פסטיבל חיפה 2013: חטיפה בלב ים

כשהתפרסמה תכניית הפסטיבל הרגשתי אכזבה מסוימת. לא מעט סרטים ששמעתי וקראתי עליהם, סרטים שהוקרנו בפסטיבלים בחו"ל או סרטים שהיו מועמדים לפרסי אקדמיה במדינות המוצא שלהם, לא מעט סרטים שסיקרנו אותי לא הגיעו לחיפה. במקומם אוצרי הפסטיבל הביאו סרטי מפיצים (סרטים שעומדים לצאת בקרוב למסכים, או שכבר יצאו) ו/או סרטים עלומי שם. הסרט היחיד שהעלה לי את מפלס ההתרגשות היה "חטיפה בלב ים", זוכה פרס האקדמיה הדנית השנה.

ובסופו של דבר, 19 סרטים לאחר מכן, אני חייב להודות: אוצרי פסטיבל חיפה דווקא עשו עבודה מצוינת. היו לי כמה הפתעות טובות מאוד שהגיעו ממקומות לא צפויים (אהבתי במיוחד את "של" הסקוטי, ואת "דבש" האיטלקי). ודווקא הסרט שחיכיתי לו כל כך, שאותו השארתי לסוף (כדי להשאיר לי טעם טוב), דוקא הוא איכזב אותי קשות.

"חטיפה בלב ים" הוא סרט על, ובכן, חטיפה. בלב ים. יש בו בעיקר מעין משחק שח מט בין החוטפים לבין חברת האם. המשא ומתן ביניהם הוא עיקר הסרט. אבל הבמאי עושה כאן כמה טעויות. בכלל, נדמה לי שהבמאי מתרחק מכל אלמנט דרמטי. כאילו הוא בכוח נמנע מלרגש, מלסחוף אותי אל תוך הסיפור. וכך הסרט הופך להיות אנמי למדי.

לאחר שתי סצינות קצרות, המציגות את הדמויות (הטבח של הספינה מצד אחד, ואת המנכ"ל המעונב והגאוותן של החברה בדנמרק בצד השני) אנו מיד עוברים אל תוך המשא-ומתן. אין בסרט אין סצינת ההשתלטות. אין . הסצינה שאמורה להתניע את כל הסיפור, היא פשוט לא נמצאת כאן. פשוט אומרים לנו שזה קרה. אבל זה לא נמצא בסרט. כאילו מדובר כאן בסרט דל תקציב. כאילו לא היה כסף לצלם סצינת קרב קצרה עם רובים ויריות. אה, יריות. כל פעם שכבר יש יריה בסרט (אחת מהן, חשובה, ממש בסוף) – לא מראים את זה. הבמאי החליט שהוא נמנע בכוח מדרמה. שהוא עושה סרט יבש.

גם בצד הדני, כשהמנכ"ל צריך לבשר בשורות רעות, הוא נכנס לחדר עם מי-שזה-לא-יהיה, ואומר לו משהו. מה הוא אומר לו, ואיך ההוא מגיב – לא ידוע. הבמאי החליט להעמיד את המצלמה מחוץ לחדר ולהוריד את הווליום. הבמאי החליט שהוא נמנע בכוח מדרמה. שהוא עושה סרט יבש.

זה המנכ"ל. סרט יבש, "חטיפה בלב ים"

זה המנכ"ל. סרט יבש, "חטיפה בלב ים"

אבל הכי מרגיז – אני מעריך שמדובר במקרה אמיתי. ושהמקרה זה נמשך לאורך הרבה זמן. אבל ההחלטה של הבמאי לפרוס את הסיפור הזה לאורך כמה חודשים מאוד פוגמת בו דרמטית. רק כיווץ הזמן הקולנועי, רק הכנסת כל הסיפור לקונטקסט של זמן קצר, של כמה ימים, או אפילו כמה שעות, רק החלטה כזו היתה מכניסה את כל המעורבים לסיר לחץ שבאמת היה מכניס עניין בסרט. במקום זה, מדי פעם מופיעה כותרת על המסך: "יום 1", "יום 4", "יום 27", "יום 77", "יום 119", וכיוב' עד שהכל נפתר. וכל פעם שמופיעה כותרת כזו הרגשתי נפילת מתח. קולנועית זה לא נכון לפרוס את הסיפור הזה למשך כל כך הרבה זמן. זה נראה כאילו שהבמאי החליט שהוא נמנע בכוח מדרמה. שהוא עושה סרט יבש.

וגם תסריטאית מדובר כאן בסרט יבש. אין כאן בעצם הרבה מכשולים בדרך. השובים רוצים סכום כסף, כופר. המנכ"ל אומר שזה הרבה, ומציע הצעה משלו. הם מציעים, הוא מציע. הם מציעים, הוא מציע. עד שמגיעים להסכמה. נגמר. זהו כל משחק השח בין שני הצדדים. יש איזה עניין עם מחלה של הקפטן, אבל זה נפתר מהר. ויש איזה עניין עם הדלדלות האוכל על הספינה, אבל גם זה נפתר מהר. כל אלמנט שהיה יכול להגביר את הלחץ על הדמויות (ועל הקהל) מוצא בהפגנתיות מהסיפור. זה נראה כאילו שהבמאי החליט שהוא נמנע בכוח מדרמה. שהוא עושה סרט יבש.

ואז מגיע הסוף, עם משהו דרמטי מאוד (שכמובן, לא נראה על המסך) ואני חושב – עכשיו אתה נזכר? אחרי כ-90 דקות יבשות, עכשיו הוא נזכר להביא אותה בסצינה חורכת? עכשיו זה מאוחר מדי. עכשיו אני כולי מיובש. מה גם שבסרט אין כמעט מוסיקה בכלל (למעט בסצינות מעבר). אין חשיבה דרמטית בסרט. זה נראה כאילו שהבמאי החליט שהוא נמנע בכוח מדרמה. שהוא עושה סרט יבש. אז זה מה שיוצא לו. סרט יבש.

הסיפור הזה כנראה נגע בצורה ישירה בדנים, ולכן הסרט כנראה עשה גלים שם. אני מצאתי אותו חסר כל מנוע דרמטי. מאכזב. מאוד מאכזב.

———————————————————————————————–

אבל צריך גם לומר: ראיתי 19 סרטים בפסטיבל חיפה. מרובם נהניתי. כמעט על כולם כתבתי כאן (רק אחד, "יפה לנצח" הוא סרט מפיצים שעומד לצאת בקרוב. פוסט עליו יפורסם עם יציאתו. מבקרים מאוד אוהבים את הסרט הזה. אני סבלתי כל דקה. ובסרט יש 140 דקות). פסטיבל חיפה השנה, כמו בכל שנה, היה חווייה מענגת. תודה לך, פסטיבל חיפה. להתראות בשנה הבאה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

כתיבת תגובה

