צל בבגדד: זה המצב

בימים אלו מתקיימות בסינמטקים הקרנות של הסרט הדוקומנטרי הישראלי "צל בבגדד". נתקלתי בסרט הזה כשהוא עוד היה בצילומים עת הוצג לפני פורום של משקיעים בקו-פרו לפני שנה וחצי (כתבתי עליו בקצרה כאן). עכשיו, כשהסרט גמור, יצא לי לראות אותו. ואני חושב שהתוצאה הסופית הרבה יותר טובה ממה שחשבתי כשראיתי את הפיץ' ההוא, בשנה שעברה.

צריך לומר ביושר: ליהודים יוצאי עירק הסרט הזה יאמר בטח יותר ממה שהוא אומר לי, ישראלי-יהודי-אשכנזי-צבר שכמוני. אבל גם אני לקחתי מהצפיה בסרט הרגיש הזה משהו. גם אני ספגתי משהו לתוכי. והכי יפה בעיניי הוא שמדובר בסרט ששואל שאלות אבל לא מספק תשובות. והוא עושה את זה בעדינות, מבלי ללחוץ.

דוקי דרור, הבמאי, הוא איש עם רקורד מוכח בשטח הדוקומנטרי בישראל. אני, איכשהו, הצלחתי לפספס כמעט כל סרט שהוא עשה (ואת האחד שראיתי, לא כל כך אהבתי). אבל ב"צל בבגדד" דרור מתגלה כבמאי אינטליגנט, בעל מגע עדין, אנושי וחם. הסרט נצמד לסיפורה של לינדה מנוחין עבדול עזיז. עיתונאית-בלוגרית יהודיה ישראלית ממוצא עירקי. היא פועלת בשפה הערבית (העירקית. מישהו יצטרך להסביר לי פעם, בהקשר של הסרט הזה, מה ההבדל בין ערבית שאני שומע לפעמים כאן ברחוב, לבין השפה השגורה בפי העירקים. מבלי להבין מילה אני שומע שיש הבדל). בהיותה נערה-אישה צעירה, היא ומשפחתה עזבו את עירק/ גורשו משם, ורק אביה נותר מאחור. דרך מכתבים שאביה שלח מעירק לישראל אז, בסוף שנות ה-60 תחילת ה-70,  מגולל דרור את הסיפור של אביה, ואת המסתורין האופף את היעלמותו.

הקטליזטור לכל המסע בדרכי הזכרון הזה הוא עיתונאי עירקי הפועל היום בבגדד. דרך האינטרנט נוצר קשר בין אותו עיתונאי לבין לינדה, והם ביחד, דרך קשר וירטואלי, מנסים לחקור את גורלו של אביה, ודרך זה, את גורל יהדות בגדד. "צל בבגדד" מתחקה אחרי המסע הזה בשקט ובהתמדה. והאמת, זה די משונה לקרוא לסרט הזה "סרט מסע". "צל בבגדד" הוא סרט של קצת יותר משעה, ובמשך יותר מחצי ממנו הוא סרט מסע שלא יוצא מהסלון. כל שלב במסע, כל התקדמות בתהליך, הכל נעשה היום באינטרנט. בסקייפ. בפייסבוק. בבלוג של לינדה. מבלי לצאת מהבית.

העריכה של חן שלח היא מלאכת מחשבת. מבחינה קולנועית מסע שכזה, המתרחש מול מסך מחשב, היה יכול ליצור סרט משתק, סטטי, משעמם אפילו. אבל שלח מצליח ליצור קצב מדוד, ולשמור על תנועה בתוך הסטטיות. בין תחנה לתחנה יש זמן לעכל, לחקור, בעזרת שיחות של לינדה עם משפחתה, או מכרים. הנה היא יוצאת מביתה ופוגשת מישהי שהגיעה מעירק כמוה, ואולי יש לה מידע על אביה. ואז היא חוזרת אל הסלון שלה. אל המחשב.

לינדה מנוחין עבדול עזיז. סרט מסע בסלון.

לינדה מנוחין עבדול עזיז. סרט מסע בסלון.

לאדם אשכנזי שכמוני יש פחות נגיעה לנוסטלגיה למקום ההוא. אני יותר התרשמתי מהדרך שבה דוקי דרור רואה את המצב שבו נמצא ה'סכסוך' או 'המצב'. ממה שאני הבנתי, האנשים הקטנים, היומיומיים, אתה ואני, הערבים והיהודים קשי היום שחיים במזרח התיכון, אנחנו דווקא רוצים לקיים איזושהי נורמליזציה של יחסים. גם אם לא מדובר בשלום חם, אנחנו כן רוצים לנהל דיאלוג. לעזור אחד לשני לרפא את פעצי העבר וללכת קדימה לעתיד. אבל אלו הם הכוחות הפועלים מעלינו, בשלטון, בפוליטיקה, בארגונים השונים, הם אלו שמשתקים ולא מאפשרים את היחסים האלו. העיתונאי העירקי איתו מנהלת לינדה דיאלוג מופיע לכל אורך הסרט עם פנים מטושטשות. הוא גם נמנע מלהיפגש עם לינדה חלק גדול מהסרט. יש אוירה של פחד המרחפת כל הזמן מעל. כאילו שלקיים דו שיח בין ערבי ליהודי (ובטח עם ישראלי) זה טאבו. אסור. ואולי אפילו פשע יהרג ובל יעבור. הפחד של אז והפחד של עכשיו מתערבבים. ומתחת לכל זה שתי נשמות מנסות לחיות, למצוא שפה משותפת.

האם יש לכל זה תקווה? הסרט של דרור, לדעתי לא נותן תשובה (זאת אומרת, הוא מנסה, בצורה מגושמת לטעמי, להדביק לסרט סצינה אחרונה שתיתן תקווה, אבל רוב הסרט הוא נמנע מלהטיף). דוקי דרור, להבנתי, משרטט את המצב במזרח התיכון דרך סיפורה של אישה אחת, ומכיוון שהסרט נמנע מללחוץ בכוח על בלוטת הדמעות, דווקא בגלל זה הוא מאוד יפה בעיניי, וכן, גם מרגש. והעובדה שיש כאן גם הערה על המצב הופכת אותו גם לאינטלגנטי למדי וכדאי לצפייה.

"צל בבגדד" מוקרן החודש בסינמטקים של ירושלים ותל אביב (בתקווה להתרחבות ההקרנות בחודשים הבאים). כדאי לנסות לתפוס את המסמך הרגיש והיפה הזה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “צל בבגדד: זה המצב

להשאיר תגובה

