פרסי האקדמיה האוסטרלית לקולנוע: המועמדויות

עונת הפרסים בעיצומה. קדחת האוסקרים רותחת. רק היום נודע ש"בית לחם" לא ימשיך הלאה לשלב הבא. ובכלל, השורטליסט שפורסם היום משונה מאוד בעיניי. אני, למשל, הייתי בטוח ש"וואג'דה" לא רק שהולך להיות מועמד, אלא אפילו לזכות. ומה עם "העבר"? ועם עוד כמה סרטים מדוברים. כרגע נראה לי שבלגיה הולכת לזכות. אבל הקטגוריה הזו הופכת לפחות ופחות צפויה. אז מה אני יודע.

אבל לא על זה באתי לדבר כאן היום. בבלוג שלי אני עוקב אחרי קולנוע עולמי, ודרך טובה לעשות את זה היא לסקור את פרסי האקדמיה השונים של כל מדינה (או לפחות את אלו המעניינים). בכל שנה אני עוקב אחרי הפרסים בספרד, צרפת, ואיטליה. ולאט לאט אני מצרף עוד כמה מדינות לסקירות הקבועות. לא מזמן כתבתי פה על הפרסים בדרום קוריאה. וגם רומניה מעניינת אותי. ודנמרק.

ואוסטרליה. הקולנוע האוסטרלי עשה קפיצת מדרגה משמעותית בשנים האחרונות. "סמסון ודלילה" הוא אחד הסרטים המיוחדים והמצוינים שראיתי בשנים האחרונות (נקנה להפצה בישראל ונגנז. חבל).""עיר השלג" (סנואוטאון) הוא אחד הסרטים הכי מטלטלים וקשים שראיתי בשנים האחרונות. ו"האבנים הכחולות", הזוכה הגדול של פרסי האקדמיה האוסטרלית בשנה שעברה, עבר על מסכינו מהר מדי (אני חשבתי שזה סרט מאוד חביב). ואלו רק 3 דוגמאות להתעוררות של הקולנוע שם, דאונאנדר. אז זו גם סיבה טובה להוסיף את אוסטרליה למפת המעקב שלי אחרי פרסי האקדמיה שלהם.

אז המועמדויות לפרסי האקדמיה האוסטרלית לקולנוע מצביעות על מבחר מעניין: מצד אחד, נדמה שהם מאוד גאים בבחור שלהם, אחד בשם באז לורמן. האיש עושה סרטים רעשניים מאוד בהוליווד עם הכוכבים הכי גדולים שיש. והאחרון שבהם היה על המסכים בכל העולם (גם בישראל) השנה, והאמת, נדמה לי שהוא די נשכח. אז מצד אחד, זהו הסרט עם מספר המועמדויות הכי גדול אצל האוסטרלים השנה. מצד שני, נדמה לי שהאוסטרלים רק ישפילו אותו, כי מה, באמת, "גטסבי הגדול" הוא הסרט האוסטרלי הטוב של השנה?! לא נראה לי.

"גטסבי הגדול" מועמד ל-14 פרסי אקדמיה אוסטרלים: פרס הסרט, בימוי (באז לורמן), תסריט מעובד, צילום, עריכה, סאונד, מוסיקה, עיצוב אמנותי, תלבושות, שחקן (ליאונרדו די קפריו), שחקנית (קארי מאליגן), שחקן משנה (ג'ואל אדגרטון), ושתי מועמדות לשחקנית המשנה (איילה פישר, ואליזבת' דביקי). אני מעריך שהסרט יזכה בקטגוריות הטכניות יותר (צילום, תלבושות, מוסיקה) אבל הוא לא ייקח את שאר הפרסים הגדולים.

ממרחק של חצי עולם, הסרט שנראה לי הפייבוריט לזכות הוא "הטיל" (אמור להיות מופץ בישראל ממש בקרוב. ויקרא שמו בישראל "להאיר את השמיים"). ההפקה האוסטרלית הזו המתרחשת כולה בלאוס ומדברת לאית היתה הנציגה של אוסטרליה לאוסקר שפה זרה (גם הוא קיבל כתף קרה מהאקדמיה האמריקאית). לתקציר ולטריילר אני מפנה אתכם לאתר של "לב", כאן. ואני מעריך שאני אראה את הסרט הזה ואכתוב עליו לכשיעלה (ממש בקרוב).

"הטיל"/ "להאיר את השמיים" מועמד ל-12 פרסי אקדמיה אוסטרלית: פרס הסרט, בימוי, תסריט, צילום, עריכה , סאונד, מוסיקה, עיצוב אמנותי, תלבושות, שחקן, שחקן משנה, ושחקנית משנה.

אבל אני פה בשביל לחפש את הסרטים המסקרנים שאולי יגיעו לכאן במהלך השנה הקרובה. הסרטים המסקרנים שמגיעים מכל מיני מקומות בעולם. אז הנה אחד.

