התבגרות: החיים יפים

הנה מה שאני ידעתי על "התבגרות" לפני שנכנסתי לאולם הקולנוע:

1. שזהו הסרט הכי מעוטר ע"י הביקורת העולמית השנה.

2. שזה הסרט ההוא שצילומיו נמשכו 12 שנים. כל שנה צילמו קצת, בהשתתפות אותם שחקנים, וכך אותם שחקנים בעצם גדלים מול עיני הצופים.

3. שאית'ן הוק (ג'סי מ"לפני הזריחה/ שקיעה/ חצות") חוזר כאן לשתף פעולה עם הבמאי ריצ'ארד לינקלייטר (הבמאי של "לפני הזריחה/ שקיעה/ חצות").

4. שאורכו קרוב ל-3 שעות.

וכך, עם ציפיה למאסטרפיס עצום מימדים וייחודי, אבל גם עם חשש קל שמא עניין 12 השנים הוא גימיק שלא ממש יוסיף דרמטית, עם כל המטען הזה פסעתי אל תוך אולם הקולנוע.

וגם אם ידעתי על הסרט הזה די הרבה לפני הצפייה בו, הוא הפתיע אותי.

להסתכל על החיים עם אבא. "התבגרות"

להסתכל על החיים עם אבא. "התבגרות"

וההפתעה הכי גדולה היא שלא מדובר בסרט גדול. למעשה, הייחוד הגדול שבו הוא חוסר הייחודיות שבו. הדמויות אינן חד פעמיות. להיפך. הן כל כך אוטנתיות, כל כך יומיומיות, כל כך אמינות כאנשים שאנחנו פוגשים מדי יום, עד שדווקא הפשטות הזו היא הייחודיות של הסרט. ריצ'ראד לינקלייטר כאילו עובד כנגד הקונבנציות של הקולנוע, וכנגד הפרספציות הרגילות של צופה הקולנוע הממוצע. דווקא בחוסר הרצון הכל כך בולט של לינקלייטר לספק רגעי שיא דרמטיים, דווקא בכך נמצא הייחוד הכל כך גדול של "התבגרות".

בהתחלה היה לי קצת קשה להתרגל לדרך שבה לינקלייטר משתמש במוסיקה. מדובר, לרוב, במוסיקת רוק אמריקאית סוחפת. אבל אין בסצינות האלו, שהמוסיקה הזו מלווה, שום התפרקות דרמטית מיוחדת. "התבגרות" הוא אוסף עצום של רגעים שכל אחד מאיתנו חווה במהלך החיים. לא קו סיפורי אחד דרמטי קלאסי. זה כאילו שאין סיפור כאן. אבל דווקא באין-סיפור הזה נמצא הקסם הגדול של הסרט. רוב הסצינות בסרט הן קסם של כתיבה וביצוע. למשל, הסצינה הזו ברכב עם האב ושני ילדיו. המשפחה הזו הרי שבורה. ההורים גרושים (כמו הרבה מאוד הורים בארה"ב וברחבי העולם כולו). והוא רואה אותם לעיתים מזומנות, ולא באופן קבוע. והשיחה הזו של 'איך עבר עליך השבוע', 'לא, ומה אתה עשית' כתובה כל כך טוב, מבוצעת כל כך טוב, ועם זאת, טבעית ואמיתית כל כך, עד שלא ממש צריך תסריט שילך מנקודה לנקודה. סיפור חיינו שלנו הוא הסיפור שעל המסך. ההרגשה השיתופית ש'כן, גם אני עברתי בדיוק את זה', או 'כן, יש לי חבר שההורים שלו התגרשו. הייתי אצלו בדיוק כשקרה מה שקורה עכשיו על המסך', או 'כן, אחותי עצבנה אותי בדיוק כמו המעצבנת הזו עכשיו' – כל זה כל כך מדויק, ונוגע בכל כך הרבה אנשים עד שאין פלא שהסרט הזה אהוב כל כך.

ללמוד על החיים עם אמא. מתוך "התבגרות"

ללמוד על החיים עם אמא. מתוך "התבגרות"

האמת היא שדווקא כשהסרט הזה כן מנסה ללכת בנתיבים הוליוודיים מוכרים, דווקא אז הוא כושל. האם חוזרת ללמוד, ופוגשת בפרופסור. מבט אחד, והופ, הם נשואים. מה, בסרט של כמעט 3 שעות לא נמצא מקום לפיתוח מערכת היחסים הזו בצורה קצת יותר הדרגתית?; בן זוגה השני מחנה את הרכב ליד חנות משקאות חריפים. מזה אני צריך להבין שהוא יהפוך לאלכוהוליסט (מה שאכן קורה); ויש עוד כמה כאלו. אבל כבמאי לינקלייטר כמעט ולא מזייף. הוא נמנע, למשל, מלחלק את הסרט בצורה ברורה לפרקים. מעברי הזמן לרוב לא מורגשים (מלבד פעם או פעמיים בסרט, כאשר השיער נראה אחרת, או כשהאב מגדל פתאום שפם). הזרימה של הסרט הזה חלקה, טבעית, כמו החיים. הצילום של הסרט דינמי ויפהפה (הרבה עבודה מרשימה עם סטדי-קאם), ומצד שני, כזה שלא דורש תשומת לב, נותן לשחקנים את כל הבמה.

בהרבה מקומות בחיים אנחנו נאבקים. בהורים, במורים, בעבודה, באהבה. הסרט עוקב אחרי כל המהמורות האלו בחיינו, עד שבסוף, כשגיבור הסרט נשאל לשלומו הוא עונה 'טוב'. באיזשהו מקום הוא הגיע לשלמות. ואנחנו, שעברנו איתו את כל 12 שנות התבגרותו, מרגישים שלמות איתו. סוג של קתרזיס קטן בסרט שלא מבקש אפילו גרם אחד של דמעות, ודווקא בשל כך, הוא יפהפה כל כך.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “התבגרות: החיים יפים

  1. היי איתן. ראיתי את הסרט אתמול ומאוד נהניתי, שותף לביקורת היפה שכתבת. מה שמעניין שבסוף מסתבר שדווקא האבא [איתן הוק] בדרכו שלו מהווה סוג של משענת יציבה לילדיו. מדהים לחשוב שהסרט משקף בעצם גם את השינויים [בגיל] שעברו על השחקנים שלו שכל קייץ התקבצו ובאו על מנת להמשיך במלאכה הקסומה הזו. הבת של הבמאי לינקלייטר שחקנית נהדרת, משובבת נפש.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s