עבירה: כולם טועים. אף אחד לא לוקח אחריות

במשך שעה ושלושת רבעי אני יושב באולם הקולנוע ומנסה לפצח את החידה: למה הסרט הזה לא עובד? מה יש בסרט הזה שהופך אותו למפוספס כל כך?

רק בשוט האחרון הגיע התשובה. בשוט האחרון שמראה את המציאות העצובה. המציאות שבה כולנו עושים טעויות, בחלקן טעויות פטאליות שאין עליהן כפרה, אבל אנחנו מכסים אחד על התחת של השני. כולנו מנקים את המצפון של הזולת כדי שנוכל להמשיך לשמור על הסדר השברירי של הדבר הזה שנקרא חיים.

עם מסקנה כל כך קודרת הסרט עצמו היה צריך להיות קודר גם הוא. עם הרבה יותר העזה. עם הרבה יותר אדג'. הרבה פחות מנומס. הרבה פחות צנוע. אבל "עבירה" הוא סרט נחמד כזה. יש בו הרבה פגמים קטנים כאלו, אבל בסך הכל הוא זורם בנעימים כזה. הקצב איטי ומדוד. העריכה שולטת בנראטיב בצורה מרשימה, כולל סצינת פלאשבק אחת שמשולבת בסיפור בצורה חכמה ויפה. הצילום יפהפה, עם קלוז אפים מפעימים, ועם תנועה שקטה ורגועה (חוץ מהסצינה הראשונה התזזיתית שנדמה כאילו שלא שייכת לסרט). כל השחקנים כאן, ובמיוחד ג'ואל אדגרטון, השחקן הראשי, בפורמה. העבודה עם המוסיקה השקטה בסרט הזה היא ממש כמו שכתוב בספר. ובכלל, בסרט שולטת רוח צנועה למדי. התאונה, למשל, זו שמהווה את האירוע המחולל של הסרט כולו, היא עוברת ככה בשקט, כאילו כלום לא קרה. יש הרבה דרכים ספקטקולריות לביים תאונה. כאן, ב"עבירה", זו מכה קלה בכנף. לא הרגשת בה, אבל בכל זאת, ילד נופל ומאבד הכרה. ומשם מתחיל כדור השלג להתגלגל. אבל להתגלגל בנעימות. בלי פאניקה.

felony

אבל זו בדיוק הבעיה.

בסרט עם מסר כל כך קודר, הסגנון היה צריך להיות הרבה יותר מלוכלך. הרבה יותר קצבי. שקטעי האקשן יהיו, נו, אקשן. ושקטעי הדרמה יהיו, נו, דרמה. ושהרגעים שבין כל אלו יהיו רגעים רגועים יותר שרק יסדירו את קצב הלב בין קטעי השיא. אבל אין כאן קטעי שיא. הכל רגוע ונחמד כזה.

ובכלל, נדמה לי שוודי אלן היה צריך לביים את הסרט הזה. טום ווילקינסון הוותיק משחק כאן באחד מהתפקידים הראשיים. הוא שיחק אצל וודי אלן לפני כמה שנים ב"חלומה של קסנדרה", סרט יפה שמעט מדי ראו. "קסנדרה", כמו Match Point שנתיים לפניו, וכמו "פשעים ועבירות קלות" משנות ה-80, סיפר על אנשים פשוטים שעושים פשעים איומים אבל לא נענשים עליהם. הם מתייסרים, אבל ממשיכים. ככה העולם עובד, לפי אלן הפסימי. אין שכר ועונש.

יותר משוודי אלן היה צריך לביים את הסרט הזה, הוא היה צריך לשפצר את התסריט הזה. בלא מעט מקומות ב"עבירה" הרגשתי שמדובר פשוט בתסריט מרושל.

סצינה ראשונה: פשיטה משטרתית. גיבור הסרט חוטף כדור, אבל הוא חי. אחרי מי הם רדפו, למה, מה פשעו של הבחור אחריו רודף הגיבור – שום דבר לא מפורט. ככה סתם.

יש גם סיפור משנה בסרט הנוגע לתיק שבו עוסק טום ווילקינסון. משהו על פדופיל. מי נגד מי שם, ומה קורה שם בדיוק – לא מפורט. סצינה אחת בתחילת הסרט, ועוד אחת באמצע (במשפט) – וזהו. קו העלילה הזה לא מפותח.

ויש עוד קו עלילה המתייחס לחקירה אחרת. חקירה של שוטר לשעבר שסרח , ועכשיו הוא מעורב בעסקי סמים. בסצינה אחת באמצע הסרט (שמגיעה משום מקום) הוא מבקש עסקת טיעון. וחצי שעה אח"כ יש את ההמשך של הסצינה הזו. אבל שוב – שתי סצינות בסרט הזה – זה כל מה שהתסריט מקדיש לקו העלילה הזה.

ואת אותו רישול אפשר למצוא גם בתיאור היחסים בין הגיבור לאשתו. ברור לעין שיש כאן משהו. עייפות, או שגרה, או מתח שנובע ממשהו. לא ברור ממה. התסריט לא מפרט.

ובכלל, בתאונה עצמה – הבלש המתלווה לטום ווילקינסון שולח מבט אחד בגיבור הסרט – ואתה יודע שהוא יהיה זה שיטריד אותו כל הזמן. לא מסתדר לו משהו. אבל מה בדיוק? מה עורר את חשדו?

דבר דומה קורה בהמשך – אם הילד הנפגע שולחת מבט אחד בגיבור הסיפור ויודעת הכל. למה? איך? מה הסגיר אותו?

מה גם שבנקודה הזו הרגשתי סוג של התנשאות של האדם הלבן. הצד הנפגע, הילד שנפצע ואמא שלו – ממוצא הודי. מהגרים. מה, ילדים לבנים של משפחות לבנות חסינים מתאונות?

כל מרכיבי התסריט כאן לא מפותחים, נשארים באויר. וודי אלן יודע לכתוב בקצרנות, ועם זאת לא להחסיר דבר. אולי אלן, כשהוא בשיאו (כמו ב Match Point) היה מוציא מהסרט הזה משהו חורך נשמה. ככה, כמו שהוא, "עבירה" הוא סרט נחמד מדי, שעובר ליד, ולא משאיר סימן.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s