פרסי אופיר 2014: את לי לילה

סרט הבכורה של אסף קורמן הוקרן כבר בפסטיבל קאן וזכה לתגובות חמות. אתמול הוא הוקרן לחברי האקדמיה, וגם כאן התגובות, עד כמה שאני יכול לשפוט, חיוביות ביותר. שני הסנט שלי: יש לי השגות פה ושם, אבל בסך הכל מדובר בסרט מרשים מאוד.

שתי אחיות גרות ביחד. אחת מהן סובלת מפיגור שכלי. השניה מטפלת בה. אבל היא גם רוצה חיים. גבר משלה. בעיה. סרט שמח.

אחת מהמעלות הכי גדולות של "את לי לילה" היא העובדה שקורמן נמנע מלהפוך את הסרט שלו לאופרת סבון מיבבת. יש לסרט טון ענייני, יומיומי, ריאליסטי, שהופך את הסיפור הזה לאמין ומרתק. ומצד שני (ואולי זה קצת חוסר בטחון של במאי בסרטו הראשון), אני הרגשתי שחסרה לי קצת מוסיקה בסרט. קצת, במשורה, ובכל זאת, לסרט היו יכולים להיות כמה רגעים מאוד מרגשים אם היתה נוספת לו מוסיקה. מעט המוסיקה שיש לא מספיקה.

כשעלו כותרות הסיום של הסרט חיכיתי לראות מי זה הצלם המרתק של הסרט הזה. התשובה: עמית יסעור. ההוא שהעתיק את נשימתי ב"נותנת" של הגר בן אשר. העבודה של יסעור בסרט הזה בנויה מניגודים שאיכשהו מצליחים להתיישב עם אסטרטגיית הבימוי של קורמן. יש כאן נסיון לשמירה על ריחוק, לא להידחף לפרצוף של הדמויות עם קלוז-אפים ולא לדחוף ריגושים בכוח. ועם זאת, חלק גדול מהסרט מתרחש בתוך הדירה הקטנה של גיבורת הסרט, וכך לא פעם יש תקריבים לא כי זה מתוכנן ע"י הצלם, אלא כי אין מקום לנהל את העלילה של הסרט. הדמויות האלו חיות בתוך עולם דחוס, בבית קטן ועמוס, שרק הופך עמוס יותר עם התקדמות הסרט. והצילום המרשים של הסרט מראה אינטלגנציה של יצירה.

סרט דחוס. לירון בן שלוש מטפלת בדאנה איבגי ב"את לי לילה"

סרט דחוס. לירון בן שלוש מטפלת בדאנה איבגי ב"את לי לילה"

והכי חשוב: המשחק. כולנו מכירים את דאנה איבגי. ראינו אותה בהרבה סרטים, וברוב הפעמים גם התרשמנו מאוד ממנה. דאנה איבגי, קצת כמו אבא שלה, היא כבר סוג של סטנדארט. היא שחקנית מעולה, והיא תמיד תתן יותר ממאה אחוז. גם כאן היא מצוינת, אם כי הפעם פחות התרשמתי ממנה, ואני חושב שזה בגלל שהתסריט הגביל אותה. אני ראיתי כבר סרטים על יחסי הגומלין של אנשים מוגבלים עם העולם החיצון ("איש הגשם" האמריקאי, "החיים לפי ז'ורז'" הצרפתי-בלגי, "קפה דה פלור" הקנדי, אם להזכיר שלושה). בכל אלו, לדמות המוגבל היתה התפתחות תסריטאית במהלך הסרט. כאן אין לדמות שדאנה איבגי משחקת שום רצונות משלה. וגם אם כן, לא רואים את זה (ומעניין לשאול את קורמן אם הדברים שקורים במעון היו בדראפטים מוקדמים של התסריט, ואולי הם אף צולמו, ובסוף ירדו מהגרסה הסופית. לי הם היו חסרים). איבגי עושה עבודה טכנית אדירה, והיא לעולם לא מגזימה, לא מזייפת. כדמות עם רצונות משלה אין לה כל כך עם מה לעבוד.

ולכן, מי שהכי הרשימה אותי בסרט הזה היא לירון בן שלוש. השחקנית הראשית. לפני כמה שנים ראיתי את בן שלוש בסרט זניח שנקרא "מאיה" (מיכל בת אדם ביימה). בן שלוש היתה הסרט. בלעדיה הוא לא היה קיים. כאן בן שלוש מאששת את ההתרשמות הראשונית שלי מהסרט ההוא, ומשחקת תפקיד קשה של בחורה צעירה שמנסה כל הזמן להיות בשליטה על המצב המאוד לא פשוט שבו היא נמצאת. כל אחד מאיתנו צריך קצת אהבה, וכשזו נכנסת סוף סוף לחייה, משהו שם הופך להיות לא יציב. יש משהו כל כך אמין בהופעה של בן שלוש, מאוד לא מתלהם, מאוד נטורליסטי, מאוד פשוט. קל מאוד להתפרק ולהיכנס לפניקה במצב המאוד לחוץ שלה. אבל הדרמה הדחוסה הזו חיה בזכות הטון הענייני של הבימוי והמשחק. הדינמיקה הכל כך יפה שמתקיימת בין השחקנים בסרט היא תוצאה של עבודה מדויקת מאוד של משחק בין בן שלוש לאיבגי, ובין שתיהן לבין יעקב זדה דניאל, שמשחק את הצלע השלישית בסיפור. גם לזדה-דניאל מגיעה הכרה על משחקו בסרט הזה. גם הוא מביא למסך דמות אמינה לחלוטין, בשקט ובבטחון של שחקן שכבר עבר קילומטראז' על המסכים, למרות שעד עכשיו הוא שובץ רק לתפקידי אורח משניים בכל מיני סדרות וסרטים.

יש לי קצת בעיה עם כמה מרכיבים בתסריט. למשל, איפה האמא. למה רואים אותה רק לסצינה אחת. מה הסיפור שלה. וגם: באיזשהו שלב התסריט הפך לי לצפוי. את מה שקורה בסוף ידעתי כחצי שעה לפני כן. וכפי שכבר הזכרתי, חסרות לי סצינות במעון. ועם זאת, בגלל טון הבימוי הבטוח והשקט, ועבודות המשחק והצילום הכל כך מצוינות, סצינת השיא בסוף העלתה דמעות בעיני.

סרט מרשים מאוד, "את לי לילה". לא הדבר הכי טוב שראיתי עד עכשיו בהקרנות האקדמיה, אבל בהחלט יש לו מקום של כבוד ברשימת הטובים ביותר של השנה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “פרסי אופיר 2014: את לי לילה

להשאיר תגובה

