הכל אבוד: איך זה שכוכב אחד לבד

קצת קשה לי לתאר את חווית הצפיה שלי ב"הכל אבוד". מצד אחד, מדובר בסרט מרשים מאוד שמבוים ע"י במאי אינטליגנט ומשוחק בצורה מרשימה ע"י שחקן מוכר ואהוב. מצד שני, הקו הדרמטי של הסרט לוקה בחסר, והיו רגעים, ובכן, קצת משעממים בסרט.

להבנתי, שני סרטים שונים מאוד בתכלית שמוקרנים עכשיו בבתי הקולנוע הם בעצם סרטים אחים. האחד הוא"כח משיכה". השני הוא "הכל אבוד". בשניהם העניין הוא מהו הגבול, מהי אותה נקודת שבירה שבה האדם מאבד את הרצון שלו לחיות. בשני הסרטים הדמויות מגיעות לנקודה הזו רק אחרי שהם ניסו כבר הכל. עם זאת, ב"כח משיכה" הנקודה הזו מגיעה לפתרון בצורה קצת מלאכותית, וב"הכל אבוד" רוברט רדפורד באמת מוותר על הכל, אבל באמת על הכל. ואז… (להזכירכם, שני הסרטים הם אמריקאים-הוליוודים).

אבל בלי ציניות, יש בשני הסרטים האלו דיון מעניין בכוחות הנפש הכי בסיסיים, כוחות ההישרדות כנגד הטבע, כנגד האלהים, כנגד החיים.  "כח משיכה" הוא תצוגה מרהיבה של קולנוע מרשים מאוד, עם כמה בחירות בימוי אפקטיביות מאוד (וכמה שפחות אהבתי). "הכל אבוד" הוא סרט צנוע בהרבה, כמעט ללא דיאלוג, עם כמה בחירות בימוי מרשימות מאוד, אבל עם כמה חריקות תסריט שבכל זאת הפריעו לי.

אשא עיניי אל האופק. מאין יבוא עזרי? רוברט רדפורד ב"הכל אבוד"

אשא עיניי אל האופק. מאין יבוא עזרי? רוברט רדפורד ב"הכל אבוד"

רוברט רדפורד הוא האיש ללא שם (הוא כמעט לא מדבר בכל הסרט, כי אין לו עם מי. ובסוף הסרט, בקרדיטים, הוא מופיע כ"האיש שלנו". ללא שם). הוא האיש שיודע הכל. הוא בודד, לבד, בלב ים. והסרט מזמן לו משבר אחרי משבר אחרי משבר. ובכל משבר יודע האיש שלנו כיצד להתנהל. "הכל אבוד" הוא כמו ספר הדרכה להתנהגות בשטח. הוראות טכניות שלמות יכולות להיכתב בפרוטוקולים צה"ליים ע"י צפייה בסרט הזה. יש בו משהו מאוד טכני, ועם זאת, מרשים. אבל בהתנהלות הזו יש גם משהו שמחליש את הדרמה. אם האיש שלנו יודע כל כך טוב להתנהל במשברים, איפה הפגיעות שלו? איפה החולשה שלו? איפה הנקודה שבה אני מתחבר אליו? הרי אני לא יכול רק להעריץ אותו. בנקודה מסוימת במהלך הסרט מגיע האיש שלנו לנקודת שבירה, ושם הוא צועק אל השמיים איזושהי קללה. הסצינה הזו הרגישה לי תלושה, לא טבעית, מוגזמת. אין בסרט הדרגתיות (לפחות לא להרגשתי). "הכל אבוד" הוא סדרה של אסונות המתרחשים על אדם אחד באמצע שום מקום, וסדרה של פעולות שאותו אדם עושה בשביל לשרוד. בביטחון, בנחישות, בשקט, פועל אותו אדם על מנת להבטיח את חייו אל מול האסונות המתרחשים עליו. אז איפה הוא מתחיל לאבד את זה? את זה לא הבנתי.

חבל לי גם שאני לא יודע על הדמות הזו דבר. ב"כח משיכה" יש סיפור רקע קטן על הדמות של סנדרה בולוק. הסיפור הזה, ששמעתי כבר קולות הקוראים לו מלודרמטי מדי, תורם מאוד להבנת מה שקורה לה כשהיא משחררת הכל, מתייאשת לגמרי. על האיש שלנו ב"הכל אבוד" אני לא יודע כלום. האם הוא גרוש, נשוי, אלמן, אב שכול, או איש משפחה מאושר? דבר וחצי דבר אני לא יודע על הרקע שלו. אני רק יודע שהוא אס בהישרדות. ובכל זאת, ולמרות הכל, גם הוא מגיע אל אותה נקודה שסנדרה בולוק הגיעה אליה ב"כח משיכה" (ואין כאן ספוילר. הסרט מתחיל מהסוף. רוברט רדפורד מקריא בו מכתב שמסכם את הסרט. בערך 40 מילים יש במכתב הזה. 40 מילים מתוך בערך  45 מילים שנאמרות בכל הסרט כולו). ועדיין, הפתרון (ההוליוודי) הרגיש לי יותר טבעי ב"הכל אבוד" מאשר ב"כח משיכה". הדרך התסריטאית שבה הכל, אבל הכל, משתחרר, שהיאוש משתלט, ובכל זאת…ב"הכל אבוד" הרגיש לי יותר מציאותי, יותר בעל תוקף.

זהו הסרט השני של ג'יי סי צ'אנדור שאני רואה. בשני הסרטים הפגין צ'אנדור אינטלגנציה מרשימה. כאן, ב"הכל אבוד", הוא משתמש במעט מאוד מוסיקה, וגם זו שנמצאת היא מהסוג הצנוע, השקט, הלא מתלהם. יש משהו מאוד אפקטיבי ברגעים האלו שבהם המוסיקה הזו עולה. חבל שהם מעטים מדי (אלפוסנו קוארון ב"כח משיכה" הלך לקיצוניות השנייה, ועשה שימוש סופר-מרשים במוסיקה, ועם זאת הוא הגזים שם קצת). והצילום של "הכל אבוד" אמנם אינו מרשים כמו של "כח משיכה" אבל יש בו הרבה מחשבה, והרבה פעמים הוא נשאר עם נקודת המבט של הגיבור, מכריח אותי כצופה להיכנס אל מתחת לעורו של האיש שלנו.

ובכל זאת, מכיוון שהאיש שלנו כל כך בטוח בעצמו, כל כך שקט, היתה חסרה לי קצת דרמה. איזושהי הדרגתיות, איזשהו תהליך של איבוד אמונה, עד שיגיע הקש האחרון וישבור אותו סופית. אז "הכל אבוד" הוא מסע קולנועי מרתק של במאי ושחקן, עם יכולות טכניות מרשימות מאוד (הסערות בים מרתקות במיוחד), אבל זה לא מחזיק את כל זמן המסך, והיו רגעים שרציתי קצת יותר.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

כתיבת תגובה

