הבורר עונה 4 טון

אני לא ממש יודע מה קורה שם, מאחורי הקלעים של הסדרה הזו. אני כן רוצה לומר שלהרגשתי רשף לוי, בחור מוכשר שכמותו, מקבל את כל הקרדיט, את כל השבחים (או את הקללות, ממי שלא אוהב), אבל יש עוד בחור אחד ששמו נשכח מלב, ונדמה לי שהוא אחראי לא פחות מלוי להצלחת הסדרה הזו, ולעובדה שאני אוהב את "הבורר" על כל עונותיה. קוראים לו שי כנות.

לא ממש ברור לי למה כנות נחבא אל הכלים ולוי נמצא בפרונט. לפי ההבנה שלי, רשף לוי הוא קומיקאי מוכשר מאוד, ואיש יצירה פורה ומעניין מאוד. הוא קצת פחות מוכשר לטעמי באספקטים הדרמטיים של העשייה. שני סרטי הקולנוע שלו מדגימים זאת יפה מאוד. יצאתי מסויג למדי מ"איים אבודים", שלטעמי היה דרמה שבוימה כמו קומדיה, ומכאן שהיה סרט מאוד מפוספס בעיניי. ו"לצוד פילים" היה סרט די מוצלח בעיניי בעיקר מכיוון שהוא התרכז בצד הקומי שלו. זה פשוט היה סרט מצחיק שהפלטפורמה הדרמטית שלו צלעה משהו. הקומדיה של לוי עשויה מצוין. הדרמה פחות (ועדיין, זה טוב הרבה יותר מ"כידון" בעיניי).

שי כנות, עד כמה שאני יכול להעריך, מביא ל"בורר" את האיזון הנדרש. את היכולת היותר מדויקת לשלוט בדבר החמקמק הזה שנקרא טון בימוי. יש כאן סוג של טייקאוף ישראלי על "הסופרנוס". סיפור על משפחת פשע אלימה מאוד המתובל בהרבה הומור ובלא מעט דרמה. והכל נמצא כאן מבלי להאפיל אחד על השני.

mediator

בעונה הרביעית, אבי "הטחול" אסולין (שלומי קוריאט, המתעלה לטעמי על עצמו, ובאמת הופך לשחקן דרמטי מעולה) מאושפז במחלקה פסיכיאטרית סגורה עקב השפעות של אהבה נכזבת. רק החלק הזה לבדו יכול לבנות סרט מאוד נוגע ללב, והטיפול של כל הצוות בחוט הסיפור הזה ראוי להערכה: לבד מקוריאט הנהדר, יש כאן צוות שחקנים גדול ומצוין (ובעיקר אני מתפעל מיורם טולדנו בתפקיד הסמכותי של ראש המחלקה, שחקן שגיליתי באיחור ב"תמרות עשן", ומאז הוא מרשים אותי כל פעם מחדש), וגישה בימויית מלאת דמיון ורגישות (כולל סצינת מחזמר שבאה משום מקום, והיא העתק כמעט מושלם של סצינה דומה ששי כנות עצמו ביים לפני יותר מעשור בסדרת המשטרה "תיק סגור").

החדירה אל מחוזות הסוריאליזם נוגעת גם לנוכחותו של ציון ברוך בעונה הנוכחית. בסוף העונה הקודמת, "בולדוג" (יוסוף אבו וורדה, מצוין כתמיד) נאלץ להרוג את החייל הנאמן שלו. כאן, בעונה הרביעית, מופיע אותו חייל שוב ושוב כרוח רפאים, כגילום רגשות אשם, כגילום רגשות צער. לברוך אין כאן מקום להדגים כישורי משחק, אבל הדרך שבה נוכחותו מוזרקת אל תוך הסיפור מוכיחה ששי כנות (וכנראה גם רשף לוי) יודעים לאזן את כל המרכיבים של הסדרה הזו. לא רק אלימות וסיפורי פשע המתבקשים מסדרה שכזו. גם לא מעט רגש ודמיון.

