פרסי אופיר 2014: פרחים של מרציפן

גראנד פינאלה.

הסרט "פרחים של מרציפן" הוא האחרון שאני רואה במסגרת הקרנות האקדמיה השנה. הסרט ה-36 מתוך ה-36 שמתמודדים על פרס האופיר השנה. הפינאלה.

האמת? – אין לו סיכוי באופיר. אבל איזה פינאלה. גראנד פינאלה.

בואו נוריד כבר עכשיו משהו מהשולחן: לא, זה לא סרט מושלם. להיפך. ורחוק מכך. אבל זה סרט שהלהיב אותי. זה סרט עם שפה ייחודית שהיא רק שלו. אם נענים אל הסגנון המאוד הלא קונבנציונלי שלו, מובטחת לכם חוויה מאוד לא רגילה.

יש לא מעט אנשים שמבקשים שנסלח להם על היצירות שלהם. לא היה להם מספיק תקציב, לא היו להם מספיק ימי צילומים, השחקן הראשי חלה, היה גשם, היה חם – אלף ואחת סיבות לצרות שהצופים מוצאים במוצר המוגמר. אבל אם אתם אנשים יצירתיים, אתם תדעו לפתור את כל הבעיות. וזה אדם קלדרון, הבמאי של "פרחים של מרציפן". אדם יצירתי, בעל דמיון משגע, ועם יכולת השקעה והתמדה סוחפים. זה ברור שהסרט הזה נעשה בתקציב מאוד נמוך. אבל קלדרון גייס את כל התשוקה שלו לפרויקט, לאמנות, ויצר שפה קולנועית מאוד לא רגילה.

marzipan flowers

מישהו אמר לי פעם שכל סרט קולנוע מדבר שפה משלו. הדקות הראשונות של צפיה בכל סרט מוקדשות לפענוח השפה והקודים שבהם פועלת היצירה. הרבה סרטים מדברים הוליוודית. אחרים, מעניינים יותר, מדברים בשפה אמנותית יותר. ויש את אלו שממציאים לעצמם שפה. הדקות הראשונות של "פרחים של מרציפן" הן כמו תעיה במבוך לא ברור. הליכה לאיבוד בטריטוריה לא מוכרת. הסטים שבנה קלדרון (והגר ברוטמן, המעצבת האמנותית) הם בעצם סטים מקרטון. במשך כל הסרט אנו צופים, לכאורה, בהצגת תיאטרון מצולמת על רקע של קוליסות צבועות. אבל הדמיון הרב שהושקע ביצירת הסטים, בתוספת העריכה המהירה, עבודה מאומצת מאוד של עיצוב פס קול, ועבודה מעניינת עם מוסיקה – הכל יוצר סרט שהוא לא תיאטרון, אלא קולנוע. יצירה דינמית, שמתפתחת ולא מפסיקה להפתיע בכל רגע מחדש. הסגנון של הסרט הזה פשוט פוער לסתות.

ואז מגיע החלק שפחות אהבתי בסרט. יש כאן, באיזשהו מקום, סוג של טייק-אופ על "הכל אודות אמא" של פדרו אלמודובר (שהוא, אגב, אחד הסרטים הכי אהובים עלי בהסטוריה של הקולנוע). גם כאן, אשה בגיל האמצעי עוברת לעיר אחרת בעקבות טרגדיה. אלמודובר לקח את הזמן להכיר לנו את האמא הזו ואת הסביבה שלה לפני שהנחית עליה (ועלינו) את המכה. קלדרון עושה את זה כבר בסצינה השניה. לא רק שטרם עיכלתי את הסגנון הלא רגיל של הסרט, עדיין לא הכרתי את הדמויות. וכבר היא צריכה להתמודד עם אובדן. וגם כאן, כמו בסרט ההוא של אלמודובר, גיבורת הסרט פוגשת טרנסג'נדרית (בגילומו הנהדר של טל קלאי). גם כאן, כמו בסרט ההוא, עוברות על גיבורת הסרט הרפתקאות רבות ומשונות. רק חבל שרמת המשחק אצל אלמודובר היא תמיד מהגבוהות בעולם. ונולי עומר, איך לומר, לא בדיוק מספקת את הסחורה. ונדמה שגם כמה משחקני המשנה לא בדיוק משחקים טוב. מה גם שהתסריט קצת מעורפל בכוונותיו. אלמודובר, בסרטו זוכה האוסקר ההוא, הרעיף אהבה על הכל ועל כולם, ללא הבדל מין ונטיה מינית. הוא הפגין אהבה לאנשים ולאמנות על כל צורותיה. אין את זה בתסריט של "פרחים של מרציפן". עצם העובדה שהסגנון של הסרט ייחודי לא מספיקה. יש רגעים שבהם הרגשתי שהצורה מאפילה על התוכן. ועם כמה שהסגנון של "פרחים של מרציפן" מלהיב, יש לפעמים הרגשה של סרט שמתענג לרגעים יותר מדי על הקוליות של עצמו.

אבל יש גם את אפרת אביב בסרט הזה. שחקנית משנה חיננית שראיתי אותה כבר פה ושם, אבל כאן, גם אם זה בתפקיד משנה, היא סוף סוף מקבלת תפקיד שהיא יכולה לנגוס בו שיניים, והיא לוקחת את ההזדמנות בשתי ידיים (כולל סצינת ריקוד אחת, שהיא כמו מתנה שאדם קלדרון מעניק לשחקנית הזו). וההרפתקאות שהדמויות האלו עוברות בסרט הדינמי הזה לוקחות את החוויה הקולנועית למקומות יפים, גם אם יש בו לא מעט חסרונות. סרט יוצא דופן, "פרחים של מרציפן". הייתי רוצה לצפות בו שוב, מתישהו.

("פרחים של מרציפן" הוקרן בפסטיבל ירושלים האחרון. פספסתי אותו שם)

(ועכשיו, אחרי שראיתי את כל הפיצ'רים המתמודדים על פרסי האופיר השנה, הגיע זמן סיכומים. בסופ"ש נתחיל לסכם, בתקווה להעלות את פוסט הסיכום ביום ראשון)

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “פרסי אופיר 2014: פרחים של מרציפן

  1. מסכים עם כל מילה! (כולל, על "הכל אודות אמא" 🙂 רק שאני נראה לי שאני קצת (כנראה קצת הרבה) יותר סלחני ממך.
    נ.ב. אם הסרט מקבל לפחות (טוב, למען האמת, כי אין לו על מה להוסיף) מועמדות על עיצוב אומנותי (בלי קשר למועמדים אחרים!!!) אז משהו מאוד רקוב באקדמיה שלנו.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s