לקראת 2014 בקולנוע הישראלי: אני יונה

והפוסט האחרון בסדרת הפוסטים על הסרטים הישראלים החדשים של 2014 יעסוק בסרט שאני הכי מצפה לו השנה, אבל גם הכי חושש ממנו.

מתוך "אני יונה". צילום: ירדן תבורי

מתוך "אני יונה". צילום: ירדן תבורי

הכי מצפה לו – כי על ההגה יושב ניר ברגמן. הבמאי הזה הוא אחד הבמאים הישראלים הכי טובים שיש היום. חד וחלק. בעשר שנים הוא יצר הרבה לקולנוע ולטלויזיה, וכמעט כל מה שהוא נגע בו היה לזהב. מסרט הבכורה שלו, "כנפיים שבורות", שמרסק לי את הלב גם היום, יותר מעשר שנים מאז נוצר, דרך העבודה שלו ב"בטיפול" המצוינת (וההבחנה שמאיה מרון מכמירת הלב היא מעין מוזה בשביל ברגמן), עבור בסדרות הטלויזיה "להוציא את הכלב" הנפלאה ו"מגדלים באויר" הקצת פחות נפלאה בעיניי (לא סדרה רעה לטעמי, אבל יצירה שהרגשתי בה קצת עייפות חומר מצידו של ברגמן) ועד לסרט הקולנוע "הדקדוק הפנימי", שהיה אמנם לא אחיד, אבל החלק השני שלו הוא פשוט יצירת מופת בעיניי. אז זהו ניר ברגמן, הבמאי והיוצר של "אני יונה". לא צריך לומר יותר.

הכי חושש ממנו – מכיוון שזוהי ביוגרפיה קולנועית של יונה וולך. ראשית, אני חושש מהבוטות. אני לא ממש מכיר את היצירה של וולך, אבל מהמעט ששמעתי, וולך היתה פרובוקטורית לא קטנה ("פגשתי את אלהים. הוא היה עירום" היא אמרה באיזו הקלטה), והיא גם נגעה לא מעט בסקס (מכירים את השיר "סקס אחר"? זה היא כתבה). שנית, יש לי הרגשה שיונה וולך היתה דמות מרכזית בברנז'ה התלאביבית של שנות ה-80, אבל אני לא בטוח שמי מאילו שאינו נמנה על אותה ברנז'ה (שזה רובנו) לא ממש יבין על מה המהומה, ולמה מגיעה לאישה הגסה הזו ביוגרפיה שכזו.

ומצד שני, ניר ברגמן הוכיח כבר בעבר שהוא יודע לפרק מוקשים רציניים מאוד בטיפול עדין ומתחשב. במיני-סדרה הטלויזיונית (המופתית, לטעמי) "להוציא את הכלב" היה פרק אחד שהתעסק בנושא החלפת זוגות. בתוך וילה הרצליאנית התכנסו כמה וכמה זוגות למטרות סקס בלי חשבון. ועדיין ברגמן מצא פינה בוילה הזו ליצירת סצינה אינטימית מרגשת עד דמעות. באותה סדרה היה גם פרק שעסק ברומן בין מורה לתלמיד. היה מדובר בפרק נועז ומלא תשוקה, אבל גם בדרמה עדינה, מרגשת, וחודרת קרביים. ר"ל: ברגמן יודע להתעסק גם בנושאים שלכאורה נדמים פרובוקטיבים, והוא גם יודע למצוא את הדרמה האנושית שמתחת לרעש הלבן של הפרובוקציה.

ברגמן גם הוכיח בעבר שהוא אשף בבימוי שחקנים. את תפקיד יונה וולך תגלם שחקנית צעירה ולא מוכרת: נעמי לבוב. לצידה יככבו גם שחקנים מוכרים יותר: מיכאל מושונוב (שתמיד נחמד לפגוש) ושלום מיכאלשוילי (שמוכיח ורסטיליות מרשימה בקריירה שלו).

אם הכוכבים יסתדרו כמו שצריך, זה יהיה סרט מרתק ומרגש, וגם כזה שאולי גם יפתח לי משהו במוח, ויכיר לי יוצרת מאוד נחשבת.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