ועוד לא דיברנו על יהודה לוי, המצוין כתמיד, ועל אורי גבריאל, גם הוא מצוין כתמיד, ועל כל שאר חלקי הפאזל הזה שנקרא "הבורר". מאיה מרון קצת נעלמה לי, וחנה אזולאי הספרי נדחקה קצת לקרן זוית, אבל אלו כנראה אילוצים של תסריט. "הבורר" היא סדרה מצליחה ומוצלחת לטעמי בגלל שכל חוטי התסריט והאלמנטים שבה מתוזמרים יחד ליצירה שקולה, מצחיקה וגם אלימה, מרגשת וגם מחרידה. ועל הכל מנצחים שי כנות (וגם רשף לוי).

אז לא, זה לא הדבר הכי טוב שאי פעם נוצר בטלויזיה. אבל העונה החדשה של "הבורר", נדמה לי שיותר מעונותיה הקודמות, היא עונה שמאוזנת מאוד מבחינת המרכיבים שלה (הקומיים והדרמטיים), ונדמה שהשליטה של היוצרים בטון ובמעברים בין שחוק לדמע רק משתפרת עם הזמן. אחלה סדרה בעיניי, "הבורר".

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

3 מחשבות על “הבורר עונה 4 טון

  1. אחלה. אבל איפה קצת ביקורות על סדרת כמו- שטיסל בישראל.
    ברודצרצ ומראה שחורה האנגליות. ריי דונובן והתיקון האמריקאיות.
    TRY HERE TOO
    ——————————
    איתן לד.: קודם כל, אני כותב רק על סדרות ישראליות. דבר שני, יש לי בבית "הוט", אז גם את כל הסדרות של "יס" אני לא רואה. ודבר שלישי, בפעם האחת שכן חרגתי מהנוהל שלי, וכתבתי על סדרה לא ישראלית, זה היה על "מראה שחורה" (העונה הראשונה). לחץ כאן

  2. היי איתן! אני יודעת שאתה בנאדם משכיל בקולנוע וכו', אז איך פספסת את זה שהעונה הזו על הפנים, בדיוק כמו קודמתה? קודם כל, יודה לוי משחק ממש מעפן, הוא בכלל לא מנסה לשכנע אותנו בדמותו, ונראה כאילו הוא רק מחכה שהחוזה שלו לבורר יסתיים. גם איבגי עייף. שלומי קוריאט היחיד שהדמות שלו השתפרה והבי"ח פסיכיאטרי רק נותן לו מקום לפרוח, חבל שלא רואים אותו יותר על המסך (או שאני סתם לא מודעת). גם הדמות של נעמי כפית מעולה, אבל זה תמיד היה.
    התכנית מרגישה ממוחזרת, בייחוד עונה קודמת הרגישה שהנושאים נלעסים וגם עכשיו יש רגעים שאומרים אותם דברים שוב ושוב ושוב ושוב כתקליט שבור. איפה היצירתיות של הכותבים?
    אני ממשיכה לראות את הסדרה רק בגלל העונות הראשונות שהיו באמת יפות ומרתקות, עכשיו זה מרגיש מתאמץ ממש ואני רק צופה כדי לראות מתי כולם יסבלו.

  3. היי. אני חייב להגיד שיהודה לוי בעונה הזאת פשוט עושה עבודה גרועה. אינני איש קולנוע אלא צופה מן השורה. רק מלראות אותו אני יוצא מדעתי. ניראה כאילו הוא מזלזל בקהל ולא בא לו להיות שם. דמות לא אמינה בעליל. קוריאט ואיבגי עושים עבודה כל כך טובה וגם נטע גרטי. מאד מצער שדווקא השחקן הראשי לא בא לעבודה. אני אוסיף ואומר שהלכתי לצפות בפרק מהעונה השנייה והוא פשוט ניראה שם אחרת. אדם עם חדוות משחק. בעונה 4 אין מילים לתאר את חוסר החשק שהוא משדר ואת המשחק הגרוע שלו. חבל חבל חבל.

להשאיר תגובה

