פסטיבל חיפה 2014: תפוחים מן המדבר

באתי לסרט הזה עם חששות. הבמאים, מתי הררי ואריק לובצקי, מתעסקים בד"כ במה שניתן לכנות 'בי-מוביז'. סרטים זולים, המתעסקים בנושאים זולים, שנעשים מהר, ופונים לקהל רחב במכוון, מבלי לחשוב על אסטתיקה וערכים אמנותיים. המחשבה שבמאים כאלו יקחו ליד טקסט רציני יותר העבירה בחוט שדרתי חשש להזניית הנושא.

ובכן, בצד השני של המנהרה מתגלה סרט שמפתיע לטובה. סרט מכובד. סרט מכובד מדי.

בתחילת הסרט הפתיע אותי הלוגו של ערוץ 1. מה אתם יודעים, ערוץ 1, זה שנמצא עכשיו בתהליך מעבר (אל עבר הלא נודע), זה שכמעט ולא משקיע ביצירה הישראלית, הוא הערוץ שהשקיע כסף ביצירה של העיבוד הזה למחזה של סביון ליברכט, "תפוחים מן המדבר". אז כל הכבוד שסוף סוף זה קורה. אבל אליה וקוץ בה: רוחו של ערוץ 1, על הטוב ועל הרע בה, שולטת בסרט הזה. זה סרט מכובד כזה. סרט BBC כזה. סרט שטוח ושטחי, ועם זאת, מרשים מאוד.

apples from the desert

זה היה יכול להיות "חתונה מאוחרת". סרט על התנגשות כואבת בין מסורת וקדמה. בין רצונות פשוטים וכל כך מובנים של הנפש האנושית לבין דרישות נוקשות של ההורים. אבל במקום לבנות דרמה מורכבת, שהרי הטרגדיה של אותו זאזא, גיבור "חתונה מאוחרת" היא שהוא אוהב במידה שווה גם את הוריו, וגם את יהודית, אותה גרושה מרוקאית אסורה, כאן, ב"תפוחים מן המדבר", הכל ברור מן ההתחלה: האב חמור סבר ותוקפני. האם מחרה מחזיקה אחריו, ועם זאת מבינה ואוהבת את הבת, והבת רוצה חופש לעשות כרצונה. הכל פשוט מדי. ברור מדי.

למזלו של הסרט הזה, כל השחקנים עושים עבודה טובה. שלומי קוריאט הכביד מאוד את גופו, הפך את עצמו לאדם אחר. ריימונד אמסלם מספקת לו קונטרה טובה. עירית קפלן אולי הלכה לפתרון הקל, של הענקת מום חיצוני לדמות שלה כדי לאפיין אותה יותר בקלות, אבל גם היא עוברת מסך בצורה טובה, ובעיקר הכימיה שלה עם אחותה בסרט, ריימונד אמסלם, יוצרת כמה רגעים מקסימים ויפהפיים. ובכלל, השקט שבו הכל עובר, אסטרטגיית הבימוי הרגועה והבטוחה בעצמה יוצרים סרט מרשים מאוד.

וזו הבעיה שלי עם הסרט. היו כאן, בתסריט, כמה וכמה הזדמנויות ליצור רגעים של התפרצות רגשית קורעת לב. מחט דרמטית שתעלה ותרד, שתקרע את הלב, שתתפרץ בכאב עצום, ואז תרגע. אבל מתי הררי ואריק לובצקי פחדו מהיסטריה. אז הם נמנעו, ויצא להם סרט מכובד. ומפוספס.

בכוונה השארתי את השחקנית הראשית לסוף. פגשתי פעם את מורן רוזנבלט, בדרך מפה לשם. אמרתי לה: "תשמעי, את שחקנית מעולה. את רק חייבת למצוא לעצמך פרויקטים יותר טובים". אני חושב שהליהוק של רוזנבלט לתפקיד הראשי ב"תפוחים מן המדבר" הוא הליהוק המושלם, והיא לוקחת את ההזדמנות בשתי ידיים. אם "תפוחים מן המדבר" הוא הגרסה הישראלית לדרמת תלבושות בריטית, זו שמחביאה מתחת לשמלות רחבות ומהוגנות בולטת מאוד לעין את היצרים הגועשים, מורן רוזנבלט היא כמו הר געש עצור שנדמה שהוא יתפרץ כל רגע. אבל הרגשות העצורים כל כך כל הזמן יוצרים דרמה מחשמלת בכל רגע שהיא על המסך. לחובת הסרט, כבר אמרתי, הוא לא מתפרץ אף פעם. אבל עצם הנוכחות של כמוסת הרגשות (וכן, גם הסקס) העצורה כאן כל הזמן טוענת את הסרט בפוטנציאל אדיר. רק חלק מהפוטנציאל מתממש כאן, ובכל זאת, יש משהו ברוזנבלט הזו שפשוט מרתק לצפות בו.

חבל שדובר קוסשוילי (מודל 2001, לא זה של "רווקה פלוס") לא התערב ביצירת הסרט הזה. העיצוב האמנותי של "תפוחים מן המדבר" מרשים, השחקנים טובים, התסריט טוב, הכל יושב בול במקום. רק חסרה העזה. חסרה תשוקה אמיתית. סרט ממש בסדר, "תפוחים מן המדבר". לא יותר.

הקרנה נוספת – מחר, ה-12/10.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “פסטיבל חיפה 2014: תפוחים מן המדבר

  1. דרמת "בי בי סי" זה אצלך שם נרדף לחוסר רמה ואיכות ? אני חושב שאתה צריך לעבור אתחול מחדש של כל ההבחנות שלך. זה ישפר גם את כתיבתך ויעשה אותך פתוח להרבה יותר אפשרויות. אין מחמאה גדולה יותר לסרט ישראלי מאשר להשוותו ל"דרמת י.בי.סי." אף כי הייתי משתמש בהשווא הסזו במשורה. אני עוד לא ראיתי דרמה ישראלית/סרט ישראלי שמשתווה באיכותו בכל הפרמטרים למוצרי "הבי.בי.סי.". חוץ מזה עדיף לעשות סרטים שווים לכל נפש בלי יומרות ונפיחות כמו סרטי מתי הררי ואריק לובצקי מאשר סרטים שכל פריים בהם מצהיר על "גדולתו" של הבמאי ומותירים מאחוריהם בעיקר רק נפיחות (עם חולם)

  2. הבעייה העיקרית של הסרט הינו שהתסריט כל כך חד מימדי, החרדים בעולם החושך שזוכים להארה במפגש עם העולם המודרני שמתגלם בקיבוץ. המעברים בין החרדיות לחילוניות חסרי כל בסיס ריאליסטי. כל שאר המרכיבים לא מכסים על כשלון זה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s