לולה 2014: המועמדויות

בשבוע האחרון הייתי עסוק בפסטיבל הצרפתי, והיום בערב כבר מתחיל אצלנו הפסטיבל הרומני. באמצע קצת פספסתי את ההכרזה על המועמדויות לפרסי הלולה של האקדמיה הגרמנית לקולנוע. ממבט ברשימת הסרטים המועמדים ניתן להבחין שהשנה האחרונה לא היטיבה עם הקולנוע הגרמני. מבחינת המסך הישראלי, שני סרטים גרמנים עומדים לעלות אצלנו ממש בקרוב. אחד כבר בשבוע הבא. יקראו לו "בחזרה לחיים"  (במקור, Sein Letztes Rennen, המירוץ האחרון שלו). איש אחד מבוגר מבית אבות מחליט לרוץ מרתון. נו, שוין. האקדמיה הגרמנית החליטה להעניק לסרט הזה רק מועמדות אחת – לשחקן הראשי.

הסרט השני שאמור להגיע לכאן מתישהו בקרוב הוא "חיים כפולים". זהו הסרט שגרמניה שלחה לאוסקר השנה. בתוך כל ההמולה של הפסטיבל הצרפתי הצלחתי לראות גם את הסרט הזה בשבוע שעבר, ודי התאכזבתי. זה סרט שלא החליט אם הוא סרט מתח או דרמה משפחתית, ובסוף הוא לא זה ולא זה. "חיים כפולים" (Zwei Leben) מועמד ל-3 פרסי לולה: פרס הסרט, השחקנית, ופרס העריכה.

סרט גרמני נוסף, דובר אנגלית הפעם, היה אמור כבר לעלות על המסכים שלנו, אבל כנראה נגנז (כנראה בצדק). "האהבה האחרונה של מר מורגן" (עם מייקל קיין) מועמד רק לפרס אחד – לפרס הצילום. ועוד סרט גרמני שכבר ביקר על המסכים שלנו השנה, "3096 ימים", מועמד גם הוא רק לפרס אחד – פרס הסאונד.

אבל אלו הם הקצוות. הנה סקירה של הסרטים הגרמנים הבולטים של השנה:

העמק האפל – אנדראס פרושסקה

Finstere Tal

אדפטציה גרמנית של ז'אנר המערבון לאירופה של המאה ה-19. סאם ריילי (קונטרול, בדרכים) הוא השם המערבי המוכר ביותר בסרט הזה. הוא משחק כאן דמות קלינט-איסטוודית קלאסית. הזר שמגיע משום מקום אל עיירה מנומנמת בחורף מושלג. הוא מבקש להתאכסן שם עד שהחורף יעבור (הנה קטע מהסרט מתורגם לאנגלית. הקטע שבו הוא מוצא את האכסניה המבוקשת). אבל נוכחותו של הזר הזה רק תוציא החוצה יריבויות ישנות, והאלימות ומעשי הנקם ההדדיים מתחילים. בכורתו של הסרט היתה בפסטיבל ברלין האחרון, והוא הופץ בגרמניה מיד לאחר מכן. הביקורות שקראתי בכמה אתרי אינטרנט בינלאומיים היו מהוססות משהו. יש תמימות דעים שהאלמנט הויזואלי של הסרט משכר חושים, ועם זאת הביקורות מבכות את השמרנות של הבמאי, את חוסר היכולת שלו ליצוק השראה ייחודית משלו אל שינוי האטמוספירה של המערבון אל הקור האירופי המקפיא. ועדיין, זה הסרט שזכה למספר המועמדויות הגדול ביותר לפרס האקדמיה הגרמנית. "העמק האפל" (במקור: Das Finstere Tal) מועמד ל-9 פרסי לולה: פרס הסרט, בימוי, שחקן משנה, צילום, עיצוב אמנותי, תלבושות, איפור, מוסיקה, וסאונד.

עולם אפל – פרויקה פינסטרוואלדר

ומעמק אפל לעולם אפל. הסרט הזה נראה לי יותר מסקרן. יש בו בחירות סוריאליסטיות המספרות על דחפים אפלים נסתרים המתקיימים באנשים הגרים בגרמניה, מדינה שטופת שמש. יש בסרט הזה כמה וכמה סיפורים מקבילים הקשורים ביניהם בקשרים דקים: יש את השוטר בלבוש תחפושת דב. יש את הבמאית הדוקומנטרית שמתקשה למצוא השראה לסרטה הבא. יש את הפדיקוריסט השומר בצד את העור שהוא מקלף מלקוחותיו המבוגרות. יש את איש הפרא שמגדל עורב ביער. יש את הזוג שמסרב לנהוג במכונית גרמנית. ויש את התלמיד בשיעורי הסטוריה שמוצא את עצמו לא מעוניין בטיול למחנה ריכוז. הנה הטריילר (הלא מתורגם, לצערי) המציג סגנון מעניין לסיפורים סוריאליסטים:

אבל קשה לי להאמין שהסרט המשונה הזה יזכה בפרסי האקדמיה הגרמנית. "עולם אפל" (Finsterworld) מועמד ל-5 פרסי לולה של האקדמיה הגרמנית: פרס הסרט, התסריט, שחקנית משנה, שחקן משנה, ומוסיקה.

