המבול: סרט אפקטים ממוחשבים או יצירה פילוסופית עמוקה

אז הנה הגיע הסרט החדש של דארן ארונופסקי. אחד מהבמאים הכי גדולים שפועלים כיום. הציפייה היתה גדולה. במיוחד לאור השמועות על מלחמתו של הבמאי במפיקים שדרשו לקצץ את כנפיו האמנותיות (והשמועות הנוספות שידו של הבמאי היתה על העליונה). ועוד 'במיוחד' אחד: שניים מסרטיו הקודמים נחשבים בעיניי יצירות מופת סוחפות מאין כמותן ("המעיין", ו"ברבור שחור").

ואחרי כל הציפייה הזו, אחרי הצפייה אני מרגיש אנטי-קליימקס. זה ממש לא סרט רע, והוא (כצפוי) מרשים מאוד, אבל אין לי 'וואו'. למעשה, זה רחוק מ'וואו'. יש לא מעט דברים מעניינים בסרט, ויש לא מעט שטח לכסות בדיון בסרט הזה. אבל בסופו של דבר, הרבה מהדיון טובע בים של CGI (ואגב, אם כבר אנחנו בעניין, אם אתם מתלבטים אם לראות את הסרט הזה ב-3D או בדו-מימד, תבחרו בדו. התלת רק מפריע).

ים CGI

ים CGI

דארן ארנופסקי מביים גדול מהחיים. הוא במיטבו כשהוא מצליח למצוא רגעים אינטימיים גם בתוך האקסטראוואגנזה. וזהו הכשלון הגדול של הסרט הזה בעיניי. לפחות בחלקו הראשון של הסרט, הסרט די עקר מבחינה דרמטית. יש אחד, נח. הוא רואה חזיונות. איכשהו, מאיזושהי סיבה, הוא מחליט שהחזיונות האלו הם מסר מאלהים, האומר לו שסוף העולם קרוב, ועליו לבנות תיבה. הדרך שבה נח מגיע לתובנה הזו קלה מדי לטעמי, והיא חסרה לי דרמטית. אבל שוין, החלקתי את זה. יש אנשים רעים, בני קין. ויש מעין יצורים סלעיים, 'השומרים'. כל קלישאות סרטי הפעולה הכי נחותים נזרקות לאויר בחלק הזה של הסרט. ובכלל, הדיאלוגים של הסרט הזה מנסים לשלב בין שפה עכשוית לשפה תנ"כית, והתוצאה מעט מעוותת לטעמי. אז כן, זה מרשים וגדול מהחיים. כל הקרבות (בעיקר זה שמגיע ממש כשהמבול מתחיל) הם ממתק לעיניים, אבל הלב מסרב להשתתף בחגיגה. יש כאן משהו שטוח מדי דרמטית.

אבל לא התכנסנו כאן לצורך סרט פעולה עמוס אפקטים. באנו לכאן כדי לראות כיצד דארן ארנופסקי מפצח את הסיפור התנ"כי הזה של נח והמבול. ובחלק השני של הסרט זה מתחוור: זהו סיפור על מהות הבחירה האנושית החופשית. על ההכרח לבצע בחירה אל מול צו אלוהי בלתי אפשרי, והאם זה אפשרי בכלל. התסריט מתפתח בחלק הזה לכיוון דרמה עצומה של יצרים, והרעיון הפילוסופי משתלב כאן בסיפור הדרמטי העז ובבימוי המאוד מוחצן של ארונופסקי, עד לאותה סצינת שיא על גג התיבה. אז יש לסרט הזה ערך אחרי הכל. יש מחשבה מאחורי כל האפקטים הממוחשבים האלו. יש במאי ויש תסריטאי. ויש רבדים נוספים לסיפור הזה: מתי אדם עובד בשירות האל, ובאיזו נקודה האמונה היוקדת הזו באל עוברת את גבול הטירוף, והופכת ליהירות בשירות עצמי, בשילוב שכרון כוח וחוסר רחמים? האם נח בעצם אינו שונה, אחרי הכל, מיריבו צאצא קין (ריי ווינסטון, שחקן מעולה, שנופל כאן קורבן לדמות שכתובה בצורה שטוחה להחריד)?

נח במבול הממוחשב

נח במבול הממוחשב

מצד אחד דארן ארונופסקי מצא בסיפור התנ"כי הזה של נח והתיבה זוית ראייה ייחודית של תובנות לגבי החיים בעולם שלנו היום. מצד שני, גם אם בחלקים מסוימים של הסרט, החזון יוצא הדופן של ארונופסקי משלב היטב בין דרמה אינטימית ועצומת רגשות לבין סרט גדול מהחיים, בחלקים אחרים של הסרט יש כאן גם הרבה 'רעש לבן', מגובה באפקטים ממוחשבים שמטביעים את האינטימיות והמחשבה הצלולה בים של קרבות רועשים וסתם ראוותנות קולנועית.

יש לי יחסים מורכבים עם דארן ארונופסקי. את "רקוויאם לחלום" שנאתי מאוד. זה היה פשוט סרט מחריש אוזניים. "המעיין" הוא יצירת מופת פילוסופית בעיניי. ההוכחה שאפשר לעשות סרט ראוותני שגם חודר עמוק ללב. "המתאבק" היה סרט לא רע, אם כי מאוד לא אופייני לבמאי הזה. מבחינה קולנועית היה בו משהו מאוד לא סוחף (ומצד שני, היו בו אלמנטים שרק היוו הקדמה לסרטו הבא). ו"ברבור שחור" הוא שוב יצירת מופת חסרת מעצורים בעיניי. שוב סרט שבו הבמאי עובד קשה מאוד, אבל מצליח לעבור בעזרת סגנון מוחצן מאוד גם ישירות ללב, בצורה ברוטלית אבל חודרת קרביים. ועכשיו מגיע "המבול". משהו ששוב מוכיח שלארונופסקי יש חזון יוצא דופן בנוף הקולנועי הנוכחי. ועם זאת, לטעמי, האיזון בין החתימה הקולנועית של ארונופסקי לבין רגעים שבהם החתימה הזו הופכת לתצוגת תכלית של שכרון כח של במאי שקצת 'איבד את זה' (כמו, אגב, נח עצמו בסיפור) – האיזון הזה מופר לחלקים לא קטנים במהלך הצפייה. יש רגעים אדירים בסרט הזה. ויש רגעים בסרט הזה שגרמו לי אפילו לאי נעימות. איפשהו באמצע של כל זה נמצא "המבול" – סרט מרשים, אבל גם מתסכל.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s