פסטיבל קולנוע רומני: כוונות טובות

הקולנוע הרומני נחשב כבר כמעט עשור כאחד המובילים בעולם. ו"כוונות טובות" הוא דוגמא מייצגת לקולנוע המעולה שמגיע משם. סרט מצוין, הסרט הזה, עם חשיבה קולנועית חכמה ומקורית, ועם כתיבה משובחת.

אמא קיבלה שבץ במוח. היא שוכבת בבית חולים. איזה קטעים.

אמא בבית חולים. איזה קטעים (שימו לב לזאת שקוראת עיתון ברקע).

אמא בבית חולים. איזה קטעים (שימו לב לזאת שקוראת עיתון ברקע).

באמת. זה כל הסרט. אמא חולה, ושוכבת בבית חולים. הבן מבקר אותה. בדרך יש כל מיני דיונים עם רופאים, ועם חברים, ועם מכרים מבתי חולים אחרים. וזה סרט מצחיק. מאוד.

"כוונות טובות" דומה, יותר מכל, למערכון של "הגשש החיוור". הדיאלוגים שבסרט הזה הם גם אמינים לחלוטין, אבל גם מצחיקים מאוד. הדבר הזה מושג הודות לכמה החלטות בימויות לא שגרתיות:

– הסצינות – העמדות השחקנים במרחב, העריכה – הכל מכוון ליצור מרחב נשימה גדול מאוד. הסצינות עצמן ארוכות מאוד. כל דיון, כל שיחה, נמשכים דקות ארוכות. ועם זאת הקצב מהיר. כמות מלל עצומה, אנשים חסרי מנוח שזזים כל הזמן, כל הזמן עושים משהו תוך כדי. הרבה פעמים המצלמה סטטית, אבל כל הזמן קורים דברים. והשחקנים – עבודת משחק עצומה יש בסרט הזה. כל הקאסט עבד כאן קשה מאוד כדי שהכל ירגיש אותנטי ואמיתי לחלוטין. ובגלל שהסצינות נמשכות ונמשכות, לשחקנים ניתנת האפשרות להיות בתוך הדמות למשך זמן ממושך, כמו בתיאטרון, ואני כצופה נשאב לתוך העולם שלהן בצורה טוטאלית למשך כל הסרט.

– הצילום – הבמאי לקח כאן החלטה מאוד מעניינת: המצלמה, בד"כ, כאילו יושבת עם הדמות בשולחן. המצלמה בד"כ בסרט הזה מהווה נקודת מבט של אחת הדמויות המדברות בסצינה. למשל: יושבים אב, בנו, בת זוגו, והאם המתאוששת בשולחן במסעדה. המצלמה תופסת את מקום בת הזוג. היא עוקבת אחרי הדוברים. לפעמים בת הזוג מדברת בעצמה, אבל לא רואים אותה (כי אנחנו בעצם יושבים איתה בשולחן). וכך גם יוצא שלא מעט פעמים הדוברים מביטים ישירות למצלמה (כי הם מפנים מבט לדמות היושבת בשולחן). רוב הסרט בנוי מסצינות כאלו, בהן המצלמה תופסת בעצם את מקומה של אחת הדמויות המשתתפות בסצינה. דבר המערב אותנו, הצופים, באופן הכי ישיר בסצינה. מה גם שמדי פעם המצלמה מחליפה נקודת מבט. הסצינות אמנם ארוכות, והשוטים ארוכים בהתאם, אבל לפעמים, באמצע סצינה, הבמאי מחליט לעבור מצפיה חיצונית בסצינה לצפיה אקטיבית (כמו בסצינות בחדר האשפוז בבית החולים: לרגעים אנו צופים בסצינה דרך עיניה של אחת המאושפזות, ואחרי כמה דקות אנחנו עוברים לצפות בסצינה דרך עיניה של האם עצמה, ולהשתתף בסצינה בצורה הכי ישירה ומיידית שיש). החשיבה הקולנועית של אדריאן סיטארו, הבמאי, היא פשוט מפעימה. הוא מכניס אותנו למתרחש בצורה מקורית ומרגשת במיוחד.

כוונות טובות

– הדיאלוגים – הכתיבה של הדיאלוגים בסרט היא פשוט מלאכת מחשבת. הכל נשמע כאן כל כך אמין, ועם זאת כל כך מצחיק. והכל נובע כאן מהעומס (לכאורה, מעומס היתר. רק לכאורה). הרי הבחירה הטבעית היתה לעצור, לשקוע בכאב, עם הרבה שתיקות. למעשה, דווקא העומס של הדיאלוגים עובד כאן בשני הכיוונים – גם מביע את הדאגה הרבה של בן לאימו, ושל כל חבריו של הבן לשלומו של חבריו, וגם יוצר עומס לא רגיל על האוזן המתרגם להרבה רגעי צחוק מפתיעים.

– המשמעות – ואם כל זה היה סתם סקץ' טלויזיוני לא היה לזה כל ערך. אבל יש כאן גם רעיון בבסיס של כל זה. הרעיון של בדיקת טבע החיים בעיר גדולה לעומת החיים בעיירה קטנה. החום האנושי החונק לפעמים של אנשים מעיר קטנה, על פני הקור הקורקטי של עיר גדולה. למשך כל הסרט מתנהל ויכוח האם להעביר את האם מבית החולים בעיירה לבית חולים בעיר גדולה. שם יש רופאים טובים יותר (או שלא), שם יש תנאים טובים יותר (אולי), אבל שם היא לא תקבל יחס חם כמו כאן. וכל האנשים שבאים לבקר, ומביאים מתנות, וכיבודים (חלק מהם לא בריאים לאמא החולה), והדאגה של אנשים זרים לגמרי ברכבת הפולשים למרחב הפרטי של הבן הדואג, הם רק כמה דוגמאות לחום האנושי החונק אולי, אבל הנחוץ כל כך לחיים שלנו, ומה שכל כך חסר לנו בחיים בעיר גדולה.

וכל זה נדחס לשעה ושלושת רבעי חסרות מנוח, כמו החיים שלנו. סרט יוצא דופן, ומאוד מומלץ, "כוונות טובות".

הקרנות נוספות של "כוונות טובות":

מחר, ה-06/04, בסינמטק ירושלים

ובעוד שבועיים, ב-19/04, בסינמטק חיפה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

 

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s