ויוה לה ליברטה (יחי ההבדל הקטן): סאטירה חלשה, קומדיה מוצלחת

לפני הכל, אני חייב: בחיאת רבאק, "ויוה לה ליברטה" = "יחי ההבדל הקטן"?!

מה זה, קומדיית סקס משנות ה-80?

———————————————————————————————————————

הפוליטיקה האיטלקית היא מקרה מבחן מיוחד לשיטות שלטון. מדובר בדמוקרטיה שבה השלטון רעוע במיוחד, והמצב של הלימבו הזה הפך למצב קבוע במשך שנים ארוכות, בעיקר בגלל שחיתויות ועירוב של הון ושלטון. ואחרי כל זה, סילביו ברלוסקוני עדיין מחזיק שם בקרנות המזבח.

מציאות כאוטית שכזו היתה אמורה לספק כר נרחב מאוד לסאטירות רבות וחריפות באיטליה. אבל לא הרבה כאלו יוצאות מאיטליה. והנה מגיעה אחת שכזו, והיא, איך לומר, חלבית שכזו.

יש לומר כבר מהתחלה: "ויוה לה ליברטה" הוא סרט חביב מאוד, משעשע מאוד, ולרגעים ממש מצחיק, משוחק נהדר, מצולם נהדר, וערוך עם הרבה חוכמה ורגש, אבל אין לו עוקץ. בסך הכל הוא רוצה לומר משהו כמו: צריך להוריד את הפוליטיקאים אל העם. לחבר חזרה את אלו החוסים בצל אצולה אל הבסיס שלהם, אל הפועלים הפשוטים, מקור הכוח שלהם. לנער את משרתי הציבור כדי שישובו לראות, באמת לראות, את הציבור אותו הם אמורים לשרת, ושאותו שכחו בתוך שאון התככים הפוליטיים. אבל כסרט שזהו המסר שלו הוא סרט כושל למדי.

I Want You. טוני סרוויו מנסה להביא את העם אליו, במקום לרדת אל העם בעצמו. מתוך Viva la Liberta

I Want You. טוני סרוויו מנסה להביא את העם אליו, במקום לרדת אל העם בעצמו. מתוך Viva la Liberta

כל כותב נאומים מתחיל וכל תסריטאי טירון יכול לכתוב נאומים ומונולוגים כמו אלו שנאמרים ע"י הפוליטיקאים בסרט הזה. הצהרות ריקות מתוכן שלכאורה מפארות את העם, אבל אין בהן שום דבר מעשי. זו הבעיה שלי עם הסרט הזה: אין בו שום דבר קונקרטי. נסו להקשיב פעם לראיון עם איזשהו פוליטיקאי. לעולם הפוליטיקאי לא ישיב לשאלה ברורה בתשובה ברורה. לדוגמא: אם מישהו נשאל, למשל: האם תצביע בעד דרישות הפועלים? הוא תמיד יתחיל את התשובה שלו ב"תשמע…" ואז ילהג להגים שונים. לעולם הוא לא יענה ב"כן" או ב"לא" פשוט. "ויוה לה ליברטה" אפילו לא מנסה להניח יסודות למשבר קונקרטי שאיתו הדמות הראשית צריכה להתמודד. כן, אז המפלגה צונחת בסקרים. אבל על איזה נושא, על איזו פלטפורמה היא תעלה חזרה על הסוס? אין כזה בסרט. יש נאומים סוחפים שעובדים, יש מילים ריקות. אין שום מאבק פועלים, או נושא בטחוני, או נושא מדיני, או זכויות האישה, או איזשהו משהו קונקרטי שאיתו יתעסק הפוליטיקאי, ועל גבו יצבור פופולריות. ולכן בסופו של דבר "ויוה לה ליברטה" הוא סרט חסר עומק.

מה שלא אומר שמדובר בסרט רע. יש כאן קומדיית החלפת זהויות קלאסית המבוצעת לעילא. יש כאן שחקן ראשי מצוין שהוא אולי השחקן המוביל בקולנוע האיטלקי של היום, והוא מבצע את התפקיד הכפול בדיוק מופלא. טוני סרוויו עושה תפקיד של פוליטיקאי ושל אחיו המשוגע, ולמרות שמדובר באותו שחקן, באותה חזות חיצונית, לא קשה להבחין בין שתי הדמויות. סרוויו בן ה-54 מתנהל במרחב בקלילות של צעיר, קלילות שהיא גם קומית ויוצאת דופן, וגם מציאותית יותר, אמינה יותר. האח המשוגע הולך בקווים לא ישרים (ובכלל, לבמאי רוברטו אנדו יש פטיש משונה לרגליים בסרט הזה), ועדיין קל לי להאמין לדמות הלא קונבנציונלית הזו. והפוליטיקאי עמוס היגון, בגילומו של סרוויו, הוא גם כבד גוף יותר, אבל לא באופן מוגזם, אלא גם הוא באופן אמין יותר, אנושי יותר (ועם זאת, קל להבחין שמשקל גופו של הפוליטיקאי משתנה  עם שלבי היציאה מהמשבר שלו. הכל במשחק של סרוויו).

אבל בעוד שאני כבר מכיר את סרוויו מהסרטים האחרים שבהם השתתף (בעיקר אלו של פאולו סורנטינו), אני הייתי רוצה לציין שם נוסף שהוא בעצם עשה לי את הסרט. מדובר בואלריו מאסטאנדראה (Valerio Mastandrea). השחקן הזה מגלם בסרט את עוזרו הפרלמטרי הראשי של הפוליטיקאי. התגובות הקומיות שלו, התזמון הפנטסטי שלו, העבודה שלו אל מול מי שהוא אולי גדול שחקני איטליה היום – הם אלו שמחזיקים את הסרט הזה בחיים. מאסטאנדראה זכה בפרס האקדמיה האיטלקית על תפקידו בסרט הזה, ובצדק רב. הוא מהווה קונטרה מושלמת לקומדיה איטלקית מרשימה מאוד, ולרגעים מצחיקה מאוד.

אם רק לקומדיה הזו היה משהו הרבה יותר קונקרטי שדרכו היא היתה מעבירה את המסר שלה, ל"ויוה לה ליברטה" היה הרבה יותר משקל. כמו שהוא, מדובר בסרט חביב מאוד, שעשוי טוב מאוד, אבל גם זניח ונשכח.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

 

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s