"המפנה" – בימוי: 17 במאים שונים

אז מסתבר שיש אוסטרלי אחד בשם טים ווינטון. ומסתבר שהוא סופר מצליח. כמה מיצירותיו אפילו תורגמו לעברית. "המפנה" (The Turning) הוא אוסף של 17 סיפורים קצרים על גלריה של דמויות שעומדות בפני נקודת מפנה בחייהן. חיפשתי קצת חומר על הסרט ולא הצלחתי להבין דבר וחצי דבר על מי ומה קורה בסרט. הבנתי רק שמדובר בכמה דמויות שחוזרות בסיפורים השונים. ומהטריילר הבנתי בעיקר את האווירה המיוחדת והמסקרנת השורה על היצירה הזו. אבל מה שיותר מוזר ומעניין – 17 הסיפורים הקצרים המאוגדים תחת "המפנה" נמסרו ל-17 במאים שונים, וכל אחד מהם יצר סרט קצר על פי סיפור קצר, ועדיין הטריילר הזו מאחד את כולם למשהו הומוגני למדי. יש כאן כמה מהמובילים בבמאי אוסטרליה, למשל: ג'סטין קרזל, שהמם אותי עם "עיר השלג" שלו, או וורוויק ת'ורנטון, שחנק אותי מדמעות ב"סמסון ודלילה" הייחודי שלו. גם מיה ווסיקובסקה, המוכרת יותר כשחקנית (שלא חביבה עלי במיוחד. היא עשתה את התפקיד של מיה מרון בגרסה האמריקאית של "בטיפול". מרון אוכלת אותה בלי מלח), עושה כאן את בכורת הבימוי שלה. ואפילו אחד בשם ירון ליפשיץ נמצא ברשימת הבמאים (אין לי מושג מי זה). יש כאן גם כמה מהמובילים משחקני אוסטרליה: קייט בלאנשט (שכנראה תזכה באוסקר בעוד חודשיים על "יסמין הכחולה"), והוגו וויבינג (שחקן מעולה שייזכר לעד דווקא על תפקידו המאנפף ב"מטריקס"). הפרויקט כולו נדמה לי כמסקרן ומשונה, והוא עוד יכול להיות הסוס השחור של פרסי האקדמיה האוסטרלית.

"המפנה" מועמד ל-7 פרסי אקדמיה אוסטרלית: פרס הסרט, הבימוי (כל 17 הבמאים מועמדים יחד לפרס כאנסמבל אחד), תסריט מעובד, עריכה, שחקן (הוגו וויבינג), שחקנית (רוז ביירן, המוכרת לנו בישראל מ"דמג'ז" ומקומדיות מטופשות כמו "מסיבת רווקות"), ושחקנית משנה.

"דרך מסתורית"  – בימוי: איוון סן

ואם מדברים על סרט שבאמת מסקרן אותי לראות, אז הנה אחד. להבנתי, מדובר לכאורה על סיפור לעוס למדי: נערה נרצחת. שוטר חוזר הביתה כדי לחקור את הרצח. וברקע – יחסיו המעורערים עם ביתו, שמסתבר שהכירה את המתה. אבל שני דברים שראיתי בטריילר שימנו את בלוטות הציפייה שלי: אחד, נראה שהויזואליה בסרט הזה יוצאת דופן באיכותה. והשני, נדמה שהסיפור הזה, הלכאורה חבוט ומשומש, משמש את היוצר כדי להעלות אל פני השטח את הדבר שכנראה הכי מעסיק את האוסטרלים בשנים האחרונות, והוא מתחים גזעיים. יחסי גומלין רוויי חשדנות בין האבוריג'ינים ולבין ה"לבנים". נדמה לי ש"דרך מסתורית" הוא אחד מאותם סרטים שיזכה להרבה הערכה, אבל לא לפרסים. ועדיין, אני מסוקרן לראות אותו (וגם כאן אפשר לראות בטריילר את הוגו וויבינג)

"דרך מסתורית" מועמד ל-6 פרסי אקדמיה אוסטרלית: פרס הסרט, בימוי, תסריט, עריכה, סאונד, ושחקנית.

עוד שני סרטים שכדאי להזכיר:

"אירופה מתה" (Dead Europe) – עוד נושא שמעסיק את האוסטרלים באחרונה, משום מה, הוא השואה. בשנה שעברה היה לנו את "לורה" (וכשהסרט הגיע סוף סוף למסכים בישראל, הוא התגלה כבלתי נסבל). נדמה לי שגם "אירופה מתה" הוא סרט בלתי נסבל, אבל הוא זוכה ל-5 מועמדויות אצל האוסטרלים. מדובר בסיפורו של אוסטרלי שנוסע ליוון כדי לפזר את אפרו של אביו המנוח. מתברר שעל משפחתו של אביו יש קללה, שכנראה קשורה למעשיהם בזמן השואה. מבט בטריילר מגלה סרט מבולבל הנע בין פולקלור, רגשנות, ואלמנטים של סרטי אימה. אבל אולי אני טועה. בינתיים, חדי העין יוכלו להבחין באניה בוקשטיין מבליחה לרגעים בטריילר.

"אירופה מתה" מועמד ל-5 פרסים: פרס הסרט, תסריט מעובד, שחקן, ושחקן משנה.

וסרט נוסף שקיבל כמה מועמדויות הוא "אמהות מושלמות". זוכרים? הבמאית הצרפתיה שבאה עד לאוסטרליה כדי לעשות סרט על שתי אמהות המפתחות רומנים כל אחת עם הבן של רעותה. סרט זניח למדי היה הסרט הזה, וההפצה הבינלאומית החליפה לו את השם כמה פעמים (בכורתו בסאנדאנס היתה תחת השם Two mothers, אבל הוא הופץ לבסוף תחת השם Adorationׂׂ), כנראה כי הם לא כל כך ידעו מה לעשות איתו. ובכל זאת, האוסטרלים גואלים את הסרט הזה מהשכחה, ומעניקים לו 4 מועמדויות: תסריט מעובד, עיצוב אמנותי, תלבושות, והשחקנית (נעמי ווטס).

טקס פרסי האקדמיה האוסטרלית יערך בסוף ינואר. אני אעקוב ואחזור לכתוב על הזוכים.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “פרסי האקדמיה האוסטרלית לקולנוע: המועמדויות

להשאיר תגובה