הבית האחר – אדגר רייץ

טוב, אני מודה, זה אחד מאותם פרויקטים שסוחטים מהמבקרים הילולים, ואני לא מבין מה הם רוצים ממני. "היימט" היתה סדרת טלויזיה (שגם הוקרנה בסינמטקים בישראל) שמבקרי קולנוע נשפכו ממנה. אני לא הלכתי לראות את היצירה המאוד ארוכה הזו, כי זה נראה לי לא מעניין, ובעיקר נדוש, לסקור את כל מה שקרה במאה ה-20 בגרמניה דרך סיפורה של משפחה. לא מצאתי כאן זוית מעניינת מספיק על השואה ועל כל מה שקרה לפני ואחרי. אבל מה אני מבין.

Andere Heimat

אז השנה אדגר רייץ עשה פריקוול לאותה הצלחה ביקורתית – הוא הלך אחורה, למאה ה-19, לספר את סיפורם של שני אחים, אשר כמו הרבה מאוד גרמנים אחרים אז, היגרו לדרום אמריקה כדי לברוח מהרעב הגדול שפקד את אירופה אז. עם כמה שהטריילר נראה מרשים ויזואלית, אני עדיין לא מסוקרן בשום צורה. "הבית האחר" (Die Andere Heimat), יצירה של כמעט 4 שעות, מועמדת ל-6 פרסי לולה של האקדמיה הגרמנית: לפרס הסרט, תסריט, בימוי, צילום, עיצוב אמנותי, ותלבושות.

לך תזדיין, גתה – בורה דגטקין

אולי ההוכחה הכי טובה לכך שהקולנוע הגרמני השנה הלך קצת לאיבוד היא נוכחותו של הסרט הזה ברשימת המועמדים. הרי לא נראה לכם הגיוני ש"אמריקן פאי" יהיה מועמד לאוסקר, נכון? אז הנה קומדיה גרמנית פרועה וגסה (בחומר שחיפשתי על הסרט ראיתי השוואות ל"מורה רעה", הקומדיה המטופשת ההיא עם קמרון דיאז) שמועמדת ל-4 פרסי אקדמיה גרמנית, כולל פרס הסרט!. אז מה הסיפור (אם זה ממש משנה) ?

Fack Ju Goethe

ככה: פושע שיוצא מהכלא רץ אל המקום שבו החביא את השלל שגנב בשוד שבגללו ישב. הבעיה: בזמן שישב בפנים הוקם שם בית ספר. אז הוא מתחזה למורה מחליף ומקבל לידיו את הכיתה הקשה ביותר. אבל הוא גם ילמד אותם נימוסים (וגם את "רומאו ויוליה" של שייקספיר), וכל העולם יהפוך לטוב יותר. בחיי. הנה הטריילר (ללא תרגום. אבל לא ממש צריך). לא צחקתי משום בדיחה בטריילר הזה (חוץ מהאחרונה. וגם שם רק גיחכתי קלות). לא יאמן ש"לך תזדיין, גתה" (במקור: Fack Ju, Gothe. טעויות האיות הן במקור, להראות שהפושע גם לא ממש יודע לכתוב) מועמד ל-4 פרסים: פרס הסרט, התסריט, ושתי שחקניות משנה המתחרות זו כנגד זו.

אהבה וסטייקים – יאקוב לאס

זה נשמע כמו שם של קומדיה רומנטית גריאטרית. לפי הטריילר נראה לי שכל מי שמבוגר ברוחו יברח מהסרט הזה. כן, יש כאן סיפור אהבה בין בחור רגיש ושקט לבין בחורה הרבה יותר אנרגטית. הוא מסז'יסט. היא טבחית. סרט קטן וחצוף שנראה משעשע מאוד וחמוד מאוד. אבל "אהבה וסטייקים" (Love Steaks) מועמד רק לפרס לולה אחד: לפרס הסרט. לא משחק, לא תסריט, לא בימוי. רק פרס הסרט. משונה. בינתיים, הנה הטריילר:

יש עוד כעשרה סרטים שונים המועמדים לפרסים שונים, אבל רובם רק לפרס אחד או שניים (חוץ מסרט אחד שנקרא "הרופא", מעין אפוס תמוה דובר אנגלית המתרחש בימי הבינייים בפרס, אירן של אז, ומספר על שוליית רופא המתחזה ליהודי כדי להתקבל לבי"ס לרפואה שאינו מקבל נוצרים. "הרופא", בכיכובו של סטלן סקארסגראד, מועמד ל-5 פרסים: צילום, עיצוב אמנותי, תלבושות, איפור, וסאונד).  אני חושב שבפוסט הזה כיסיתי את הסרטים הגרמנים העיקרים של השנה. זאת נראית לי שנה לא מוצלחת לגרמנים. ולמרות זאת אני אמשיך לעקוב גם השנה אחר טקס פרסי האקדמיה הגרמנית שיתקיים ב-9 במאי. בתקווה לשנה טובה יותר בשנה הבאה (הי, כריסטיאן פצולד, הבמאי של "ברברה", עובד על סרט חדש).

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s