שבוע קולנוע סלובני: שומר הגבולות

ואחרי "סלובנקה", סרט הפתיחה של שבוע הקולנוע הסלובני, שהפגין שליטה מרשימה בקצב ובכל שאר המרכיבים הקולנועיים של הסיפור, מגיע "שומר הגבולות", מעין תאונת דרכים קולנועית, מופת של איבוד שליטה קקופוני. זה נראה יותר כמו פרויקט סטודנטיאלי שבטעות מצא את דרכו למסך הקולנוע.

אני מניח שלעיניים סלובניות הדבר-הזה-שנקרא-סרט אומר יותר. נדמה לי שהבמאית של "שומר הגבולות" ניסתה לומר משהו חריף מאוד לעם שלה. משהו בוטה אפילו על אופיו הגזעני, ההומופובי, והשוביניסטי.  אבל האמירה שלה מתמסמסת בסיפור לא קוהרנטי, לא אמין, מבוים בחוסר כשרון מופגן (ו/או ע"י סטודנטית לקולנוע שזועקת ליד מכוונת שפשוט לא נמצאת שם).

שלוש בחורות יוצאות לטיול על הנהר המפריד בין קרואטיה לבין סלובניה. והן פוגשות בהרפתקאות שונות ומשונות.

שלוש בנות יצאו ליער. מה קרה להן? אתם לא רוצים לדעת.

שלוש בנות יצאו ליער. מה קרה להן? אתם לא רוצים לדעת.

אבל שום הרפתקאה לא מצליחה לחדור את הקליפה שלי כצופה. הסצינות חתוכות (פתאום היא בסכנה. ככה סתם); המוסיקה מסמנת על כך, אבל אני  לא יכול להאמין למה שקורה; ובכלל, העבודה עם המוסיקה ב"שומר הגבולות" היא פשוט חרפה. הבמאית משנה טון כאשר הסצינה משנה טון. אבל המעברים חדים מדי, מגוחכים. אין לי שום אפשרות לעקוב רגשית אחרי מה שקורה לבנות האלו. המשחק גם הוא מוגזם ובוטה. שום דבר לא עובד בסרט הזה.

מה גם שבאיזשהו שלב מחליטה הבמאית להציג השפעות של אחד, רומן פולנסקי. הסרט חודר יותר ויותר אל פסיכוזה, ולא ממש ברור מה קורה באמת, ומה בתוך הראש של הבנות. אבל העמסת הדימויים מכבידה מאוד על הצפייה, שולפת אותי לגמרי החוצה מהסיפור. לא ברור לי אם אני צריך להיות חרד לגורל הנערה, או לנסות להבין למה בדיוק התכוונה המשוררת. ובכל מקרה, אם זה לא עובד ביחד, כלומר, אם הדימוי הוא לא חלק אינטגרלי מהסיפור, אז זה גם לא משנה. זה הופך את הסיפור לדידקטי.

חלק מהעניין שלי בסרטים זרים הוא לקבל הצצה אל תרבות אחרת, נופים אחרים. אז לפחות נופים יש בסרט הזה. הצילום כאן מצליח לנצל את הטבע הסלובני לטובת הסיפור, כולל ערפילים וסוריאליזם בחלקו השני של הסרט. אבל הצילום היפה רק מביא למסך סרט מבולבל, רועש, חסר עניין, חסר כשרון.

שבוע הקולנוע הסלובני מתפרש על פני הסינמטקים ברחבי הארץ, ול"שומר הגבולות" יש עוד הקרנות. לא מומלץ. למי שבכל זאת רוצה, "שומר הגבולות" יוקרן

ב-22/12 בסינמטק חיפה

וב-25/12 בסינמטק ירושלים

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

