ סיפורים המערבים אהבה אנושית ואהבה של סוסים. נשמע (ונראה בטריילר) כמו סרט חמוד ומשעשע למדי, אבל גם כסרט זניח לגמרי, ואולי אפילו קצת טפשי. לא חושב שיש לו סיכוי באוסקר.

נורבגיה – אני שלך. בימוי: איראם האק

הבחירה הנורבגית לאוסקר השנה נראית ונשמעת כסרט טוב, מעניין, ומרגש. אבל מכיוון שהסרט חדש לגמרי (הוא יצא לאקרנים בנורבגיה לפני חודש, ורק עכשיו הוא מתחיל את הסיבוב הבינלאומי שלו. לאחרונה הוא הוקרן בטורונטו) אני סקפטי לגבי סיכויו באוסקר. לכאורה זה הסיפור הישן שמסופר שוב ושוב: בחורה צעירה ממוצא מזרחי (כאן פקיסטני) נדרסת בגלגלי השיניים של המסורת. כמו "יאללה יאללה" השבדי. כמו "נשיקה מהלב" של קן לואץ' הבריטי. כמו "חתונה מאוחרת" הישראלי. וזה תמיד סיפור שעובד עלי (אם הוא עשוי טוב). ב"אני שלך" הבחורה הצעירה היא שחקנית וגם אם חד הורית. אמה יורדת לחייה על חוסר הצלחתה בחיים האישיים. על חוסר הצלחתה בקריירה. על בחירת הקריירה הזו בכלל. אבל כשמתחיל סיפור אהבה רציני עם במאי שבדי אז ההצקות של האם יהפכו לקריטיות. נשמע ונראה מצוין. אבל אני חושש שחוסר באז בינלאומי (בינתיים) והעובדה שמתחיל להיות צפוף ברשימה ירחיקו את הסרט הזה מהאוסקר.

ספרד – 15 שנים ועוד יום. בימוי: גרסיה קרחטה

ספרד שולחת לאוסקר סרט שנדמה כמו דרמה אפקטיבית, אבל גם קלישאית שראינו כבר אלף כמוה. מריבל ורדו הנהדרת משחקת כאן אם לנער סורר. כשהוא מורחק מבית הספר בעבור מעשי קונדס, היא שולחת אותו לאביה, איש צבא לשעבר, כדי שיכניס בו קצת משמעת, יחנך אותו. והסרט הוא תיאור היחסים המתפתחים בין המשולש הזה. נראה טוב, נשמע טוב, אבל במבט מרחוק, לא מספיק טוב. לא בשביל אוסקר, בכל אופן.

קנדה – גבריאל. בימוי: לואיז ארשמבו

קנדה הפכה בשנים האחרונות למעצמת קולנוע של ממש. מועמדויות לאוסקר על "האישה ששרה", "מסייה לאזאר", ו"מכשפת מלחמה", וגם קומדיה פשוטה שהפכה ללהיט עולמי, "סטארבק". וגם "קפה דה פלור", אחד הסרטים הכי טובים וסוחפים שראיתי השנה, גם הוא מגיע מקנדה. והנה מגיע מקנדה עוד סרט שהוא מלכודת דבש לאוסקרים (ואולי אפילו סרט טוב): גבריאל, הבחורה משם הסרט, היא בחורה צעירה ושמחה הלוקה בתסמונת וויליאמס, מה שזה לא יהיה. היא מטופלת במוסד מיוחד, והכל בסדר. עד שהיא פוגשת בחור ומתחיל סיפור אהבה. האם הדעות הקדומות שלנו, של האנשים ה'נורמלים', ידעו לקבל סיפור אהבה של שני אנשים 'לא נורמלים'?

"גבריאל" כבר זכה בפרס הקהל בפסטיבל לוקרנו, והוא עושה רושם של סרט שעשוי לסחוף גם את חברי האקדמיה האמריקאית.

עד כאן עשרת הסרטים הנוספים שנוספו למירוץ ב-3 הימים האחרונים. זה היה המקבץ החמישי. יהיו עוד.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “אוסקר שפה זרה 2014: מקבץ חמישי

  1. קולומביה – הוקרן בירושלים… לא ראיתי.

    הונג-קונג – איפ מן היה מורה של ברוס לי… בין 2008-2013 כבר נעשתה (סין-הונג-קונג) טרילוגיה על חייו, אז אני לא מבין בשביל מה קר-וואי בכלל נכנס לזה… באמת סרט בינוני ודי משעמם, אם קווי עלילה מאוד לא ברורים.

    צ'כיה – השאלה היא מה הוא אורך של הסרט… כי אם להאמין לאקדמיה האירופאית (שהוא נכלל ברשימה המורחבת של הסרטים המתמודדים), זה 234 דק'. די ארוך, ארוך למדי (אם כי לפני שנתיים, אצל טיווין היה את "לוחמי הקשת" הנפלא, שהיה עוד יותר ארוך והגיע לרשימת ה9)… לגבי סרט טלוויזיה… לפני כ-20 שנה, מיני-סידרה של אינגמר ברגמן "פני ואלכסנדר" כבר זכה באוסקר, יותר נכון ב4 אוסקרים אלא ההבדל שגרסת סרט הוקרנה לפני גרסת טלוויזיה (ופה למיטב הבנתי הגרסא היא אותה גרסא).

    בוסניה – הוקרן בירושלים. סרט קטן, קטן מאוד, אבל זה לא משפיעה על איכותו, פשוט סרט מרגש. הסגנון הכמעט הדוקומנטרי שלו אלול קצת להפריע לו, אבל בהיותו קצר יחסית (75 דק) לא משמעם. אין לו סיכויים גדולים, אבל לא הייתי פוסל אותו מלתחילה… דרך אגב, אחד הפרסים בברלין הוא על משחק….

    בלגיה – אכן כך, לדעתי הצנועה, הסרט הטוב ביותר שראיתי עד כה בתחרות (וראיתי כבר לא מעט, כולל הונגריה, רומניה ופולין).

    ספרד – מוקרן בחיפה… יש הקרנה נוספת מחר (שישי)

    נ.ב. די מעניין לציין בשנה שכמות גדולה של מדינות חדשות\חוזרות, גם מקדוניה (באופן וודאי, שני הסרטים היחידים שעומדים בקריטריונים "מתאימים בגלל הנושאים שלהם והאופן בו הם מטופלים" ) וגם אלבניה (בנתיים מתלבטים)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s